Full de notificació de risc i maltractament infantil en l'àmbit escolar
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 12,17 KB
1. DEFINICIÓ DE MALTRACTAMENT
Un infant és maltractat quan és un objecte de violència física, psíquica i/o sexual de fet o per omissió, ja sigui per part de les persones o de les institucions de les quals depèn el seu desenvolupament o per part de qualsevol altra persona.
2. CARACTERÍSTIQUES DELS TIPUS DE MALTRACTAMENT
Maltractament físic: És qualsevol acció no accidental dels pares o persones que tenen cura dels infants, que els provoqui danys físics o malalties
Maltractament per negligència i abandonament: Aquelles situacions on no són ateses de manera temporal o permanent les necessitats bàsiques del menor per cap dels membres del grup amb qui conviu
Maltractament prenatal: Es produeix quan la dona en procés de gestació no té cura de les atencions que demana el seu estat, amb risc de perjudicar el fetus.
Maltractament psicològic o emocional: Són aquelles situacions en les quals els adults responsables de l’infant, amb actuacions o privacions, li provoquen sentiments negatius vers la pròpia autoestima i en limiten el procés de creixement i socialització
Abandonament emocional
Situació en la que el menor no rep l’afecte, la estimulació, el recolzament i la protecció necessaris en cada un dels estadis evolutius i que inhibeix el seu òptim desenvolupament. Falta de resposta per part dels pares o persones que tenen l’infant al seu càrrec.
Maltractament sexual: Un infant o adolescent participa en activitats sexuals que violen els tabús socials i legals de la societat, que ell no comprèn o per a les quals no està preparat d’acord amb el seu desenvolupament i que, per tant, no hi pot donar el consentiment.
Submissió químic-farmacèutic: Infant sotmès a qualsevol tipus de drogues sense necessitat mèdica, que l’incapacita per al desenvolupament de l’autonomia.
Maltractament institucional: Qualsevol legislació, procediment, actuació o omissió procedent dels poders públics o bé derivada de l’actuació individual del professional que comporti abús, negligència, la seguretat, l’estat emocional… o que violi els drets bàsics de l’infant i/o la infància.
Explotació laboral: S’utilitza a l’infant o adolsecent en edat no laboral per a feines on s’obtingui qualsevol guany
Explotació sexual: És dóna quan l'infant o l’adolescent és obligat o induït a activitats de prostitució i/o pornografia
Factors de risc → condicions que afavoreixen o augmenten la probabilitat
Que es doni el maltractament
○ CIIMU defineix risc com:
■ Situacions on un determinat factor de risc o la concurrència de diferents factors
■ Donen lloc a situacions → impedeixen oferir atenció adequada a un nen o nena
Factors individuals dels pares o cuidadors
1. Edats dels pares i antecedents de criança i educatius 2. Trastorns psicològics i de personalitat 3. Toxicomanies, alcoholisme o abús de medicaments 4. Els problemes personals i laborals 5. Causes jurídiques i legals
Factors individuals de l’infant
1. Edat del menor i la seva conducta 2. Problemes de salut 3. Causes escolars → abocar l’exclusió del sistema escolar i com a conseqüència també a la marginació
Factors socioculturals
1. Precarietat dels habitatges: males condicions per viure 2. Precarietat econòmica: pobresa, atur, inestabilitat econòmica... 3. Els motius culturals: acceptació social de la violència i el càstig com un mètode de disciplina necessari
Principals indicadors de risc social que detecten els EAIA, són:
○ negligència o abandonament
○ maltractament psíquic o emocional
○ maltractament físic
○ sotmetiment sexual
3. QUADRE D’INDICADORS
Indicadors/Conductes que es mostres
1. Maltractament prenatal
Embaràs sense control mèdic
Drogoaddicció de la mare
Manca d’atenció o maltractament del propi cos
2.Maltractament físic
Pegar (blaus, fractures, dislocations, torçadés..) - Produir cremades
3.Negligència o abandonament
Desaparició dels pares - Brutícia molt evident
Desnutrició o fam habitual - Vestimenta inadequada
Necessitat mèdiques no cobertes - Indocumentat
4. Maltractament psíquic o emocional
Rebutjar l’infant - Amenaçar-lo i terroritzar-lo
Insultar, ridiculitzar - Ignorar les seves necessitats emocionals
Absència de comunicació - Abusos amb contacte físic (tocaments, masturbació)
5. Explotació sexual
Prostitució infantil i juvenil - Exposició per fotografies, pel·lícules i vídeos pornogràfics
6. Explotació laboral
Utilització abusiva o desproporcionada en les tasques de la llar
Utilització en treballs productius que comporten benefici econòmic
Utilització en treballs agrícoles
7. Corrupció
Introduir a la prostitució i/o donar mals exemples sexuals
Estimular per a fer robatoris o accions agressives
Utilitzar l’infant per al tràfic de drogues - Premiar les conductes delictive
8.Sotmetiment a drogues o fàrmacs
Subministrament de substàncies tòxiques -Dependència de les drogues
Debilitat física - Immaduresa psíquica - Excessius requeriments mèdica
Rebutjar l’infant - Amenaçar-lo i terroritzar-lo
9. Explotació sexual
Prostitució infantil i juvenil - Exposició per fotografies, pel·lícules i vídeos pornogràfics
10. Explotació laboral
Utilització abusiva o desproporcionada en les tasques de la llar
Utilització en treballs productius que comporten benefici econòmic
Segons el Departament de Justícia
◆ Principis generals d’actuació davant dels maltractaments:
➢ Protecció dels infants i adolescents
➢ Coordinació: actuació unificada de les institucions que
intervenen
➢ Agilització: intervenció immediata en el moment que es
deteca
➢ Mínima intervenció: evitar que l’infant hagi de ser sotmès a
actuacions repetitives
6. CARACTERÍSTIQUES DE LA PREVENCIÓ GENERAL I ESPECÍFICA
Prevenció general→ En relació als infants es tracta d’influir en les condicions de vida i les actituds de les persones adultes per evitar que es produeixin actes d’abús o de negligència cap als menors
Prevenció específica:
- Prevenció primària→ L’objectiu és evitar l’aparició del procés o del problema. Es refereix a les intervencions que s’han de dur a terme abans de la marginació que es produeixi.
- Prevenció secundària→ L’objectiu és descobrir i acabar amb un trastorn, procés o problema el més aviat possible i/o proporcionar mesures per solucionar-ho, encara que sigui parcialment
Prevenció terciària→ L’objectiu és aturar o enrederir l’evolució d’un trastorn, procés o problema i les seves conseqüències. Està dirigida als menors que ja estan en situació d’exclusió o d’inadaptació
3 OBJECTIUS DE L’ESCOLA PER DETECTAR EL MALTRACTAMENT
1. La prevenció→ En l’aparició de situacions de vulneració dels drets dels infants. Ha de sensibilitzar sobre el tema a alumnes i famílies, formant internament els professionals i els pares i mares, i donant els infants d’instruments d’autoprotecció.
2. La detecció→ Ràpida de qualsevol situació de maltractament, intra… o extra familiars (altes adults, grups d’iguals, institucions, etc)
3. El treball→ Amb els infants en situació de risc de maltractament, o els que ja estan essent protegits per l’Administració, col·laborant amb la resta de professionals que estan intervenint des d’altres àmbits (xaxa)