Els fruits sabrosos
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 18,05 KB
I- COM LES MADUIXES:
ÈPOCA:
Infantesa SIMBIOSI:
L’àvia vol les maduixes collides de la mes petita pq la seva vermellor (q representa la infantesa) la nodrirà.
CARACTERÍSTIQUES-RESUM
Pandara és tan petita q cap sota la maduixera i la veu com a la seva protecció. Per a ella el món acaba en aquell jardí i per aixo hi viu tranquila, ignora el q hi ha mes enlla del jardí, per tant ignora la maduresa.
COMENTARI EXTERN
Versos alexandrins (12). Rima encadenada. Alterna femenins i masculins.//II- AGLAE I LES TARONGES:
ÈPOCA:
Joventut i maduresa SIMBIOSI:
Aglae en tenir el fill, serà expremuda com la taronja en treure suc, i quedarà més dèbil, com quedaria una taronja.
CARACTERÍSTIQUES-RESUM
Aglae s’allunya i comença a recordar tot el q podia fer abans. Ara ja no ho pot fer pq esta embarassada i sap q després tampoc pq ja n estara tan tranquila. En el fons esta contenta pq es el q la dona ha de fer.
COMENTARI EXTERN
Versos alexandrins (12). Rima encadenada. Alterna femenins i masculins.// III- ELS ALBERCOCS I LES PETITES COLLIDORES:
ÈPOCA:
Infantesa SIMBIOSI:
Els albercocs es queden a l’arbre per madurar, com les nenes.
CARACTERÍSTIQUES-RESUM:
Alide esta trista pq sap q es vella. Lamon la intenta consolar dient q ell la va escollir a ella, i q per molt q per fora empitjori per dintre segueix sent com ell la va escollir i q per aixo sempre els hi quedara l’amor enfront la vellesa.
COMENTARI EXTERN
Versos de 6 silabes amb rima encadenada i alternança femenins i masculins.
IV- LA POMA ESCOLLIDA | V- LES PERES JOVENETES | VI- LES FIGUES MATINALS | VII- AGAVÉ I LES CASTANYES | VIII- LES MAGRANES FLAMEJANTS | IX- LES GRACIOSES AMETLLES |
Vellesa | Joventut i maduresa | Joventut i maduresa | Vellesa | Joventut i maduresa | Vellesa |
Encara q per fora envelleixi i tingui mal aspecte, serà igual per dintre, dolça com una poma. | En obrir la finestra (al món), la llum (de la realitat) la toca i la fa madurar, com passa amb les peres quan els hi toca el sol. | Ella es com la figa pq encara pot envellir més, com la figa pot estar mes seca per madurarla mes | Per dintre recorden als ancians, blanc i esgrogueïts, pero per fora sempre porten records de temps positius. | La protagonista desitja ser com la magrana flamejant que reflexa passió interior. | Les ancianes son com les ametlles en aspecte, pero els ametllers q maduren tard són mes duradors, com elles ho seran per la resta. |
Alide esta trista pq sap q es vella. Lamon la intenta consolar dient q ell la va escollir a ella, i q per molt q per fora empitjori per dintre segueix sent com ell la va escollir i q per aixo sempre els hi quedara l’amor enfront la vellesa. | Ixena es petita i innocent fins q obra la finestra (deixar la infantesa enrere) i el sol li porta la maduresa (com les peres). Llavors ixena veu com ha canviat la vida i suplica a la natura ser infant per sempre. | Neera es una viuda q ara se sent lliure pq el seu home la tractava com volia. Ara esta tranquila i encara q estigui apunt d’entrar sola a la vellesa, li reconforta la vida sense turment. | Agavé veu que la vida se li acaba i q el mon li comença a fer por. Amb les castanyes recorda coses de la seva infantesa i veu q ha perdut la joventut i q ara li arribara la mort, pero li quedaran els records. | Ja no te al marit i li demana a la deesa Hera (primer la admira) q li torni la passió pq es l’únic q enyora del seu marit. Vol recuperar aquella passió q li reflexa en veure unes magranes. | Les ancianes veuen el pas del temps, i per una part recorden la seva bellesa pero com q l’han perdut la comparen amb la florida avançada d’un ametller (q es inútil). Filemon diu q elles son encara agradables pq l’ametlla (elles) sempre queda després d’una florida. |
X- LES PRUNES D’OR | XI- LES CIRERES INGÈNUES | XII- CAL·LÍDIA I ELS PRÉSSECS | XIII- LES NOUS DEL BERENAR |
Joventut i maduresa | Infantesa | Joventut i maduresa | Infantesa |
Les prunes volen ser com la protagonista, perfectes | Els nens són com les cireres, petites pero tot un món on es reflexa i transmet alegria. | La dona està embarassada i per això te semblança amb un préssec, rodó (perfecte) | S’aprofita el tractament de les nous per classificar als germans |
Aglaia esta sentada sota una prunera. Fins i tot es confon Aglaia amb el brancam. Les prunes la veuen perfecta i la tempten pq se les mengi i així, en ingerirles podran assolir tal perfecció. Aglaia caura en la temptació de menjarseles (símbol del desig sexual) | Pantídia cuida als seus fills pel prat. Veuen un gran cirer d’on Pantidia cull cireres i comencen a jugar amb elles. Pantídia alça al petit pq arribi a les cireres pq es l’únic q reflexa la mateixa alegria q elles (els altres mostren vanitat i profit) | L’arbre enveja a Calídia pq ella aporta mes perfecció q els préssecs q estan penjats. Ella tranforma el caos en cosmos. La fruita l’obeeix pq ella està embarassada i per tant és més perfecta (pels noucentistes la dona es necessaria per a procrear). | La mare deixa sols als 3 fills pero diu q el petit n pot picar les nous. Ell les vol picar per ferse el gran. El gran q te mes seny (noucentista) li diu q ho fara ell, i mentre es ballaren, el tercer es menjar les nous.: crítica al Modernisme ja q pels noucentismes tot ha de ser fruits del treball i l’esforç. |
XIV- LES SERVES ENDREÇAdés | XV – LES LLIMONES CASOLANES | XVI- ELS CODONYS TARDORALS | XVII- EGLÉ I LA SÍNDRIA | XVIII- ELS RAÏMS IMMORTALS |
Vellesa | Joventut i maduresa | Vellesa | Joventut i maduresa | |
Les serves es posaven al paller perq quedessin mes negre si maduressin,com ella q esta a casa esperant la seva mort. | La llimona es el q millora l’aigua. L’aigua reflexa el mon familiar, per tant la mare es el q permet l’harmonia del món familiar. | El codony servia per moltes accions diaries. La seva promesa serà un codony, per aixo sera la q aporti sentit al seu dia a dia. | La síndria es trenca i es veu vermella, com ella quan li ve la primera regla, per aixo se sent com la síndria. | El poeta es compara amb el raim pq aquest després de fer vi queda per sempre. Com ell després de fer els poemes. Ell=raim. Esforç=poesia=vi. |
Hersé, ja vella, encara treballacuidant la casa, que sempre esta neta i endreçada. Ella se’n adona que ja es vella i que l’únic que li falta es morir, així que ho accepta i decideix esperar tranquila i resposadaa casa seva a la mort. Com espera a la mort, es veu que no li te por. | Metimna es metressa de casa i viu en el caos, però és capaç d’establir-hi el cosmos. Quan esta cansada pren una copa d’aigua on li fica llimona pq estigui millor, llavors se la veu i tot millora. Gracies a la llimona tot millora=gracies a ella el mon familiar es cosmos. | Dos amics parlen de la promesa d’un: Ligea, i diu q es sera una avia per molt maca q sigui ara, així q sera un codony. El promes diu q els codonys no son inútils, serveixen per moltes coses i com q ell l’haura estimada, ella sera un codony pero q servira per donarli sentit i fara la seva vida més dolça. | Les dones casades (menys una) juguen a passarse una síndria fins q es trenca i en surt el liquid vermell. Això es compara amb Egle pq acaba de tenir la primera regla, llavors ara ja podra procrear (pel q es necessaria la dona) i teni la vida q sempre ha volgut amb fills i marit. | El poeta es troba en el cim des d’on veu vinyes i platja (mediterranisme). Parla amb el Déu Cronos, Déu del temps, q s’esta emportant la seva joventut pero ell encara se sent infant pq n hi veu res de negatiu ja q en el fons sap q ell sera immortal pels poemes q ha deixat a les generacions futures. Compara els raims amb ell, i el vi que queda per sempre amb la seva poesia (esforç) Gracies a aixo quedara per l’eternitat. |