/ficha/edip-rei/
Enviado por Chuletator online y clasificado en Griego
Escrito el en catalán con un tamaño de 30,61 KB
LA TRAGÈDIA
La
Tragèdia va sorgir en el Març de les festes ateneses en honor del
Déu Dionís, celebrades a la primavera, pel nostre mes de març. Al
Principi hi havia uns dansaires abitllats amb pells de cabra que
Dansaven en cercle, entonaven cançons anomenades ditirambes
(διθυράμβος) que referien episodis del mite del déu. Es
Diu que, com que anaven vestits amb aquestes pells de cabra, les
Cançons que entonaven eren τραγωδία, que seria el nom que
Després prendria l'espectacle teatral que en deriva. A poc a poc i
Amb el pas del temps els dansaires incorporaren mims, diàlegs
Establerts entre un d'ells i la resta, etc i varen anar complicant i
Sofisticant l'espectacle fins al punt que es vestien amb màscares
Pintades, portaven uns coturns (=plataformes que els feien més alts)
I l'element religiós primitiu cada vegada es feia menys evident i
Donava pas a una nova creació literària i musical. Tespis fou el
Primer que va introduir el que es considera un actor (υποκρίτης
En grec) que s'enfrontava amb el cor, i l'antic cant a Dionís passà
A ser un drama.Paral·lelament, en lloc de dansar en cercle a
La plaça del poble, es varen construir uns edificis ideats perquè
El so es pogués propagar d'una manera òptima i les condicions de
Visió fossin també molt bones: els teatres. Es buidava una muntanya
I s'anaven fent les grades. Era un tipus de festa que agradava tant
Que s'arribà a fer competicions literàries entre poetes (cadascun
D'ells preparava una trilogia, és a dir, tres tragèdies, i un drama
Satíric) i les duia a concurs.
La tragèdia que ens ha arribat,
Tot i tenir aquests antecedents, és un text escrit en vers, que té
Parts dialogades (les que corresponen als actors) i parts cantades
(les que canta el cor). Sempre comença amb l'entrada del cor en
Escena (pàrodos), seguida d'episodis (parts dels actors, dialogades)
I estàsims (parts cantades, a càrrec del cor) i acaba quan el cor
Surt d'escena (exodos).La tragèdia prengué els temes del gènere
èpic; els seus personatges bàsicament són herois que passen per
Una situació molt difícil que provoca l'emoció i la compassió del
Públic.
El veritable escenari de la tragèdia va ser l'Atenes
Del segle V amb Pèricles, i està molt lligada a la ciutat, perquè
Poc després començà la llarga guerra del Peloponès, que va
Suposar la fi de la ciutat i també de la tragèdia.
Els tres
Principals dramaturgs són, per ordre cronològic, Èsquil, Sòfocles
I Eurípides.
Èsquil (525-456)
Èsquil,
fill d'Euforió, va néixer a l'Àtica.Fou el primer dels tres grans
Dramaturgs d'Atenes. És conegut amb el nom de "el creador de la
Tragèdia", però no perquè fos el seu inventor, sinó perquè
és el primer autor del qual encara es conserven obres, i perquè
Donà a l'art tràgic la seva força literària i grandesa. Va ser
Ell qui introduí un segon actor a escena i qui donà una vigorosa
Expressió poètica en un llenguatge solemne a les seves idees
Tràgiques sobre el destí dels herois.Avui dia es conserven set
Obres de les aproximadament noranta que va escriure:
-
Els Perses
:
és l'única obra històrica, és a dir, els protagonistes no són
Herois mítics sinó perses gairebé contemporanis dels atenesos.
Xerxes, gran rei persa, és derrotat pels grecs.
-
Els Set contra Tebes
:
Són set cabdills que ataquen Tebes, ciutat que té set portes. Es
Van enfrontant, un per un, i quan s'arriba a la setena porta, els qui
S'enfronten són dos germans, Eteocles i Polinices, fills d'Èdip,
Que moren l'un a mans de l'altre.
-
Les Suplicants
:
Són les cinquanta filles de Dànau, que arriben a un temple demanant
Asil perquè són perseguides pels seus cinquanta cosins fills
D'Egipte, que pretenen casar-se amb elles.
- L'Orestea,
Trilogia formada per Agamèmnon,
Çoèfores,
I Eumènides
:
La primera obra refereix el retorn d'Agamèmnon a casa i el seu
Assassinat per part de la seva dona Clitemnestra. La segona tracta
Del sentiment d'injustícia que pateix la filla del matrimoni,
Electra, la qual convenç el seu germà Orestes de cometre
L'assassinat de sa mare per venjar el seu pare. Passant al tercer
Drama, Orestes, després de l'assassinat, és perseguit per les
Fúries venjadores de sa mare, fins que a la fi arriba a Atenes, on
Un tribunal l'absol de la seva falta i aquestes Fúries es
Transformen en Eumènides, divinitats protectores.
-
Prometeu Encadenat
:
L'acció es desenvolupa a un etrem del món, l'escarpat Caucas, on
Prometeu és encadenat. Van passant arran d'ell diferents personatges
Que dialoguen amb el tità.
Sòfocles (496-406)
Va
Ser un poeta que visqué pràcticament durant tot el segle V è, això
Li permeté de viure en primera persona la glòria i la caiguda de la
Seva ciutat, Atenes, ja que hi ocupà importants càrrecs polítics i
De responsabilitat. S'admet generalment que nasqué l'any 496 a
Colonos, demos àtic proper a Atenes, i en la capital rebé una
Acurada educació gràcies a la posició econòmica dels seu pare,
Sòfil, propietari d'una important fàbrica d'armes. Gràcies al seu
Compromís amb la ciutat, el portà a ser elegit per al càrrec
D'hel·lenotàmia, des d'on portà el control del tresor de la lliga
Atenesa l'any 442; dos anys després és nomenat estrateg juntament
Amb Pèricles durant la guerra de Samos, i el 413, en plena crisi
Degut a la derrota de Siracusa, és designat com un dels Déu
Consellers que havien de redreçar la situació política de la
Ciutat. No sabem com va morir, però en el 405, quan Aristòfanes
Estrénà Les granotes, Sòfocles ja era mort.
El seu caràcter
Afable i moderat el féu molt apreciat i respectat entre els seus
Conciutadans i, fins i tot, entre els seus rivals en la dramatúrgia.
Són característiques essencials de la seva personalitat la seva
Profunda religiositat i la seva fe en la democràcia, elements que
Apareixen de forma recurrent en les seves obres teatrals.
Tot i
Haver compost 114 tragèdies, només set ens han arribat completes
Per via manuscrita. Són les següents:
-
Àiax
:
L'heroi no pot suportar que no li hagin concedit les armes
D'Aquil·les i la fúria que el pren per aquest fet fa que embogeixi
I mati tot el seu ramat d'ovelles pensant-se que són soldats. A
L'endemà, però, recobra el seny i, quan veu el que ha fet, se
Suïcida.
-
Les Traquínies
:
Heracles torna a casa després d'una conquesta i la seva esposa
Deianira tem que no li sigui infidel amb Iole, una captiva. Per això
Agafa sang presa del centaure Nessos i n'unta un vestit del seu marit
I li envia un esclau que li surti a camí i que li porti el vestit.
Quan l'heroi es vesteix amb aquella tela, la pell li comença a
Cremar i, si prova d'arrencar-se la roba, la pell i la carn també es
Desprenen. Per això mana a un soldat seu, Filoctetes, que faci una
Pira per a ell. A canvi, li regala el seu arc i fletxes.
-
Antígona
:
Aquesta Heróïna ha d'escollir entre fer cas de les lleis humanes
(que impedeixen que el cos de Polinices, un germà seu, sigui
Enterrat) i les lleis divines (que l'obliguen a retre les honres
Fúnebres com cal al seu germà). Antígona robarà el cadàver de
Polinices, exposat a les aus de rapinya, i l'enterrarà d'amagat. Per
Això és tancada per Creont, el mandatari de la ciutat i qui havia
Ordenat l'exposició del cadàver, dins una cova. Finalment, però,
Hèmon, el fill de Creont, convenç el seu pare que l'acció
D'Antígona, que a més és la seva promesa, era d'una pietat
Religiosa insuperable i fa que uns guàrdies vagin a treure-la de la
Cova. Però quan destapen l'entrada troben Antígona penjada. Hèmon,
En saber-ho, també es mata i la mare d'aquest tampoc no pot suportar
La pèrdua del seu fill i se suïcida.
-
Èdip Rei
:
Aquesta tragèdia explica la història de com Èdip, rei de Tebes,
Descobreix que fou ell l'assassí del seu propi pare i, després de
Matar l'Esfinx, es casà amb la seva mare, aquests fets porten la
Ruïna a la ciutat i, només l'expulsió d'Èdip permetrà el
Restabliment de la situació a Tebes.
Èdip rei és considerada
L'obra mestra de Sòfocles i la tragèdia clàssica per excel·lència,
Tant per la seva perfecció formal tècnica, com per la
Caracterització del personatge central, Èdip, arquetipus de l'heroi
Tràgic.
-Electra:
Electra, la filla d'Agamèmnon i Clitemnestra, viu al costat de sa
Mare, que ha assassinat son pare, i no pot suportar aquesta situació
De crim sense càstig. L'ocasió de venjança se li presenta quan el
Seu germà Orestes torna al palau, convertit en un home, i mata
Clitemnestra per instigació d'Electra.
-Filoctetes:
Filoctetes és un heroi de la guerra de Troia que, durant la guerra,
Es fa una ferida incurable a la cama que desprèn una olor
Insuportable. Per això els grecs l'abandonen a una illa. Al cap
D'uns anys i encara sense haver guanyat la guerra els arriba un
Oracle que necessiten les armes d'Heracles per vèncer els troians.
L'hereu d'aquestes armes i qui les tenia no és altre que Filoctetes.
Per això els grecs envien un grup d'homes, capitanejat per l'astut
Odisseu, a cercar Filoctetes del seu exili.
-
Èdip A Colonos
:
Èdip arriba vell i cec a Atenes, per intentar trobar un refugi fins
Que li arribi l'hora de morir. N'hi ha que volen endur-se'l a casa
Per treure'n profit, d'altres volen abandonar-lo a la seva desgràcia.
Davant aquesta situació la ciutat d'Atenes vol proclamar-se la
Defensora de l'ancià.
Cal afegir-hi una gran part del drama
Satíric Els
Rastrejadors,
Conservat en un papir descobert l'any 1907.
Eurípides
(485-406)
Es
Creu que va escriure 92 drames, però només se'n coneix l'existència
De 17 (16 tragèdies i un drama satíric), que mostren que va ser un
Tràgic de mèrit incomparable. Veia el món com un lloc on
L'oportunitat, l'ordre, la Pau, la raó i la tolerància eren
Constantment frustrades per la irracionalitat i la violència.
Eurípides era un intel·lectual, és a dir, s'enfrontava de manera
Crítica a les tradicions de la seva època; per boca dels
Personatges de les seves obres sortirà la seva visió crítica pel
Que fa a la moral, la política, la religió, la societat,
L'individu, etc.
-
Alcestis
:
És l’últim dia de vida per a Alcestis, que ha triat morir en
Comptes que ho faci el seu marit. Admet és presentat com un
Personatge fred i calculador, que no té pietat de la seva esposa.
Heracles, hospedat a casa seva, quan s’assabenta decideix anar a
Cercar Alcestis del món dels morts.
-
Medea
:
Casada amb Jàson i mare de dos fills, Medea és una estrangera
Enverinadora i per això el seu marit vol deixar-la i casar-se amb
Una princesa grega, Glauce. Medea trama un pla per venjar-se del
Menyspreu del seu marit i, simulant entendre la situació, fa que els
Seus fills portin un vestit de núvia a la nova futura esposa de
Jàson. Quan tornen, els mata i, mentrestant, la núvia, captivada
Per la bellesa del vestit, se'l posa i comença a cremar-se; el seu
Pare, que l'intentava ajudar, mor de la mateixa manera.
-Hipòlit:
Hipòlit és el fill de Teseu i una Amàzona que viu a Atenes, amb el
Seu pare i la seva madrastra Fedra, la qual s'enamora d'ell, se li
Insinua i és rebutjada per ell. Com que no pot suportar l'ofensa,
Fedra es penja i deixa una carta en què inculpa Hipòlit i el fa
Responsable d'una violació. Teseu no pot deixar el crim sense
Resoldre, però tampoc no pot matar amb les seves pròpies mans el
Seu fill i demana ajuda als déus. Posidó escolta les seves
Pregàries i fa sortir un monstre marí de la mar que espanta els
Cavalls de la quadriga d'Hipòlit, que es passejava per la platja, i
El jove mor arrossegat i potejat pels seus cavalls.
-
Heràclides
:
Els fills d’Heracles es refugien a Marató i demanen protecció al
Rei atenès Demofont. És una propaganda de la postura atenesa contra
La injustícia i a favor dels oprimits.
-
Andròmaca
:
La protagonista exposa la seva vida desgraciada al costat d’Hermíone,
Esposa de Neoptòlem. El tema és orgull, luxe i poder enfrontats a
Raó i veritat.
-
HèCuba
:
Tragèdia de l’anomenat cicle troià. La protagonista és la reina
HèCuba, que té la desgràcia de veure la fi de la gran majoria dels
Seus fills. En el drama HèCuba ha de suportar que els grecs immolin
Sa filla Políxena sobre la tomba d’Aquil·les i també li arriben
Notícies que el seu fill petit, Polidor, que havien allunyat de
Troia tot just quan havia començat la guerra, ha estat assassinat
Per Polimnèstor, rei de Tràcia encarregat d’educar-lo. La reina,
Juntament amb altres companyes d’esclavitud, aconsegueix arribar
Fins a Polimnèstor, matar-li els fills i encegar-lo.
-
Suplicants
:
Drama del cicle tebà, car les protagonistes són les mares i
Esposes, fills ,etc dels morts a l’enfrontament dels Set contra
Tebes que van a demanar ajuda a Etra, mare de Teseu, perquè convenci
El seu fill per anar a recuperar els cadàvers i poder retre’ls les
Honres fúnebres. Evidentment, Teseu s’hi avé.
-
Troianes
:
Un cop acabada la guerra de Troia, els grecs es reparteixen el botí
De la ciutat i les troianes, en altre temps princeses, es disposen a
Partir amb els grecs com a esclaves. Cal destacar el patiment
D'Andròmaca, l'esposa d'Hèctor, a qui prenen el fill de pocs anys
Astiànax per matar-lo, perquè mai no pugui representar un intent de
Venjança, o el patiment de Políxena, sacrificada sobre la tomba
D'Aquil·les, perquè de la seva tomba se sentien veus que reclamaven
La seva part del botí.
-Electra:
Electra és casada amb un camperol i es queixa de la seva vida com a
Esposa i dura treballadora del camp. Orestes arriba a veure-la, però
No s’identifica. Després un vell esclau el reconeix. Un missatger
Entra en escena i explica que Orestes ha mort Egist. Seguidament,
Electra fingeix que té una criatura i sa mare Clitemnestra hi
Acudeix, ocasió aprofitada per Orestes i per la mateixa Electra per
Matar-la. Després apareixen del cel Pòl·lux i Càstor profetitzant
La bogeria, el judici i l’exculpació d’Orestes i també les
Noces d’Electra amb Pílades, amic d’Orestes.
-
Heracles
:
El tirà Licos vol assassinar Amfitrió –pare d’Heracles- i també
La seva dona Mègara i els seus fills. Quan és a punt de fer-ho,
Arriba l’heroi i el mata. Tot queda aparentment resolt, però
Després els déus envien una bogeria a Heracles, que fa que mati la
Dona i els fills. Un cop recobrat el coneixement, és a punt de
Suïcidar-se però arriba Teseu i el convenç que no ho faci i que
Vagi amb ell a Atenes.
-
Ifigènia A la terra Tàúrica
:
En realitat Ifigènia no va ser sacrificada a Àulide, sinó que la
Deessa Àrtemis la va portar a la terra Tàúrica, perquè fos una
Sacerdotessa seva. Allà mateix arriben Orestes i Pilades. Quan els
Germans es reconeixen, després d’una llarga intriga, Ifigènia
Prepara la fugida.
-Hèlena:
Hèlena no ha anat a Troia, sinó a la cort del rei Proteu, a Egipte.
Hermes la hi portà envoltada en un núvol. Roman allà disset anys i
Quan mor Proteu, el seu fill vol casar-se amb Hèlena, però llavors
Arriba Menelau i se l’endú cap a Esparta.
-Ió:
Ió és el fill d’Apol·lo i la nimfa Creüsa, però és el
Producte d’una violació i per això sa mare l’abandona en
Néixer. Passats els anys, mare i fill es troben, tot i que no es
Reconeixen inicialment. Però després del reconeixement Ió serà el
Rei d’Atenes i pare dels jonis
-
Fenícies
:
És la tragèdia més llarga d’Eurípides i no té cap personatge
Central. Hi ha moltíssimes peripècies: Iocasta és viva, no s’ha
Penjat encara; Èdip no ha fugit de Tebes, ni s’ha mort quan
S’enfronten els seus dos fills, etc.
-
Ifigènia A Àulide
:
Agamèmnon ha enviat a demanar la seva filla Ifigènia per casar-la
Amb Aquil·les, tot i que en realitat és per immolar-la a Àrtemis.
Quan mare i filla arriben a Àulide, se n’assabenten de les
Veritables intencions del pare i Ifigènia no vol morir. Aquil·les
Tampoc no ho vol, però al final la donzella decideix oferir-se a
Àrtemis per a benefici de tots els grecs.
-
Bacants
:
És l’única tragèdia grega conservada que tracta d’un tema
Dionísíac. Dionís vol castigar Penteu perquè menyprea els
Sacrificis bàquics. I per això li imbueix la idea de seguir la seva
Mare Àgave i altres bacants quan van a la muntanya a cercar i
Despellissar una salvatgina. Preses del furor bàquic, Àgave i les
Altres dones es pensen que Penteu, que és damunt un pi, és la fera
Que cerquen i l’esquarteren i se’l mengen pensant-se que era un
Lleó.
-Orestes:
Orestes ha mort sa mare per adúltera i criminal, ajudat per sa
Germana Electra. Els argius han decidit que els dos germans han de
Morir. Al final, mercès a la intervenció del déu Apol·lo,
Orestes serà absolt i es casarà amb Hermíone.
A banda
D'aquestes tragèdies també es conserva el drama satíric el Ciclop,
Basat en la història de Polifem, ciclop encegat per Odisseu.
L A COMÈDIA
Sembla
Que el mot comèdia provindria de ἀοιδή “cant” + κῶμος
“grup de comparses”. Les comèdies sorgeixen més tardanament que
Les tragèdies i al començament són una paròdia d’aquestes.
Sembla que el primer que en va fer, de comèdies, era un autor
Anomenat Quiònides, però no en tenim obra conservada. Es tracta
D'agafar uns personatges típics i tòpics, que serien caricatures
Dels grans herois tràgics, i fe-los fer un paper ridícul. Al
Principi la comèdia tenia humor intel·ligent i autèntiques
Deconstruccions de fragments de tragèdies, però així com va anar
Passant el temps, l'humor es va banalitzar i cada vegada l'argument
Era més simple i acabà per convertir-se en una comèdia d'enganys,
La típica representació d'esclaus golafres que enganyen els amos
(ell, un empaitador de dones i ella, una matrona vella i seriosa, que
No va mai de bromes).
Ens han arribat sobretot els noms de dos
Grans representants del gènere: Aristòfanes i Menandre. El primer
Es classifica dins la comèdia vella o antiga, és a dir, la que fa
Humor intel·ligent. Menandre, en canvi, és el representant de la
Comèdia nova, que té uns arguments molt més fluixos i un humor
Molt menys fi i gens punyent.
ARISTÒFANES (444-385
A.C.)
És el representant per excel·lència de la comèdia
Antiga, i es pot dir que és gairebé l’únic, ja que d’altres
Autors de comèdies només en sabem els noms o els títols de les
Obres. Els temes de les comèdies són molt variats. No recórre als
Mites, sinó que el protagonista és un ciutadà molt enginyós, que
Té un remei molt pintoresc per salvar-se d’una situació que
L’angoixa i també pot salvar la ciutat. La comèdia sol tenir
Moltes al·lusions a la política del moment i a la vida quotidiana.
Hi ha també molts acudits verds i moltes al·lusions al sexe.
Les disfresses del cor i dels actors també són molt variades. A la
Vegada que es fa crítica, es proposa una utopia.
D’ell tenim
Conservades onze comèdies:
-Acarnesos
:
Crítica de la guerra. Diceòpolis vol fer la Pau amb els
Espartans.
-Cavallers
:critica
Dels demagogs.
-Núvols
:
Crítica de la moderna educació sofística de Sòcrates i els seus
Deixebles. Un vell decideix portar el seu fill a l’escola de
Sòcrates. Després de bons avanços, el fill fa servir contra el
Pare els arguments socràtics i el pare cala foc a la casa de
Sòcrates.
-Vespes
:
Crítica de la justícia. Un fill tanca son pare perquè no vagi més
A fer de jutge, però els seus amics intenten rescatar-lo. Quan el
Vell coneix un altre tipus de vida, ja no vol ni sentir a parlar dels
Tribunals.
-Pau
:
Celebració de la Pau. Trigeu ha inventat un escarabat gegant
Per arribar fins al cel i anar a veure els déus. Però els déus no
Hi són i han permès que la Guerra tingui la Pau tancada dins
Una cova. Quan la Guerra vol destruir Grècia, Trigeu rescata la Pau
I li ho impedeix.
-Aus
:
Reflecteix el descontent de la societat. Dos atenesos decideixen
Fundar una ciutat als núvols, més a prop dels déus.
-Lisístrata
:
Ocupació d’Atenes per l’exèrcit espartà. Lisítrata –atenesa-
Pretén salvar tot Grècia juntament amb la seva amiga Lampito
–espartana-, perquè diu que si totes les dones es neguen a les
Relacions amb els seus marits, ells hauran de fer el que elles
Diguin, que serà la reconciliació i la Pau. Les dones velles
Mentrestant han ocupat l’Acròpolis i Lisístrata diu com gastaran
Els diners que havien de ser per a fons bèl·lics.
-Granotes
:
Clima polític dolent. Dionís baixa a l’infern a cercar un poeta
Ja mort, perquè està cansat de drames dolents. A l’infern tot són
Granotes i el déu no sap si ha de retornar amb Èsquil o amb
Eurípides.
-Tesmofòries
:
Les dones parlen entre elles en una festa en honor a Demèter veiam
Quin càstig han de posar a Eurípides, que sempre els fa fer mals
Papers.
-Assemblea De les dones
:
Utopia. Les dones s’han fet amb el poder: van vestides d’home,
Etc. Al final acaben destruïdes.
-Plutos
:
Ironia del destí. Un home està desesperat perquè troba que la
Honestedat mai no està relacionada amb la fortuna. L’Oracle de
Delfos li diu que ha de seguir el primer home que es trobi, que és
Un cec que resulta ser Plutos, a qui Zeus ha encegat per evitar que
Afavoreixi les persones honestes perquè els déus estan gelosos
D’elles. L’home vol curar Plutos, però Penia prova
D’impedir-ho.
MENANDRE Autor de
L’anomenada comèdia nova. Va escriure moltes obres, però no en
Tenim cap de sencera. N’han pervingut unes poques gairebé
Senceres: la Sàmia,
La Tosa,
El Misàntrop
o
El Díscol
i
L’Arbitratge
.
Molts dels seus personatges es convertiren en arquetips: l’avar, el
Paràsit, etc. I fou molt imitat pels comediògrafs llatins.