Exercicis resolts sobre el sistema nerviós humà

Enviado por Chuletator online y clasificado en Biología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,36 KB

1. Identificació de les parts de l’encèfal

Identifica les parts de l’encèfal assenyalades amb lletres:

  • A: Cervell
  • B: Diencèfal (tàlem/hipotàlem)
  • C: Tronc de l’encèfal (tronc encefàlic)
  • D: Cerebel

Lesió al tronc de l’encèfal

En quina part de l’encèfal una lesió produeix la mort instantània? Per què?

En el tronc de l’encèfal, perquè controla funcions vitals automàtiques com la respiració, el ritme cardíac i la pressió sanguínia. Si es lesiona, aquests processos s’aturen i es produeix la mort.

2. Recorregut de la informació nerviosa

Explica el recorregut que fa la informació des de l’estímul fins a l’efector:

a) Acció voluntària: Agafar una pilota

Ull (receptors de la retina) → Nervi òptic → Tàlem → Còrtex visual (lòbul occipital) → Àrees d’associació → Còrtex motor (lòbul frontal) → Tronc de l’encèfal → Medul·la espinal → Nervis motors → Músculs de la mà (efector).

b) Acció reflexa: Retirada davant una punxada

Pell (nociceptors) → Nervi sensorial → Medul·la espinal (resposta reflexa) → Nervi motor → Músculs del braç (efector) → Moviment de retirada.

Alhora, la informació puja al tronc de l’encèfal → Tàlem → Còrtex somatosensorial (lòbul parietal) → Consciència del dolor.

3. Cas clínic: Lesió medul·lar

En Jordi va patir un accident de cotxe i va perdre la sensibilitat i la capacitat de moure les cames. Quina part del sistema nerviós podria estar afectada?

És probable que en Jordi tingui una lesió a la medul·la espinal a l’altura de la zona lumbar (o als nervis que surten d’aquesta zona). Això provoca que no arribin els impulsos sensitius (tacte, temperatura) ni els impulsos motors a les cames.


4. Estructura i funció de la sinapsi

Què representa aquesta imatge? Assenyala els elements que figuren:

  • Vesícules sinàptiques
  • Botó presinàptic
  • Neurotransmissors
  • Escletxa sinàptica
  • Membrana postsinàptica
  • Receptors postsinàptics

Representa una sinapsi, el punt de comunicació entre dues neurones.

5. Anatomia de la neurona

Parts de la neurona: Dendrites, cos cel·lular, nucli, axó, beina de mielina, nòdul de Ranvier i terminacions axòniques.

Direcció de l’impuls nerviós: Dendrites → Cos cel·lular → Axó → Terminacions axòniques.

Cèl·lules de Schwann

Les cèl·lules que envolten l’axó són les cèl·lules de Schwann (al sistema nerviós perifèric). La seva funció és formar la beina de mielina, que aïlla l’axó i permet que l’impuls nerviós es transmeti més ràpidament (conducció saltatòria).

6. Processament del sistema nerviós

Parts del sistema nerviós encarregades de processar les següents situacions:

  • Records: Còrtex cerebral (lòbul temporal).
  • Control de les emocions: Sistema límbic (amígdala).
  • Accions involuntàries (respiració): Tronc de l’encèfal (bulb raquidi).
  • Coordinació i equilibri: Cerebel.

Entradas relacionadas: