Funcions i aprenentatge del llenguatge oral a l’escola

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,78 KB

Lectura 3: Funcions i aprenentatge del llenguatge oral a l’escola. (Anna Camps)

Importància de delimitar quins aspectes de la llengua oral estan encara en vies de desenvolupament i quines funcions cal que el nen arribi a dominar en acabar l’escolaritat.

La llengua oral és un instrument fonamental per a qualsevol altre aprenentatge.

1. El llenguatge oral es desenvolupa encara en edats escolars:

L’infant des de molt aviat utilitza determinades estructures lingüístiques complexes, encara que no és fins cap als 14-15 anys que les donarà un significat propi del llenguatge adult. La majoria d’estructures lingüístiques que es desenvolupen en edats escolars estan estretament relacionades amb la utilització del llenguatge descontextualitzat. S’ha de desenvolupar tant la competència lingüística com la competència comunicativa.

2. L’ús del llenguatge oral a l’escola en situacions reals de comunicació:

El llenguatge oral és l’instrument més important, amb el qual l’alumne estableix relacions amb els altres membres de la comunitat educativa i s’expressa. L’escola com a institució és un àmbit en què el nen amplia la seva competència comunicativa. Adequat desenvolupament del llenguatge oral → organització de la vida escolar que creï de manera natural un marc d’intercanvi entre tots els seus membres en què el llenguatge s’utilitzi en funcions diverses.

3. La llengua oral és a l’escola instrument d’ensenyament i aprenentatge:

L’escola ensenya i el nen aprèn. Instrument bàsic d’aquest aprenentatge és el llenguatge (interacció oral). Imprescindible el diàleg i el treball cooperatiu. Redactar és una de les tasques més complexes i la discussió afavoreix el desenvolupament dels mecanismes de control i és font important d’aprenentatge conscient. Per aprendre a escriure cal parlar durant tot el procés d’aprenentatge.

4. El llenguatge oral i l’escrit es troben en continua interrelació tant en els usos socials com a l’escola:

Oral i escrit estan en constant interrelació. Importància que té l’exercitació dels usos de l’oral.

5. L’exercitació sistemàtica del llenguatge oral a la classe de llengua:

La classe de llengua és el lloc per a l’exercitació d’aspectes específics i puntuals sobre els quals l’alumne no té encara domini suficient, i és el lloc per a la reflexió i el coneixement conscient de l’ús del llenguatge. L’oral es produeix amb més rapidesa que l’escrit, encara que qui parla també té en funcionament un mecanisme de control de les seves produccions. Necessitat de l’ús real i funcional del llenguatge oral com a base per al seu aprenentatge.

Entradas relacionadas: