Figures que aguanten les columnes als temples grecs

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,58 KB

Renaixement


Context històric del Renaixement:
L’aparició de la imprenta, Amèrica, que la Terra és rodona, la existencia de tots els territoris del món, l’aparició de religions protestants, milloren, noves rutes comercials, potenciament de la moneda, la millora del comerç i la comunicació… i la caiguda de constantinoble, noves rutes comercials…


Característiques: la importancia de l’home, l’individu,era el centre de tot. Es antropocéntrica.

Desenvolupament de la perspectiva (la vista de veure les coses, la sensació de llunyania de prop, dominar els plans). Retorn als clàssics, Grècia i Roma. Comencem a valorar els artistes (Leonardo, Miguel Ángel…) comencen a agafar importància, signar…  Apareixen els mecenes (son qui paguen als artistes). 


Etapes del renaixements: 

QUATTROCENTO: Segle XV (1400), és l’etapa del Renaixement, i es desenvolupa principalment a Florència. (els mecenes a aquesta època son la burguesía). (cúpula de brunelleschi - brunelleschi , leon battista Albertí - Santa María novella)


CINQUECENTO: Segle XVI (1500), és l’etapa d’esplendor i va tenir el centre a Roma. Difusió per la resta d’Europa.(els mecenes es la religió, el papa) arquitectes/arquitectura: bramante - basílica de sant pere , Miguel àngel - la volta del vaticà.


Mecenes - les persones que mouen l’art.

Arquitectura: Influència de Grècia i Roma, (grecoromans - En les columnes i pilars dels tres ordres grecs. i romans - toscà i compost.)



çPLANTES DE LES ESGLÉSIES

Basilical, en forma de creu llatina, amb

tres naus i cúpula al creuer. El model era la basílica romana. 

Centralitzada, en forma de creu grega o circular. El model era el Panteó de Roma.

Ara volem que a les esglésies et sentis part d'allà no com al segle passat una merdeta ara t’has de sentir igual.

La proporcionalitat de l’home i troba que l’home és senti còmode i  la perspectiva.

Decoració: auries amb forma de corona balustrades i garlandes, temes mitològics, els amorets (cupidos), arcs de triomf, frontons, tambors - cúpules. 


Escultura; característiques: mantenim la influència de Grècia i Roma, Donatello, Miguel Ángel (cinquecento-
)Lorenzo ghiberti, portes del paradís - Ghiberti (quattrocento)
Culte al cos, predomine el home i la natura a les escultures, materials: marbre - cinquecento i quattrocento - bronze.

Deixa de ser anònim, el màxim de bellesa.

Predomini de la proporció - proporció matemàtica de l’home de vitruvi - de l’estudi


Entradas relacionadas: