Fauvisme característiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,95 KB

ART ABSTRACTE (a Partir de 1914)


·Tendència de l’art europeu que va conduir a la Desaparició del “model exterior”

·elements purament tècnics (colors, línies, etc

·abandona el “tema” esdevé la seva pròpia Substància

· dos Components: les formes pures i les emocions, Aquests dos elements, a nivell Pictòric, consistiran en l’ús artístic dels colors, les formes i la Textura.  

·L’art abstracte sorgeix de forma gradual per la Pròpia evolució de l’art europeu, especialment, durant el segles XIX i XX una Progressiva destrucció de la forma

·progressiva esquematització de la forma a través De l’exageració racionalista irracionalista destruiran, finalment, la Figuració.

·La primera pintura abstracta fou feta però per Kandinsky

·diferents estils, l’abstracció general i Característics dels estils artístics dels Segle XX,

·Entre els principals autors a destacar en el Període inicial trobem: Kandinsky, Klee, Picabia, Mondrian, Malevitx, Rodtxenco, etc.   

Vassili Kandinsky (1866-1944)

·Pintor i teòric de l’art nascut a Moscou.

·l' impressionisme (fins 1907) vers el fauvisme Líric, l’expressionisme i, finalment, l’art abstracte. Primera pintura Abstracte la va composar a partir d’un fet fortuït l’any
1911. S’esforçà per Fer pintura al marge de qualsevol imitació de la realitat.

·L’evolució artística de Kandinsky té dues Etapes:   1911-1921: Desenvolupa l’abstracció fent el que ell anomena “simfonies de colors   1921-1944: Es caracteritza per una major Racionalització i geometrització de les composicions. Estableix associacions Entre colors i formes i assoleix un nou equilibri entre configuracions, color i Dimensions. Els elements bàsics seran el punt (cèl·lula bàsica morta) i la Línia (traç del punt que recupera la vida). A l’escola Bauhaus (Weimar) Desenvoluparà una tasca pedagògica desenvolupant les seves teories sobre el Color associat a les formes geomètriques (=teoria inassolible pels no Iniciats).

Piet Mondrian (1872-1944)

·Pintor holandès, figura clau en el Desenvolupament de l’art abstracte, comença amb el Realisme, 1910 abandona la Figuració i comença a experimentar amb l’abstracció, amb el simbolisme tot Treballant, sobretot, amb colors primaris. Progressivament es torna més Abstracte.

·es converteix el principal representant d’un nou Tipus d’abstracció que rebrà el nom de neoplasticisme i que té les següents Característiques:

o abstracció freda, racionalista, ordenadora.

origorosament geomètrica on les formes es limiten A rectangles o quadrats.

o La gamma De colors es redueix als tres primaris, negre blanc i gris.

oEls principals membres d’aquest corrent seran, a Part de Mondrian, els pintors Van Doesburg, Van der Leck, i l’arquitecte Van’t Hoff.

·L’estil de Piet Mondrian es fruit d’una profunda Reflexió intel·lectual i espiritual.

·Aquest ascetisme implica sacrificar: 1) la Figuració, 2) la representació de l’espai tridimensional, 3)l’ús de la línia Corba, 4) les qualitats sensuals de la textura i la superfícies i 5) l’atracció Sensual del color. 

·La influència de la seva estètica va ser enorme Tant entre els artistes com entre els dissenys de la vida diària: vestits, Mobles, etc, cosa que ha banalitzat el seu estil.

Futurisme (1909-1916)


Tommaso Marinetti  L’any 1909.El Futurisme alliberar Itàlia del feixuc  pes del seu passat i exaltava el món modern, Art radicalment crític amb el passat, cercarà nous camins d’expressió estètica.

·març de 1910  Umberto Boccioni, Carlo Carrà o Giacomo Balla. Critiquen els  principis tradicionals d’harmonia i bon gust, Es qualifica d’inútils els crítics d’art i s’afirma que

·“el moviment i la llum destrueixen la Materialitat dels cos”.

L’estètica futurista:  Captar el moviment de les figures. Estètica del Futurisme: la Superposició de plans per transmetre la sensació de dinamisme.  trets comuns llevat de: Mostrar la fugacitat O escenes en moviment. Gust per la pinzellada solta i els colors vius. Referències Al Cubisme.El Futurisme estètica de la velocitat. Un dels seus principals Artistes i ideòlegs, Umberto Boccioni, mor l’any 1916 a la 1ª Guerra Mundial (va caure del cavall). La desaparició de Boccioni i l’aparició del cinema (que Aconseguia a través de la tècnica captar el moviment de les coses) va dissoldre La fràgil unitat dels artistes aixoplugats sota aquest moviment.

La influència de la estètica futurista es va fer sentir Especialment en el moviment Dadà.

Umberto Boccioni (1882-1916)

·Pintor i teòric del Futurisme i únic escultor D’aquest moviment.

· ruptura Total amb l’art del passat: 1) la creació d’obres expressives des del punt de Vista emocional i 2) la representació del temps en moviment. El Futurisme Sintetitza en un quadre tots els moments possibles. Reivindicarà una pintura Que pugui expressar “estats anímics”.

·els objectes físics tenen una mena de Personalitat i vida emocional pròpia, revelada per “línies de força” mitjançant Les quals l’objecte reacciona al seu entorn.

·materials com ara el vidre i els llums Elèctrics, i la introducció de motors elèctrics.

·Boccioni va morir en accident mentre servia L’exèrcit italià durant la 1ª Guerra Mundial en caure del cavall.


Surrealisme (1920-1940)


  

·Superació dels límits de la realitat (revolta Existencial).   

·Fou una avantguarda particularment crítica tot Defensant una forma revolucionària de pensament i acció contrària al món burgés I a la mateixa realitat.

·irracionalisme que adoptarà dues vessants en la Tècnica creativa:   L’automatisme psíquic   L’exploració del món oníric

·El Surrealisme es revoltarà contra tota Convencionalitat

·El Surrealisme es veurà atrapat, com el seu Propi nom indica, en la contradicció d’anar més enllà de la realitat, vers allò Sublim i unitari però, alhora, necessariament, reintegrat a la realitat

·el Cubisme havia descompost la realitat. El Surrealisme tractava ara de refer-la no per repetir-la, sinó per construir-la Sobre uns nous criteris personals de l’artista. S’abandonava la Imatge-percepció representació per la imatge pura, inventada per l’artista, com A alliberació irracional, emanada de les profunditats inconscients del seu ésser.

Salvador Dalí (1904-1989)

·Fou pintor, escultor, artista gràfic i Dissenyador

·La seva evolució artística passa per diferents Avantguardes (Cubisme, Futurisme) fins integrar-se dins el corrent surrealista El 1929.

·tècnica nova anomenada “mètode paranoico-crític” Cultivar l’engany sistemàtic mínimament conscient. Suspensió deliberada i Transitòria de la consciència

·L’any 1937 es traslladà a Itàlia on adoptà un Estil més tradicional.

·Entre 1940 i 1955 va viure als Estats Units on Es dedicà a autopromocionar-se, Col·labora a Hollywood tot dissenyant l’escena Onírica de la pel·lícula Spellbound (1940) de Hitchcock.

·A partir de 1955 torna a Espanya per recloure’s A l'Empordà. Mor l’any 1989.

Característiques de la seva obra

·excentricitat, megalomania i exhibicionisme geni Creador

·L’obra de Dalí presenta un curiós contrast entre L’ús d’una tècnica rigorosament acadèmica amb la recreació d’un espai oníric Irreal fruit de la seva imaginació al·lucinada

·La tècnica de Dalí es caracteritza per:   Dibuix i ús del color molt influït pels artistes del Renaixement i Barroc.   Tractament de la llum d’una claredat increïble.   Qualitats plàstiques (color, Llum i dibuix) i compositives excepcionals però sempre al servei d’un Tractament contrari als convencionalismes.

·Les seves temàtiques sempre resulten Inquietants.

Joan Miró 1893-1983

·Fou pintor, gravador i dissenyador.

·En el jove Miró podem percebre una gran varietat D’influències que van  des del ROMànic Català a autors contemporanis com ara Van Gogh, Cézanne, Matisse.  

·influència de diverses avantguardes (fauvisme, Cubisme, Dadaisme) recalar en el Surrealisme, a partir de 1925.

·alliberar les forces creadores més enllà del Control, resisteix a una etiqueta.

·Miró aprofitarà del Surrealisme la descoberta Dels nous territoris onírics, dels símbols, de les obsessions sexuals però sota Una extrema depuració i simplificació. La terra, el món rural, les forces Tel·lúriques essencials, seran també una constant en les seves pintures  

·A diferència de Dalí, Joan Miró menà una vida Discreta, allunyada de l' histrionisme, entregada plenament al desenvolupament I auto aprofundiment del seu art

·D’un extraordinari vigor creatiu, Miró no Deixarà d’innovar, experimentar i desenvolupar el seu llenguatge personalíssim A través de diferents tècniques com ara l’escultòrica o, fins i tot, els Vitralls i els tapissos.

característiques bàsiques   Abandó progressiu de la Pintura pel dibuix i el collage,   Ús de colors saturats en juxtaposicions de Plans,    Evolució vers formes bàsiques, Simplificades i essencials que culminaran en la més tendra ingenuïtat. Vol “desaprendre a pintar” i s’apropa als dibuixos dels infants i malalts Mentals.    Realisme el camí a L’abstracció.   Fusió entre somni i Realitat. Abundant ús de símbols.

Leandre CristòFOL (1908-1998)

·De formació autodidacta, la seva obra es va Concentrar en l’experimentació personal en l’àmbit no figuratiu, vinculat a la Poètica surrealista. En aquest sentit, l’escultor lleidatà participà en L’Exposició Logicofobista l’any 1936 i, l’any 1938, en dues mostres Surrealistes a París i Tòquio. Leandre CristòFOL 

·La Guerra Civil suposà una aturada en el seu Treball escultòric. Marxar a Barcelona, on gràcies als seus coneixements de Fusteria aconsegueix feina. Comença aquí un temps de silenci que duraria fins El 1957.

·A partir del 1957, CristòFOL torna a endinsar-se Pels camins de l’experimentació, Leandre CristòFOL va morir a Lleida l’any 1998. La seva aportació resulta de gran vàlua per a l’art català. Li fou Concdida la Creu de Sant Jordi (1990)

·L’obra de Leandre CristòFOL ha de ser catalogada Dins l’objecte surrealista

·La transformació dels objectes quotidians en Objectes poètics el relaciona amb el ready-made dadaistes de Marcel Duchaump, Malgrat que en les seves escultures , Leandre CristòFOL s’aparta del No-significat de les obres de Duchamp, per esdevenir, segons paraules del Mateix artista 

Entradas relacionadas: