Com Fixar el Preu d'un Producte: Costos, Beneficis i Mercat
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,07 KB
Com fixar el preu d'un producte?
Per expressar el preu d'un producte, les empreses han de tenir en compte:
- Producció: Quantitat d'unitats d'un producte que fabrica una indústria en un període de temps determinat.
- Costos: Diners que l'empresa ha hagut de pagar per tots els costos necessaris per fer la producció.
- Costos fixos: Lloguer del local...
- Costos variables: Són aquells que depenen de la quantitat del producte que elabora l'empresa.
- Cost total: Suma de costos fixos i costos variables.
- Benefici: Cost total que guanya l'empresa un cop venut el producte i pagats els costos.
- IVA: Part dels diners obtinguts en la venda d'un producte que el venedor ha de pagar a l'Administració pública.
L'acció de satisfer una necessitat mitjançant un producte es coneix amb el nom de consum.
Tot el conjunt de persones i empreses que ofereixen i que compren un producte determinat formen el mercat.
La quantitat d'unitats d'un producte que els productors posen a la venda s'anomena oferta.
Segons com sigui l'oferta hi ha tres tipus de mercats:
- Monopoli: Es produeix quan només hi ha una empresa que aporta l'oferta.
- Oligopoli: Es produeix quan hi ha poques empreses que aporten l'oferta.
- Competència perfecta: Es produeix quan hi ha moltes empreses que aporten l'oferta.
L'organització de la indústria s'encarrega de combinar adequadament tots els factors productius utilitzant mètodes científics de planificació i control amb l'objectiu d'augmentar la productivitat i la qualitat. Al final del SXVIII apareix la divisió del treball: producció en sèrie i costos més baixos. És adequada per a grans quantitats, no es perd temps i els treballadors estan especialitzats en una sola cosa.
Teories de gestió empresarial
- La teoria de Taylor: Es basa en la divisió del treball eliminant operacions i moviments innecessaris per tal de reduir el temps de producció.
- La teoria de Fayol: També es basa en la divisió del treball, però es fixa més en la funció directiva i en la jerarquia d'autoritat que no pas en tasques concretes dels operaris.
Càlcul del preu
Primer es calcula el cost total: COSTOS FIXOS + VARIABLES
COST TOTAL UNITARI = COST TOTAL / PRODUCCIÓ
PREU = COST TOTAL UNITARI + BENEFICI
PVP = PREU + IVA
Tipus d'indústria
- Indústria química:
- Química de base
- Agroquímica
- Química industrial
- Indústria de l'alimentació i les begudes:
- Carn i derivats
- Llet i derivats
- Olis i greixos
- Indústria tèxtil:
- Filatura
- Teixits plans
- Acabats
L'organització de la indústria s'encarrega de combinar adequadament tots els factors productius utilitzant mètodes científics de planificació i control amb l'objectiu d'augmentar la productivitat i la qualitat. Al final del SXVIII apareix la divisió del treball: producció en sèrie i costos més baixos.
És adequada per a grans quantitats, no es perd temps i els treballadors estan especialitzats en una sola cosa.
Teories de gestió empresarial (repetició)
- La teoria de Taylor: Es basa en la divisió del treball eliminant operacions i moviments innecessaris per tal de reduir el temps de producció.
- La teoria de Fayol: També es basa en la divisió del treball, però es fixa més en la funció directiva i en la jerarquia d'autoritat que no pas en tasques concretes dels operaris.