Gestió de Compres: Especificacions, Proveïdors i Avaluació

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,88 KB

Procés de Compra: Des de l'Especificació fins al Pagament

El procés de compra inclou:

  • Definició de les especificacions dels productes a comprar.
  • Selecció dels proveïdors.
  • Negociació de les condicions de la compra.
  • Emissió de la comanda.
  • Seguiment de la comanda.
  • Recepció del producte i comprovació.
  • Pagament de la factura al proveïdor.

Repartiment de les Responsabilitats de les Compres

Funció: Compres, Qualitat, Producció, Administració

P: Departament que hi participa

R: Departament Responsable

Pr: Departament que realitza propostes

  • Especificacions: P, R, Pr
  • Selecció proveïdors: R, Pr, P
  • Negociació: R
  • Emissió comanda: R, Pr
  • Seguiment comanda: R
  • Recepció producte: P, R
  • Pagament de factures: R

Les Especificacions

Són les característiques dels productes.

Especificacions de Compra

Es formalitzen per escrit en fitxes que inclouen:

  • Descripció del producte (nom, codi, identificació).
  • Característiques bàsiques: Dimensions, composició, plànols.

Fitxes d’Especificacions

  • Característiques de comportament: Vida útil, resistències a compressió, a tractaments, al xoc...
  • Característiques d’embalatge: Dimensions de la caixa, unitats per caixa.
  • Controls que realitza el proveïdor: Descripció dels controls.
  • Característiques del servei: Tipus de transport, terminis de lliurament de les comandes.
  • Requisits administratius i legals.

Homologació de Proveïdors

Procés que segueix l’empresa per a definir la qualificació dels seus proveïdors.

Mètodes per a Homologar Proveïdors

  • Auditoria: Visita, qüestionari.
  • Test de producte: Prova.
  • Homologació per històric: Analitzar reclamacions.
  • Qüestionari d’homologació: Qüestionari (tot avaluació).

L’enquesta o auditoria recull valoracions de: Política de la Q / Organització, Control del projecte / Disseny, Compres, Control dels processos...

Avaluació de Proveïdors

(Criteris i ponderació)

  • Qualitat dels subministres: 50%
  • Fiabilitat dels terminis de lliurament: 20%
  • Flexibilitat: 20%
  • Fiabilitat de la informació: 5%
  • Competitivitat: 5%

Escala de Valoració

Incompliments d’especificacionsPuntuació
Cap en el període avaluat5
Entre el 1 i el 2% de les quantitats subministrades4
Entre el 3 i el 5%3
Entre el 6 i el 10%2
Entre el 11 i el 20%1
Superen el 20%0

Freqüència de les avaluacions: Trimestrals, semestrals, anuals.

Avaluació de Proveïdors: Puntuació i Accions

  • 0: Perden l'homologació i deixen de ser proveïdors.
  • 1 o 2: Notificar al proveïdor que en el termini d'un mes lliuri per escrit el pla d'accions correctives.
  • 3 o 4: Notificar als proveïdors els incompliments i se sol·licita un pla per corregir-los. En la propera avaluació ha de millorar els resultats.

L’avaluació realitzada serà registrada en una fitxa d’avaluació de proveïdors.

Nivell de Capacitat (NC), Qualitat Potencial (QP), Índex de valoració (Iv) = [Puntuació obtinguda / Puntuació màxima possible] x 100

ISO-9000: Classificació de Proveïdors

A: Proveïdor APTE.

B: Proveïdor APTE, aconsellable pla de millora a mig termini.

C: Proveïdor APTE, exigir un pla de millora urgent.

D: Proveïdor NO APTE.

Nivell de Capacitat (NC), Qualitat Potencial (QP), Índex de valoració (Iv):

  • 100% a 90%: Classificació A
  • 90% a 70%: Classificació B
  • <70% a 50%: Classificació C
  • < 50%: Classificació D

Qualitat Concertada amb Proveïdors

Amb els proveïdors millor classificats se signa un dossier de Qualitat concertada on s’especifiquen els requisits de les especificacions del producte, a més d’aspectes relatius al sistema de Qualitat del proveïdor: responsabilitats, controls de processos, control dels productes, registres que es mantenen, informació que s’enviarà....

Periòdicament l’empresa realitza auditories per a verificar el compliment dels acords dels dossier de Qualitat concertada.

Entradas relacionadas: