Figures que aguanten les columnes als temples grecs

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,34 KB

ARQ. PALEO I BIZANT: -
Donaven més importància als interiors dels edificis i no els exteriors. -Treballaven habitualment amb el sistema constructiu voltat. -Construïen edificis de poca alçada i harmònics amb el paisatge. -Reutilitzaven sovint capitells i columnes clàssics i els capitells propis destacaven per la seva varietat de formes i per la decoració exuberant. -Utilitzen la cúpula bizantina unificant-la al seu gust. -Van utilitzar sovint la volta califal (és una volta ogival amb nervis que no s’encreuen al centre). -Els materials més usats són el maó, el guix, la fusta (per als sostres) i la pedra. -Pel que fa a la tipologia, les principals construccions arquitectòniques van ser la Mesquita i el palau. La Mesquita és l’obra més característica de l’arquitectura religiosa i a diferencia de la església cristiana no és considerada la casa de Déu sinó l’edifici destinat a l’oració. Pel que fa el palau és l’edifici civil més rellevant. Mancat se simetria pel que fa la planta i d’aspecte extern senzill, tenia una rica decoració a l’interior.

ARQ. Roma:


Preocupació per problemes estructurals ● Utilització sistemàtica de l’arc i la volta ● Superposició d’estructures complexes ● Arc de mig punt i voltes de canó, d’aresta i anular, també, cúpules de mitja esfera i de quart d’esfera ● Materials: pedra, maó, fusta, morter (formigó) ● Parament del mur: Presenta una tipologia diversa (quadratum, incertum, caementicium) sovint present en un mateix edifici i sempre el més adient per cada funció. ● Utilització habitual dels ordres: grecs, i també el toscà i el compost, però la la columna i entaulament no desenvolupen cap paper estructural: funció decorativa. ● Construcció religiosa fonamental: temple ● Cel·la rectangular precedida d’un pòrtic amb columnes. 

ARQ ISLAM:
Eclecticisme: adopta elements de diferents estils: bizantins, cristians, etc. Agafant elements artístics dels pobles que conquereixen. ● No hi ha representació de persones ni animals ( ja que el corà ho prohibeix). La decoració és geomètrica, vegetal i caligràfica o epigràfica. ● Es poc homogeni: té diferències artístiques segons les zones i les èpoques ● Voltes: Combinació de diferents voltes i línies constructives que donen peu a formes geomètriques novedoses i originals. Freqüent en l’arquitectura islàmica, motiu de la seva riquesa. ● Aposten més per l'interior que no pas per l'exterior (igual que les bizantins i els paleocristians). ● Utilitzen l'arc i la volta, encara que també l'arquitectura arquitravada (bigues de fusta). ● Reutilitzaven sovint capitells i columnes clàssiques. ● Utilitzen pedra, maó, guix i fust 


ESC. GREGA:


-TEMA CENTRAL : L´HOME: Canvi de mentalitat, abans (ex. Egipcis) l´home comú no tenia cabuda dins les representacions artístiques. Ara sí. VALORACIÓ DE L´INDIVIDU com allò important en sí mateix. No homes o dones importants sinó atletes i dones dedicades al culte a les deitats, també déus i deesses, herois i heroines de la mitologia clàssica. Els déus també tindrán aparença humana.

-REPRESENTACIÓ: com l´home perfect, ideal = MOMENT DE LA PLENITUD FÍSICA. (Ex. Atletes)= CANON IDEAL DE BELLESA basat en l´equilibri, proporsió, armonia i simetria. LLEIS DE PROPORCIÓ I RECERCA DE LA BELLESA ABSTRACTA I IDEAL. L´HOME és motiu d´estudi i reflexió de la cultura clàssica, així com s´ estudia i representa, però amb correccions per gaudir d´una bellesa ideal. Naturalisme.

-Dominació col·locació espacial de les escultures primer, després li donaran moviment. Evolució lenta.

-MATERIALS: BRONZE ( generalment queden pocs exemples, perquè el bronze es fonia per fer armes en temps de guerra. Queden moltes còpies hel·lenístiques i romanes en marbre, d´originals grecs de bronze) i MARBRE. També es realitzaran escultures CRISELEFANTINES, fetes amb una base de fusta i amb recobriment d´ or i ivori.

-POLICROMIA: a estàtues de pedra i en bronze, mitjançant aplicacions d´altres metalls.

-TIPOLOGIES: Dues. Relleu (per decodració de frisos i frontons i metopes) per temples i altars. Escultura exempta (tipologia que es convertí en reflexe de l´evolució del canon de bellesa hel·lènic) mitjançant la proporció, l´equilibri, la simetria, el moviment, l´expressivitat, el volum i el dinamisme.


ARQ. GREGA:


1. Els principis bàsics de l’arquitectura grega són l’ORDRE, la RAÓ, l’ANTROPOCENTRISME (escala humana) i la recerca de la BELLESA.

2. La recerca de la bellesa es fa a partir del NÚMERO, la PROPORCIÓ, la PERFECCIÓ i l’EQUILIBRI de formes

3. Persegueixen una HARMONIA VISUAL TOTAL a partir de les proporcions i les línies, utilitzant càlculs matemàtics complexos i REAJUSTAMENT ÒPTICS com l’èntasi.

4. La necessitat d’harmonia els porta a la creació dels ORDRES clàssics: DÒRIC, JÒNIC i CORINTI

5. És un art fet a ESCALA HUMANA (antropocentrisme), qualificat d’anticolossal. 6. Materials constructius: PEDRA calcària i ARENISCA i MARBRE blanc.

7. Principals elements constructius: Les COLUMNES i els MURS ISÒDOMS de carreus perfectament tallats i units amb grapes de ferro, sense argamassa. La columna és un element de suport i estètic.

8. Utilitzen sistemes de construcció ARQUITRAVATS amb predomini de les línies horitzontals (entaulaments) i verticals (columnes), buscant la serenitat i l’equilibri (no utilitzen ni arcs ni voltes).

9. Forta preocupació per l’aparença externa dels edificis i la seva relació amb la resta de la ciutat (PLANIFICACIÓ URBANÍSTICA). És a dir, edifici com a part d’un conjunt, més que arquitectura fan URBANISME. És un estudi de totes les perspectives, de la relació amb la natura i amb la topografia, de la multiplicitat de punts de vista, de la funcionalitat.

10. Les construccions es POLICROMAVEN de vius colors: BLAU els TRÍGLIFS, VERMELL les MÈTOPES, zones planes amb DAURAT.

11. L’edifici més important és el TEMPLE, però en la vida diària té molta importància l’arquitectura civil (STOES, GIMNASOS, PALESTRES, llocs de reuníó, ESTADIS, TEATRES,...). 

Entradas relacionadas: