Filosofia Moderna: Empirisme, Kant, Hume i Utilitarisme
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,91 KB
Empirisme
L'experiència és l'origen, la possibilitat i el límit de tot coneixement. No podem conèixer amb seguretat els objectes de la metafísica (Déu, Jo, món extern) ni considerar aquesta com una ciència, ja que mai no els hem percebut com una realitat. L'únic criteri que ens permet distingir allò veritable del que és fals és l'evidència de la dada.
Kant
Estètica Transcendental
Ha de tenir lloc la unió d'un element a posteriori o a priori. La matèria és el contingut i la forma és el continent del nostre coneixement. Acció cognoscitiva de la sensibilitat.
Analítica Transcendental
Una vegada creat el fenomen de la sensibilitat, l'enteniment és capaç de conèixer l'objecte gràcies a les categories. Podem fer judicis de quantitat, qualitat, relació i modalitat.
Ètica de Kant
Ètica pura, a priori. Distingeix dos tipus de voluntats: natural, regida per la necessitat, i racional o pura, que és lliure i autònoma. Són considerades materials perquè es fonamenten en el concepte del bé.
Mill: Utilitarisme
L'utilitarisme és una ètica teleològica, és a dir, una ètica que considera que la finalitat de l'acció humana -i específicament la felicitat que s'aconsegueix a través de les accions humanes- està vinculada a la realització d'accions útils.
Hume: Impressions i Idees
Són dos tipus de percepcions. Les impressions són les percepcions que entren amb més força, i les imatges febles les anomena idees. Segons això, a tota idea ha precedit sempre una impressió. Les nostres percepcions també es poden dividir en simples i complexes. Les simples no admeten distinció ni separació, i les complexes, contràriament, es poden dividir en parts.
Crítica a l'Abstracció
Per a Hume, la idea és un record o la representació interna d'una impressió sensible.
Idea de Substància
Acaba negant les tres substàncies cartesianes: res cogitans, res extensa i res infinita.
Idea de Causalitat
La relació causa-efecte no es pot obtenir a priori. Tot efecte és una cosa totalment diferent de la causa i, per tant, mai no podrem descobrir-la en aquesta.
Idea del Món Extern
Té la mateixa sort que la substància i la causalitat, és incapaç de donar un pas fora de si mateix.
Idea del Jo
Com percebem alguna cosa, haurà d'existir un jo que tingui aquestes percepcions.
Crítica a la Moralitat
Si els conceptes de moralitat fossin reals, haurien d'estar o bé en les relacions d'idees o en les qüestions de fet.
Crítica a la Religió
Les veritats religioses són inaccessibles per la raó. Hume rebutja totes les proves demostratives de l'existència de Déu.
Utilitarisme
Tot el que contribuïa a la felicitat de la societat mereixia la nostra aprovació.