Full de notificació de risc i maltractament infantil en l'àmbit escolar

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,17 KB

1. DEFINICIÓ DE MALTRACTAMENT

Un infant és maltractat quan és un objecte de violència física, psíquica i/o sexual de fet o per omissió, ja sigui per part de les persones o de les institucions de les quals depèn el seu desenvolupament o per part de qualsevol altra persona.

2. CARACTERÍSTIQUES DELS TIPUS DE MALTRACTAMENT

Maltractament físic: És qualsevol acció no accidental dels pares o persones que tenen cura dels infants, que els provoqui danys físics o malalties

Maltractament per negligència i abandonament: Aquelles situacions on no són ateses de manera temporal o permanent les necessitats bàsiques del menor per cap dels membres del grup amb qui conviu

Maltractament prenatal: Es produeix quan la dona en procés de gestació no té cura de les atencions que demana el seu estat, amb risc de perjudicar el fetus.

Maltractament psicològic o emocional: Són aquelles situacions en les quals els adults responsables de l’infant, amb actuacions o privacions, li provoquen sentiments negatius vers la pròpia autoestima i en limiten el procés de creixement i socialització

Abandonament emocional


Situació en la que el menor no rep l’afecte, la estimulació, el recolzament i la protecció necessaris en cada un dels estadis evolutius i que inhibeix el seu òptim desenvolupament. Falta de resposta per part dels pares o persones que tenen l’infant al seu càrrec.

Maltractament sexual: Un infant o adolescent participa en activitats sexuals que violen els tabús socials i legals de la societat, que ell no comprèn o per a les quals no està preparat d’acord amb el seu desenvolupament i que, per tant, no hi pot donar el consentiment.

Submissió químic-farmacèutic: Infant sotmès a qualsevol tipus de drogues sense necessitat mèdica, que l’incapacita per al desenvolupament de l’autonomia.

Maltractament institucional: Qualsevol legislació, procediment, actuació o omissió procedent dels poders públics o bé derivada de l’actuació individual del professional que comporti abús, negligència, la seguretat, l’estat emocional… o que violi els drets bàsics de l’infant i/o la infància.

Explotació laboral: S’utilitza a l’infant o adolsecent en edat no laboral per a feines on s’obtingui qualsevol guany

Explotació sexual: És dóna quan l'infant o l’adolescent és obligat o induït a activitats de prostitució i/o pornografia

Factors de risc → condicions que afavoreixen o augmenten la probabilitat

Que es doni el maltractament

○ CIIMU defineix risc com:


■ Situacions on un determinat factor de risc o la concurrència de diferents factors

■ Donen lloc a situacions → impedeixen oferir atenció adequada a un nen o nena

Factors individuals dels pares o cuidadors

1. Edats dels pares i antecedents de criança i educatius 2. Trastorns psicològics i de personalitat 3. Toxicomanies, alcoholisme o abús de medicaments 4. Els problemes personals i laborals 5. Causes jurídiques i legals

Factors individuals de l’infant

1. Edat del menor i la seva conducta 2. Problemes de salut 3. Causes escolars → abocar l’exclusió del sistema escolar i com a conseqüència també a la marginació

Factors socioculturals

1. Precarietat dels habitatges: males condicions per viure 2. Precarietat econòmica: pobresa, atur, inestabilitat econòmica... 3. Els motius culturals: acceptació social de la violència i el càstig com un mètode de disciplina necessari

Principals indicadors de risc social que detecten els EAIA, són:


○ negligència o abandonament

○ maltractament psíquic o emocional

○ maltractament físic

○ sotmetiment sexual



3. QUADRE D’INDICADORS

Indicadors/Conductes que es mostres

1. Maltractament prenatal

Embaràs sense control mèdic

Drogoaddicció de la mare

Manca d’atenció o maltractament del propi cos

2.Maltractament físic

Pegar (blaus, fractures, dislocations, torçadés..) - Produir cremades

3.Negligència o abandonament

Desaparició dels pares - Brutícia molt evident

Desnutrició o fam habitual - Vestimenta inadequada

Necessitat mèdiques no cobertes - Indocumentat

4. Maltractament psíquic o emocional

Rebutjar l’infant  - Amenaçar-lo i terroritzar-lo

Insultar, ridiculitzar - Ignorar les seves necessitats emocionals

Absència de comunicació - Abusos amb contacte físic (tocaments, masturbació)


5. Explotació sexual

Prostitució infantil i juvenil - Exposició per fotografies, pel·lícules i vídeos pornogràfics

6. Explotació laboral

Utilització abusiva o desproporcionada en les tasques de la llar

Utilització en treballs productius que comporten benefici econòmic

Utilització en treballs agrícoles

7. Corrupció

Introduir a la prostitució i/o donar mals exemples sexuals

Estimular per a fer robatoris o accions agressives

Utilitzar l’infant per al tràfic de drogues - Premiar les conductes delictive

8.Sotmetiment a drogues o fàrmacs

Subministrament de substàncies tòxiques -Dependència de les drogues

Debilitat física - Immaduresa psíquica - Excessius requeriments mèdica

Rebutjar l’infant - Amenaçar-lo i terroritzar-lo

9. Explotació sexual

Prostitució infantil i juvenil - Exposició per fotografies, pel·lícules i vídeos pornogràfics

10. Explotació laboral

Utilització abusiva o desproporcionada en les tasques de la llar

Utilització en treballs productius que comporten benefici econòmic

Segons el Departament de Justícia


Principis generals d’actuació davant dels maltractaments:

➢ Protecció dels infants i adolescents
➢ Coordinació: actuació unificada de les institucions que
intervenen
➢ Agilització: intervenció immediata en el moment que es
deteca
➢ Mínima intervenció: evitar que l’infant hagi de ser sotmès a
actuacions repetitives


6. CARACTERÍSTIQUES DE LA PREVENCIÓ GENERAL I ESPECÍFICA

Prevenció generalEn relació als infants es tracta d’influir en les condicions de vida i les actituds de les persones adultes per evitar que es produeixin actes d’abús o de negligència cap als menors

Prevenció específica:


- Prevenció primària→ L’objectiu és evitar l’aparició del procés o del problema. Es refereix a les intervencions que s’han de dur a terme abans de la marginació que es produeixi.

- Prevenció secundària→ L’objectiu és descobrir i acabar amb un trastorn, procés o problema el més aviat possible i/o proporcionar mesures per solucionar-ho, encara que sigui parcialment

Prevenció terciària→ L’objectiu és aturar o enrederir l’evolució d’un trastorn, procés o problema i les seves conseqüències. Està dirigida als menors que ja estan en situació d’exclusió o d’inadaptació

3 OBJECTIUS DE L’ESCOLA PER DETECTAR  EL MALTRACTAMENT

 1. La prevenció→ En l’aparició de situacions de vulneració dels drets dels infants. Ha de sensibilitzar sobre el tema a alumnes i famílies, formant internament els professionals i els pares i mares, i donant els infants d’instruments d’autoprotecció.

 2. La detecció→ Ràpida de qualsevol situació de maltractament, intra… o extra familiars (altes adults, grups d’iguals, institucions, etc)

 3. El treball→ Amb els infants en situació de risc de maltractament, o els que ja estan essent protegits per l’Administració, col·laborant amb la resta de professionals que estan intervenint des d’altres àmbits (xaxa)

Entradas relacionadas: