Figures retoriques de tirant lo blanc
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 13,24 KB
El segle d’or:
En
El Segle XV sorgeixen grans escriptors, per això és considerat el segle d’or.En aquest període la ciutat important
és València perquè es trasllada la cort, i molts autors surten d’allà, els
Quals seran autors importants i de qualitat. Marcaran un abans i un desprès en
La literatura catalana.
1. POESIA: 1.1 Des dels trobadors (S.XIII) a Ausiàs March (S.XV):
La poesia
trobadoresca va ser la base de la poesia culta catalana fins al Segle XV.
-Ausiàs March trenca amb els
Estereotips dels trobadors gradualment.
-Comencen
A utilitzar el català i temes nous, tot i que també s’utilitzen algunes
Característiques dels trobadors. Hi ha tres
Segles on la poesia passa a ser: poesia provençal amb catalanismes, poesia
Catalana amb provençalismes i Ausiàs provoca
La poesia totalment catalana i anomenarà a tots aquells que fan poesia: poeta.
1.2. Jordi de Sant Jordi
-Exemple de poesia catalana però amb
Provençalisme.
-Era un cavaller i
Poeta i estava sota la cort d’Alfons magnànim.
-Cau presoner en una de les seves expedicions de Sicília per Sforza (Itàlia), i escriu el Presoner.
-Tenia tota una composició poètica de
La qual en veiem dos:
“Stramps”:
Poema. El títol explica com és el poema (sense rima, juga amb la paraula).
Encara s’utilitza el tòpic de l’amor de l’època trobadoresca, i recorda la
Temàtica en que l’amor entra pels ulls. Els pagesos cecs no poden enamorar-se.
“El presoner”: poema que consta
De 6 estrofes i 8 versos. Parla de que està sol a Sicília i se sent captiu,
Està sotmès en el poder d’algú, és a dir, està empresonat. Li dona importància
A estar trist quan abans ell no li donava importància a res i considera que la
Deessa de la fortuna ha volgut que estigui així. Però, pren consol perquè està
Presoner fent el que devia fer. Jordi de Sant Jordi té esperances de sortir de
La presó i s’encomana a Déu perquè aquest el deixí marxar; també s’encomana al
Rei.
1.4. Joan ROÍS DE CORELLA (1438-1497):
Noble eclesiàstic que va participar en les tertúlies de
València organitzades pels aristòcrates. És conegut per la seva oratòria i per
La coneixença dels clàssics. És l’autor que dins el món cultural català enllaça
El final de la cultura medieval amb el Renaixement. La seva obra és de temàtica
Religiosa, mística i amorosa i, generalment, és extensa. Utilitza tant la prosa
Com el vers. En “La tragèdia de Caldesa”, barreja prosa i vers de manera
Que aconsegueix un estil culte i retòric. L’obra té un valor estèric per ella
Mateixa. “La balada de la Garsa” és una de les obres més conegudes
D’aquest autor.
1.5 Jaume ROIG (1400-1478):
Escriptor intel·lectual i metge de la reina María de Castella, Va participar en les tertúlies de València. Es troba immers en la literatura Burgesa que s’havia posat de moda. L’obra més representativa i qualificada de Novel·la burgesa és: “L’espill o llibre de les dones”, escrita en versos De 4 síl·labes amb rima consonant. Aquest poema ens narra les aventures i els Fracassos d’un noi orfe de mare, que primer porta una vida de vagabund i Després intenta estabilitzar-se amb el matrimoni, finalment busca refugi en la Contemplació. És una isògina perquè culpa a les dones de les desaventures del Protagonista. Les ataca sense excloure’n cap excepte la Mare de Déu i l’esposa De l’autor: Isabel Pellicer.
1.3. AUSIÀS MARCH:
Ausiàs
March és un dels poetes principals de l’Edat Mitjana a Catalunya. És poeta i
Cavaller al servei del rei Alfons el Magnànim i és el primer poeta que trenca
Amb els antics esquemes de la poesia trobadoresca pel to intimista, sincer i
Personal que utilitza.
-Anomena
Poetes als que fan poesia en català.
-Neix
A Gandia (València) al 1397 i és de família noble, i mor a València al 1459.
-Va ser falconer del rei i es va casar
Dues vegades, una amb Isabel Martorell germà de Joanot Martorell (Tirant lo
Blanc) i amb Joana Escorna.
- No té
Fills d’aquestes però sí fills bastards (d’altres dones), ho sabem pels seus
Estaments.
-L’amor dels trobadors no
Li serveix. Perquè el seu amor és sincer (com el d’ara), a vegades
L’aconsegueixen, a vegades no, et pot fer mal, etc.
-Deixa l’estil dels trobadors.
-La
Sinceritat és una característica d’ell, igual que l’amor carnal.
-Escriu coples (8 versos) de versos
Decasíl·labs amb cesura (pausa) a la quarta: cesura 4+6=10 (hemistiqui).
-Ús de la comparació amb coses de la
Vida quotidiana seva: “ així com cell qui...”
-Han dividit la seva poesia en diferents
Cants:
*
Cants d’amor
Tenen senyal: cada senyal
Amaga identitat a la dama (pseudònim). Estan dividits en 5 senyals:
Plena de seny:
19 poemes que cobreixen a
Una dama que no sap qui és. Recrimina a la dama que ella no l’estima com ell
Voldria; mostra tensions i sensualitat que acaba abocant al fracàs.
Llir entre card:
la més maca entre les
Més lletges. Aplega 35 poemes. Coneixem a la dama: Teresa. Parla d’una mor
Total (espiritual i sensual). Amor no correspost i també fa referències a la
Mort.
Oh foll amor:
11 poemes
Que expressen remordiments per un amor carnal, sensual, boig, etc. S’alegra
Perquè té un amor espiritual.
Amor, amor:
12 poemes. Escrita en època de maduresa. S’accepta sensualitat de l’amor. Amor
I dualitat (sensualitat + espiritualitat).
Mon darrer bé:
2 poemes. Assoleix la tranquil·litat d’un amor amb Pau. Els poemes amaguen el
Nom de Joana Escorna.
*Cants morals
Analitza
Els seus sentiments, contradiccions, reptes, etc. De manera introspectiva
Gràcies a la filosofia de l’època basada en Aristòtil i Sant Tomàs.
*Cants de mort:
Consta de 6 poemes escrits quan Ausiàs
March és vell, i predomina la mort com a alliberament del dolor que provoca
L’amor no correspost. L’obsessiona el destí de les ànimes.
*Cant espiritual:
És el més llarg de tots. Consta de 224 versos d’Stramps. Demana a Déu que
L’ajudi a vèncer la seva manca de religiositat i espiritualitat. Estil d’Ausiàs March: És
Totalment diferent a la resta dels seus contemporanis. Es basa amb dos
Tradicions: *
Trobadoresca
Expressió del senyal que li
Serveix. No li serveix ni la sintaxi no el vocabulari. Presència constant
D’objectes de la vida quotidiana: símbol
(portes, forns, etc.), paisatges diferents: (ciutats amb festes, hostals,
Etc.,) personatges: habituals (soldats, pobres, lladres, etc.). *
Filosofia medieval
Li serveix la introspecció, comença amb Una comparació inicial (element marítims, militars, mèdics, etc.). Preguntes Retòriques que acosta a Ausiàs March al lector.
2. PROSA: -Edat
Mitjana, tornen a aparèixer els cavallers: llibres de cavalleria.
-Apareixen les novel·les de cavalleria
I apareix la ficció: rei Artús.
-En
Aquestes novel·les apareixen elements màgics: espasa de la pedra.
-Ginebra és la dona del Rei Artús: una
Poció els enamora.
-Societat
Canviant, humanisme que deixarà pas al Renaixement.
-Com que la societat canvia no serveixen les coses del passat,
Perquè la màgia és inexplicable.
-Apareix
La versemblança, els cavallers mai moren tot i que estiguin ferits, la gent
Normal sí.
-Apareixeran dues
Novel·les: Curial e Güelfa i Tirant lo Blanc.
2.1 Curial e Güelfa:
Està catalogada com autor anònim. Va estar
Oblidada fins que Milà i Fontanals estudia i troba un manuscrit sense la
Primera part, li posa el títol de Curial e Güelfa perquè són els dos
Protagonistes del text. La va trobar a la biblioteca de Madrid. Curial és el
Noi de “classe normal” però és bona persona i és eixerit. Güelfa és la dona
Jove sense marit (viuda), el seu germà fa una reuníó a casa seva i es fixa en
Curial. Ella ofereix fer-li de mecenes i ell accepta- Se n’adona de que li
Agrada i de que podria ser un bon cavaller. Curial ha de marxar i troba moltes
Dones pel camí, aleshores Güelfa es posa gelosa. Finalment, Güelfa el perdona i
Acaben enamorats i casats. Hi ha bastanta polèmica sobre l’autor d’aquesta
Obra. Enyego d’Àvalos podria ser l’autor del llibre. Albert Soler ho ha
Demostrat mitjançant investigacions. Hi ha una part d’acord amb la tesi de
L’Albert, però altres diuen que no hi ha cap document que ho demostri
Definitivament. Hauríem de parlar d’aproximació a l’autoritat d’aquest llibre
En comptes de verificar que Enyego d’Àvalos és l’autor definitiu. Enyego
D’Àvalos va ser camarlenc d’Alfons Magnànim a la cort de Nàpols, mecenes i
Corresponsal d’humanitats, etc. I va
Redactar “Curial e Güelfa'”.
Aquesta és la hipòtesi que
Defensa Abel Soler en la seva tesi: 'La cort napolitana d'Alfons el Magnànim:
El context de Curial e Güelfa' a la qual ha dedicat quatre anys
D'investigacions.
La tesi, que ocupa 5.200 pàGinés, serà Publicada per diverses institucions. Soler s'ha documentat amb altres escrits D'Àvalos, sobretot una novel·la que va escriure entre Nàpols i Milà.
Soler
També ha comprovat que els personatges de ficció que apareixen a “Curial e
Güelfa” remeten a personatges històrics relacionats amb la biografia del
Camarlenc.
3. COMENTARI DE TEXT: -Contextualització.
-Situar el fragment en l’obra.
-De què parla el fragment?
Completar-ho amb la teoria.
-Parlar
Dels personatges, del temps, de l’espai i del paràgraf (diàleg, narració, ...).
-Conclusió.
2.2. TIRANT LO BLANC:
És
Una de les obres més important de la història de la literatura catalana. Va ser
Escrita per Joanot Martorell 1460-1468. Joanot neix a Gandia al 1413 o 1414 i
Prové d’una família noble valenciana, per tant, va ser cavaller i escriptor. Va
Viatjar per diferents països (corts) europeus: Portugal, França etc. I li
Serveix per conèixer llibres i autors que li serviran d’experiència per
Escriure Tirant lo Blanc. Joanot Martorell mor al 1468. Tirant lo Blanc no és
Publicat fins al 1460 a València i és reeditat a Barcelona al 1497. Se’n fan
Traduccions i apareix en diversos llibres citats, com per exemple al “Quixot”:
és considerat el millor llibre del món i un passatemps. El seu estil és nou en
L’època. És un personatge de carn i ossos. També surt mencionat en el llibre de
Shakespeare “Mort soroll per no res” i al llibre “Orlando furioso”,
Entre altres llibres de la literatura Universal. No sabem si Joanot el va
Acabar, però Martí Joan de Galba (el seu editor) va recollir el llibre i va dividir
I anomenar els capítols, a més, va afegir-hi un epíleg. Joanot va escriure un
Text basat en un altre que havia caigut en les seves mans, però va decidir no
Acabar-lo i finalment és la primera part de Tirant lo Blanc.Tirant és un jove cavaller que se’n va
A les noses (Anglaterra) on intenta fer inversions amb el rei. Pel camí troba
Un ermità: Guillem de Vàroic, aquest li dóna consells sobre que es trobarà pel
Camí. Tirant serà superheroi, lluitarà, i es farà cavaller; començarà a fer
Expedicions: arribarà a Sicília, a Constantinoble, etc. Un cop allà, es troba
Amb Carmesina amb la que parla sobre el dol. Tirant continua fent de cavaller
Per Àfrica, etc. I finalment es casa amb Carmesina. Tirant acaba morint al llit
Amb un constipat molt fort que agafa, i Carmesina mor del dol. Tirant lo Blanc
és un conjunt de gèneres novel·lesques: eròtic, còmic, de cavalleries, etc.
Vertebrats per Tirant lo Blanc (Tirant és el centre), i on s’hi ressalta la
Figura femenina com a figura
Intel·ligent, ja que quan Tirant es presenta davant de Carmesina, sent
Vergonya.Punts que fan de Tirant una novel·la novedosa:
-Referència de la suma de diferents
Gèneres vertebrades pel personatge de Tirant.
-Explicació dels fets mitjançant la lògica i la raó.
-Importància de les escenes de la vida
Quotidiana.
-Alternança entre la
Narració i el diàleg.