Força educació física

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,69 KB

UF 1-NF1 EL CONTEXT DE LES ACTIVITATS FISICO-ESPORTIVES • EL VOSTRE PERFIL: Professional polivalent, capacitat per exercir la seva activitat en l’àmbit dels serveis Socials, l’oci actiu i el turisme, i de l’activitat física Saludable, responent al canvi de tendència que ha experimentat la pràctica física i esportiva a la nostra Societat. QUÈ VEIEM EN AQUESTA DEFINICIÓ? • La necessitat d’un professional qualificat i polivalent • Àmbits serveis socials, oci, turisme, activitat física Saludable. Es refereix a les diferents sortides Professionals • Tendència a l’alça de la pràctica esportiva. • FORMACIÓ!!!!! PER TANT, QUÈ ÉS LA METODOLOGIA? • Definició: Part de la pedagogia que Tracta els mètodes d’ensenyament, és a Dir, de la manera racional i sistemàtica D’ensenyar. • Inclou: - procediments i maneres d’organitzar Les activitats per assolir objectius Proposats en el procés d’aprenentatge, D’altra manera: és la forma d’ensenyar. - en el nostre àmbit seran especials, Molt més pràctiques i amb major relació (+ interacció) entre usuari i professional. ELS ÀMBITS ON PODEM TREBALLAR • Professor (esports) • Animador (recreació, inclusió Social, espectacles, Turisme, etc) • Coordinador • Responsable de Projectes • Directors • etc. LA PRÀCTICA ESPORTIVA AL NOSTRE PAÏS • L’enquesta oficial d’hàbits esportius a Espanya 2015 Ens diu: • Les raons del perquè practiquen esport son: 1. Per estar en forma (majoria dones) 2. Com a activitat d’oci (majoria homes) 3. Per prescripció mèdica 4. Per relaxar-se i desconectar (majoria dones) 5. Per superació personal 6. Per pertanyer a un grup social

HAS DE TENIR-HO EN COMPTE • L’evolució esportiva dels últims anys: Fitness Wellness Globaleisure (salud + oci ) EFECTES DE L’ACTIVITAT FÍSICA SOBRE LA SALUD QUI PRACTICA ESPORT? • El 53% de la població espanyola major de 15 anys Practica algun esport. • Al 2010 era un 40%. • Per sexe veiem que en alguns Esports la pràctica Masculina és molt més alta que la femenina, però Cada cop amb menys diferència. • Per edat, les persones entre 15 i 19 anys son els que Més practiquen esport i va disminuint segons l’edat. Tot i això el % en adults i gent gran és destacable Cada cop més. QUI PRACTICA ESPORT? • Per nivells de formació, el nivell de pràctica Alta és pels que tenen més formació (73%), i a Mida que va disminuint un, també ho fa L’altre. • Per ocupació,els estudiants son els que més Amb un 85%, després els treballadors amb un 65%, els desocupats un 54%, jubilats 23% i els Que treballen amb “labores del hogar” un 28%. EVOLUCIÓ DE L’INTERÈS PER L’ESPORT (GARCÍA FERRANDO Y LLOPIS, 2011) COM I ON ES PRACTICA L’ESPORT? • Freqüència: Casi el 20% dels practicants ho fan Diàriament i al voltant del 50% setmanal/ Mensualment. • En quant al lloc, el 46% prefereixen espai a l’aire Lliure, el 24% en espais tancats i el 30% restant en Ambdós llocs. • El destacable és que cada cop més es practica per Lliure, sense afiliar-se a cap club ni entitat esportiva. Al igual que la pràctica de l’esport com a recreació I no com a competició. QUINS ESPORTS ES PRACTIQUEN MÉS? • El 80% dels esportistes Practiquen més d’una Modalitat. • El 58% practiquen Esports individuals i un 14% en equip. • Les dones tendeixen als Esports individuals I els Homes als colectius. CLASSIFICACIÓ DE LES MANIFESTACIONS ESPORTIVES SEGONS EL TIPUS D’ACTIVITAT I SERVEI • Aquàtiques: natació, Aiguagym, hidroteràpia, Etc. • Fisico-esportives dirigides: Manteniment físic, Aeròbiques (spinning, step, Etc), arts marcials, etc. • Lúdiques: caminades Populars, bicicleta per vies Verdes, masterclass, Jornades esportives Tradicionals del territori, etc. CLASSIFICACIÓ DE LES MANIFESTACIONS ESPORTIVES SEGONS EL TIPUS D’ACTIVITAT I SERVEI • Musculació: fitness, Manteniment i posada en Forma, rehabilitació, etc. • Esportives tradicionals: Esports normals però de Forma lúdica. • Convinades i puntuals: Classe de manteniment + Aeròbic; Musculació + Natació, per exemple. • Que milloren la qualitat de Vida: sauna, flotarium, Banyera hidromassatge etc. TENDÈNCIES EN LA PRÀCTICA • Segons els estudis europeus sabem que: 1. Augmenta la consciència dels beneficis = augment Dels hàbits. 2. Es tendeix a la pràctica per la salud i es redueix L’esport per competició. 3. Els esportistes cada cop més prefereixen practicar Més d’un esport. 4. Cada cop menys distància entre practicants Masculins i femenins. TENDÈNCIES EN LA PRÀCTICA 5. Augment de la pràctica femenina jove gràcies a les Extraescolars. 6. Increment en la població Gent gran. 7. Augment dels espais públics i privats per practicar esport. En general diríem que la tendència és augmentar la idea D’esport pels hàbits saludables juntament amb l’alimentació i Prevenció de riscos. ELS AGENTS DE L’EDUCACIÓ I L’ESPORT • Definició: Denominem agents De l’educació i l’esport a tots Aquelles persones que Intervenen a l’activitat fisicoesportiva o que produeixen Algun efecte sobre ella. N’hi Ha dos de principals: 1. Usuaris (esportistes, jugadors/ Res, participants,…)que duen A terme la pràctica en sí. 2. Els/les professionals que Disenyen la intervenció i la Dirigeixen. ALTRES AGENTS 3. Els arbitres o jutges que intervenen en l’esport de Competició ja sigui federat, escolar o professional. 4. Les famílies dels esportistes si aquests son menors D’edat. 5. Public 6. Personal sanitari 7. Voluntaris ELS USUARIS Son els protagonistes de l’activitat, la seva pràctica Es determina molt pel moment del cicle vital en el Que estan. Separem les etapes: Edat Escolar: •és una etapa molt àmplia amb necessitats molt Diferents si comparem, per exemple, una nena de Preescolar amb una adolescent de 14 anys. •s’inicien amb l’escola, majoritàriament esports Colectius. •en dos àmbits diferents: educació física (objectiu El desenvolupament motor i els hàbits saludables, és obligatòria) i l’esport extraescolar (més lúdic i Recreatiu, en tot cas voluntari). •Els aportarà: regularitat, afinitat amb el Professional, valors de superació personal i Colectiva I la interacció social. ELS USUARIS Etapa de la joventut: • l’elecció és pròpia tot i que influeix el Pensament dels familiars o Professionals propers que aconsellen Quin esport seria el més adient. • és un tipus de població molt donada a L’esport perquè tenen més consciència De l’esport per salut, perquè tenen més De tot (energia, motivació, endorfines, Etc) es reforça benestar i autoestima. • tenen més temps lliure perquè encara No treballen ni tenen responsabilitats • Ajuda a prevenir el consum d’hàbits Perjudicials. ELS USUARIS Edat adulta: dues subetapes • adulta jove: assumeixen noves Funcions com tenir parella, embaràs, Fills i una feina que assegura un sou Mensual. Aquestes noves Responsabilitats poden provocar una Reducció de la pràctica a només els Caps de setmana, per exemple. Pels Volts dels 40 es passa a la següent Edat: • adulta mitjana: s’han assolit Objectius de vida, les capacitats Físiques comencen a disminuir, per Tant, la motivació principal serà Mantenir-se enforma per enlentir la Vellesa. ELS USUARIS La Vellesa: • es torna a disposar de Temps lliure i l’activitat física Formarà part d’aquest. • l’objectiu és preventiu o Rehabilitador • més que mai cal que estigui Supervisada, algunes Activitats poden ser Perjudicials PRÀCTICA 25/09/2018 • Per parelles omple un quadre amb les consells per L’entrenament amb nens i nenes: A. Consells generals B. Per fomentar la socialització C. Per aconseguir el millor grau de comprensió D. Per atendre totes les característiques físiques E. Per fer créixer la seva personalitat

ELS PROFESSIONALS • És un model de Referència en el que S’emmiralla l’esportiste/a. Accions: • Interès per l’esportista • Guanyar-se el respecte • Mantenir la motivació Alta • Empatia • Progressar com a Professional TRES ESTILS D’ENSENYAMENT DE L’ENTRENADOR • Directiu • Conformista • Cooperatiu ARBITRES I JUTGES • Definició: és la persona que S’encarrega de vigilar i Garantitzar l’aplicació del Reglament en una competició. • On en podem trobar? • Molt important que tots els Reconeguem, sense ells no hi Hauria competició. • Tasca Difícil, també S’equivoquen, no tot val. • Cal que tinguin gran habilitat Social LES FAMÍLIES • Col·laboren en la transmisió De valors junt amb l’escola • Tipus: • Desinteressats • Entrenadors de Grada • D’assistència Tècnica • Ben orientats LES FAMÍLIES • Els hi hem de demanar: 1. Que siguin conscients de les Limitacions 2. Autocontrol 3. Saber estar en el guanyar i Perdre 4. Promoure autonomia de Decisió 5. Control dels comentaris, Sempre positius o millor callar. 6. Que respectin normes. CARTELLS PER LES FAMÍLIES L’EDUCACIÓ DELS VALORS • Definició de joc net: conjunt d’actituds respectuoses Amb les normes de joc i un comportament Considerat i lleial amb els demés agents esportius (sobretot contrincants i arbitres). L’EDUCACIÓ DELS VALORS • Esforç i superació • Compromís i perseverància • Diversitat i integració • Participació i companyerisme • Respecte per les persones i les normes • Escolta i diàleg EL GÈNERE A L’ESPORT • Encara vivim en una societat esportivament parlant Masculina • Hi ha estereotips: nen=futbol, nena=gimn/dansa • És necessàri revertir-la com a educadors. INCORPORAR LA PRESPECTIVA DE GÈNERE • Definició prespectiva de gènere:
És Una metodologia destinada a Identificar i valorar les situacions de Desigualtat i discriminació a les que Estan exposades les dones per la seva Condició. • Algunes mesures de les institucions: Entrar la prespectiva de gènere dins Les programacions amb transversalitat, Ofertes professionals no diferenciades, Promoure el seu empoderament Afavorint més llocs de treball. INCORPORAR LA PRESPECTIVA DE GÈNERE • Com a professionals: • llenguatge no sexista, • tractar igual homes i dones quan Corretgim, • utilitzar com a model tan nois com Noies • proposar activitats tradicionals Femenines • evitar estereotips verbals • Intervenir en casos de pressió Entre sexes • tractar les diferències físiques amb Normalitat • etc. INCORPORAR LA PRESPECTIVA DE GÈNERE I L’AVALUACIÓ • Valorar si el Desenvolupament de les Activitats s’ha efectuat en Condicions iguals • llenguatge • contingut • intervenció i Participació • Evitant la comparació de Rendiment entre home i Dona • Valorar la convivència al Grup

Entradas relacionadas: