Gestió de Compres: Especificacions, Proveïdors i Avaluació
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,88 KB
Procés de Compra: Des de l'Especificació fins al Pagament
El procés de compra inclou:
- Definició de les especificacions dels productes a comprar.
- Selecció dels proveïdors.
- Negociació de les condicions de la compra.
- Emissió de la comanda.
- Seguiment de la comanda.
- Recepció del producte i comprovació.
- Pagament de la factura al proveïdor.
Repartiment de les Responsabilitats de les Compres
Funció: Compres, Qualitat, Producció, Administració
P: Departament que hi participa
R: Departament Responsable
Pr: Departament que realitza propostes
- Especificacions: P, R, Pr
- Selecció proveïdors: R, Pr, P
- Negociació: R
- Emissió comanda: R, Pr
- Seguiment comanda: R
- Recepció producte: P, R
- Pagament de factures: R
Les Especificacions
Són les característiques dels productes.
Especificacions de Compra
Es formalitzen per escrit en fitxes que inclouen:
- Descripció del producte (nom, codi, identificació).
- Característiques bàsiques: Dimensions, composició, plànols.
Fitxes d’Especificacions
- Característiques de comportament: Vida útil, resistències a compressió, a tractaments, al xoc...
- Característiques d’embalatge: Dimensions de la caixa, unitats per caixa.
- Controls que realitza el proveïdor: Descripció dels controls.
- Característiques del servei: Tipus de transport, terminis de lliurament de les comandes.
- Requisits administratius i legals.
Homologació de Proveïdors
Procés que segueix l’empresa per a definir la qualificació dels seus proveïdors.
Mètodes per a Homologar Proveïdors
- Auditoria: Visita, qüestionari.
- Test de producte: Prova.
- Homologació per històric: Analitzar reclamacions.
- Qüestionari d’homologació: Qüestionari (tot avaluació).
L’enquesta o auditoria recull valoracions de: Política de la Q / Organització, Control del projecte / Disseny, Compres, Control dels processos...
Avaluació de Proveïdors
(Criteris i ponderació)
- Qualitat dels subministres: 50%
- Fiabilitat dels terminis de lliurament: 20%
- Flexibilitat: 20%
- Fiabilitat de la informació: 5%
- Competitivitat: 5%
Escala de Valoració
Incompliments d’especificacions | Puntuació |
---|---|
Cap en el període avaluat | 5 |
Entre el 1 i el 2% de les quantitats subministrades | 4 |
Entre el 3 i el 5% | 3 |
Entre el 6 i el 10% | 2 |
Entre el 11 i el 20% | 1 |
Superen el 20% | 0 |
Freqüència de les avaluacions: Trimestrals, semestrals, anuals.
Avaluació de Proveïdors: Puntuació i Accions
- 0: Perden l'homologació i deixen de ser proveïdors.
- 1 o 2: Notificar al proveïdor que en el termini d'un mes lliuri per escrit el pla d'accions correctives.
- 3 o 4: Notificar als proveïdors els incompliments i se sol·licita un pla per corregir-los. En la propera avaluació ha de millorar els resultats.
L’avaluació realitzada serà registrada en una fitxa d’avaluació de proveïdors.
Nivell de Capacitat (NC), Qualitat Potencial (QP), Índex de valoració (Iv) = [Puntuació obtinguda / Puntuació màxima possible] x 100
ISO-9000: Classificació de Proveïdors
A: Proveïdor APTE.
B: Proveïdor APTE, aconsellable pla de millora a mig termini.
C: Proveïdor APTE, exigir un pla de millora urgent.
D: Proveïdor NO APTE.
Nivell de Capacitat (NC), Qualitat Potencial (QP), Índex de valoració (Iv):
- 100% a 90%: Classificació A
- 90% a 70%: Classificació B
- <70% a 50%: Classificació C
- < 50%: Classificació D
Qualitat Concertada amb Proveïdors
Amb els proveïdors millor classificats se signa un dossier de Qualitat concertada on s’especifiquen els requisits de les especificacions del producte, a més d’aspectes relatius al sistema de Qualitat del proveïdor: responsabilitats, controls de processos, control dels productes, registres que es mantenen, informació que s’enviarà....
Periòdicament l’empresa realitza auditories per a verificar el compliment dels acords dels dossier de Qualitat concertada.