Funcions Empresarials: Direcció, Planificació i Organització

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Francés

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,48 KB

Funcions de l'Empresa

3.1 Direcció

Consisteix a realitzar tasques de govern, com ara donar tot tipus d'instruccions i establir els criteris que es creguin convenients per a la consecució dels objectius marcats.

3.2 Funció de Planificació

Consisteix a fixar uns objectius, marcar estratègies per aconseguir-los, definir les polítiques de l'empresa i establir criteris de decisió, sempre amb la intenció d'aconseguir els fins de l'empresa.

Classificació de la Planificació

1) Segons les característiques:
  • Metes: Es refereix als fins fonamentals perseguits per l'empresa.
  • Objectius: Tenen un caràcter general, ja que involucren tota l'empresa i tothom ha de contribuir a aconseguir-los.
  • Polítiques: Són els principis bàsics que serveixen de guia per prendre decisions específiques i delimiten uns certs límits d'actuació; ens referim al fet diferencial de l'empresa.
  • Procediments: Són els passos que s'han de seguir per executar una acció.
  • Regles: Indiquen què es pot fer i què no es pot fer, i són molt estrictes.
  • Pressupostos: Són plans quantificats, l'expressió numèrica del pla escrit.
2) Segons la dimensió temporal:
  • Llarg termini: 5 anys o més.
  • Mig termini: Entre 1 i 5 anys.
  • Curt termini: 1 any o menys.
3) Segons les funcions:

Plans de producció, de vendes, financers i d'inversions, de personal, etc.

Passos de la Planificació

  1. Conèixer les oportunitats de l'entorn i aprofitar-les.
  2. Establir objectius.
  3. Analitzar les limitacions que hi ha a l'hora d'assolir els objectius.
  4. Dissenyar les accions que puguin resultar adequades.
  5. Avaluar els diferents resultats i camins que produiria cada acció i escollir el més convenient.
  6. Preparar els plans derivats del pla principal.
  7. Elaborar un pressupost.
  8. Executar el pla i controlar-lo.

3.3 Funció d'Organització

L'organització és la funció amb la finalitat de dissenyar una estructura en què quedin definides totes les tasques que ha de realitzar cada persona de l'empresa. L'objectiu és ordenar el conjunt de relacions que poden sorgir entre les diverses tasques i totes les àrees de funcionament de l'empresa.

Etapes de l'Organització

  1. Jerarquització: Determinar els nivells d'organització.
  2. Funcions: Atribuir les funcions de cada nivell de comandament.
  3. Relacions: Definir les relacions entre els diferents nivells d'organització.
  4. Distribució: Distribuir les funcions i els objectius destinats a cada persona que forma part de l'organització i agrupar-los en divisions o departaments segons l'activitat que es vulgui.
  5. Comunicació: Definir les vies de comunicació que tenen les persones que treballen a l'empresa en tots els sentits.

Tipus de Comunicació

  • Ascendent: Es fa de baix a dalt, comença en els empleats i acaba en la direcció. Funció: que les persones de comandament coneguin els problemes dels treballadors.
  • Descendent: Es fa de dalt a baix, comença en la direcció i acaba en els empleats. Funció: informar sobre els objectius de l'empresa.
  • Horitzontal: Es fa entre les persones dels departaments. Funció: imprescindible perquè l'empresa funcioni com un tot.

Motivació a la Feina

  1. Diners: Satisfan necessitats de consum, de compra.
  2. Expectatives de futur: Quan el treballador té possibilitats d'ascendir en el lloc de treball.
  3. Reconeixement del treball: Tenir en compte l'esforç dels empleats.
  4. Col·laboració a la feina: Fer que els subordinats/des participin en els problemes de l'empresa perquè els empleats se sentin part de l'empresa i que són necessaris per al seu funcionament.

Teoria de Maslow

  1. Fisiològiques: Menjar, beure, no passar fred...
  2. Seguretat: Assegurances, jubilacions...
  3. Socials: Respecte, acceptació... a l'empresa.
  4. Autoestima: Confiança, fama, prestigi...
  5. Autorealització: Desig d'arribar allà on un pugui.

Estructura Organitzativa

  • Funcions: Els empleats s'organitzen per l'especialització, capacitat pròpia.
  • Producte: (Empreses que fan més d'un producte) Agrupació del personal en què cadascú treballi en el seu producte.
  • Processos: Per fases que componen qualsevol cadena de producció.
  • Zones geogràfiques: Agrupació del personal per coneixement de les zones.

Relacions

  • Lineals: Es produeixen quan un mana i l'altre obeeix.
  • Staff: Funció: assessorament per part dels especialistes.
  • Funcionals: Conjunt d'especialistes d'un sol tema que tenen autoritat i responsabilitat sobre tota la seva especialització.

Models d'Estructura Organitzativa

  • Lineal: Principi de comandament, tothom depèn d'un superior. Avantatges: autoritat i responsabilitat. Inconvenients: manca d'especialització dels caps, excessiva autoritat i manca de flexibilitat i motivació en els subordinats.
  • Funcional: L'existència d'especialistes que dediquen tot el seu esforç a una tasca concreta, tots els nivells inferiors estan connectats a diversos caps i cada un treballa en la seva especialitat. Avantatges: els empleats són especialistes en la matèria. Inconvenients: conflicte en rebre ordres d'un cap.
  • Línia i Assessorament (Staff): Intenta solucionar els inconvenients dels dos anteriors. Té un suport per part dels departaments d'assessorament que no tenen cap tipus d'autoritat dins de l'organització. Avantatges: permet la intervenció d'especialistes que assessoren els diversos departaments i segueix la relació de comandament depenent un de l'altre (només ordres d'un cap). Inconvenients: decisions lentes i conflictes de relacions del personal.
  • Comitè: Cooperació de diverses persones a l'hora d'assumir autoritat i responsabilitat (es comparteixen decisions). Avantatges: decisions des de diferents punts òptics. Inconvenients: decisions lentes i conflictes pel fet que hi hagi més d'una autoritat.
  • Matricial: Combinar dues o més variables organitzatives com funcions i projectes que s'enllacen per relacions d'autoritat. Avantatges: organització flexible. Inconvenients: la coordinació i combinació entre les persones que intervenen en un projecte.

Organigrames

Funcions:

  1. Diferenciar els elements que componen l'empresa.
  2. Diferenciar els nivells i posicions d'autoritat.
  3. Ser fàcil de comprendre.
  4. Ser senzill.

Forma dels Organigrames

  • Vertical: Destaca la jerarquia de comandament amb els llocs de més autoritat a dalt i els de menys a baix.
  • Horitzontal: Igual que el vertical però d'esquerra a dreta.
  • Radial: Intenta crear impacte visual destacant del centre a fora els llocs de més autoritat.

Finalitat dels Organigrames

  • Informatius: Donen una informació global de l'empresa, només apareixen les grans unitats que la formen.
  • Anàlisi: Hi apareix la totalitat de l'estructura general de l'empresa d'una manera detallada.

Extensió dels Organigrames

  • Generals: S'hi reflecteix tota l'estructura general de l'empresa.
  • Detallats: Informen sobre l'organització d'un departament concret de l'empresa.

Contingut dels Organigrames

  • Estructurals: Només presenten les unitats que formen l'empresa i les seves relacions.
  • De Personal: Només hi ha representades les persones que ocupen les diferents unitats.
  • Funcionals: Informen sobre com estan formades cadascuna de les unitats marcades en el gràfic.

Entradas relacionadas: