Frida Kahlo: El marxisme sanarà els malalts

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,79 KB

Número I


Doc gen


Cron: 1948 Estil: impressionisme abstracte Tèc: oli, esmalt i pintura d’alumini Suport: tela 1,60m x 2,59m Loc: Museum of Contemporary art a Los Angeles Context històric
Abstracció Als EEUU es desenvolupa a partir dels anys 40 l’expressionisme abstracte. El terme va ser aplicat en primer lloc a les obres de Jackson Polloc i de Willem de Kooning, en general obres de format gran, molt dinamiques, a base de signes i línies molt vigorosos, quasi agresiu. Jackson Polloc es l’artista més destacat en aquesta tendencia que mes tard va ser anomenada Action Painting o pintura de acció per la forma de realitzar Polloc els seus cuadres.

Anàlisi formal

 

Elements plàstics

Per pintar quadre, Pollock va deixar degotar oli, pintura d’alumini i esmalt, sobre un llenç sense preparar. Són característics de Pollock l’energia del traç i la violència gestual. Polloc comença a usar la tècnica del dripping cap al 1947, i crea un estil propi definit per l’espontaneïtat; utilitzava pots foradats o bastons xops de pintura o bé llançava la pintura amb moviments salvatges.

Composició

La tela és un ric arabesc de complicades filigranes definides per l’estat d’ànim de l’artista. Polloc va configurar un llenguatge nou, per a ell, la pintura era un vehicle d’expressió de sentiments, i no calia que tingués res per a desxifrar.
Númerí I, i la majoria de quadres de Pollock, están dominats pel que es va definir com all-over, és a dir, la inexistència d’un centre d’atenció i d’una jerarquía de les formes.

Estil

Després de la Segona Guerra Mundial, el centre de la cultura mundial es desplaçà de París cap a Nova York. Les tendències més innovadores sorgien, llavors, dels Estats Units, i els seus museus s’anaven convertint en els primers del món.

Interpretació

Contingut i significació

Polloc no podia predir l’aspecte definitiu dels seus quadres, per la qual cosa sempre els titulava al final però, tot i així, preferia donar-lis un número o identificar-los amb la data de la seva creació. Polloc vivía sobre una tensió constant que s’alternava amb una espècie d’euforia que es produïa quan se sumergia totalment en la seva feina.

Funció

Els expressionistes abstractes canvien la relació de l’espectador amb el quadre i la pictura. A més, posen la tela al terra, la miren per tots cantons i fins i tot la trepitjen i la pinte i/o empasstifen amb les seves pròpies.

EL MARXISME SANARÀ ELS MALALTS


Doc gen


Cron: cap al 1964 Estil: Surrealisme Tèc: oli Suport: fusta 76cm x 61cm
Loc: Coyoacán, Districte Federal, a Mèxic Context històric
Surrealisme.
Frida Kahlo neix a Cooacán el 6 de juliol de 1907 i va morir a l’edat de 47 anys en plena Guerra Freda, la seva vida va estar marcada pel patiment k reflexa molt en les seves obres. Lòbra a comentar es situa en plena Guerra Freda i durant aquesta es van produir diversos conflictos polítics i militars. Aquests van ser els principals: bloqueix de Berlín, guerra de Corea, crisis dels míssils i la guerra de Vietnam.
Aquesta obra “El Marxisme curará els malalts” pertany al Surrealisme que tenia com a objectiu realitzar una revolució total, era fruit de l’estudi de Freud, els surrealistas intentaren reflexar una realitat més autentica a traves de l’expressió de l’inconcient.

Anàlisi formal

Elements plàstics

A mesura que el dolor que pateix és més gran i la medicació és més forta, les seves pinzellades serán més lliures i ràpides, i la precisió en el detall menor.

Composició

El quadre guarda una certa simetria: les crosses que cauen formen les línies del triangle compositius, la figura de Kahlo ocupa l’espai central de l’escena i el paisatge es divideix en dues meitats: a l’esquerra hi ha rius, els països vermells, URSS i Xina, i el colom de la Pau; a la dreta, una explosió i sang travessan la terra, l’àguila americana amb el cap de l’oncle Sam i cos de bomba és agafada pel coll pel rostre de Karl Marx.

Estil

L’obra de Frida Kahlo ha estat englovada tradicionalment dins del Surrealisme però tot i així, Frida va mantenir-se força impermeable respecte els models europeus i va optar per la iconografia nadiva i els seus símbols.

Interpretació

Contingut i significació


La vida de Frida de Kahlo va estar marcada pel sofriment; l’artista mexicana que ja era d’idees comunistes, s’aferrà encara més al dogma marxista en els darrers anys de la seva vida, quan el dolor era més intens, amb l’esperança de trobar algun sentit a tant patiment. La mort d’Stalin la deixa emocionalment i políticament tocada.
L’artista es representa amb la cotilla de pell, símbol dels seus patiments, davant d’un paisatge dividit en dues meitats: a la dreta els rius blaus que banyen la Terra contrasten amb els països vermells, URSS i Xina, i damunt s’enlaira el colom de la Pau; a l’esquerra, l’explosió que amenaça la Terra provoca rius de sang, i l’àguila americana amb cap de l’oncle Sam i cos de bomba agafada per Karl Marx, simbolitza que serà el marxisme qui alliberi el món de l’imperialisme i porti la Pau.
Les dues mans (una de les quals porta l’ull de la saviesa), sostenen l’artista la qual es desempallega de les seves crosses com una curasió miraculosa.

Funció

Això és l’intent de l’artista de refugiar-se en dues de les poques coses que li podien alleugerir el patiment: la ideologia marxista i la pintura.

Entradas relacionadas: