Exemple d'aprenentatge SIGNIFICATIU en infants
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,49 KB
Característiques
del model educatiu plurilingüe i intercultural - Triple perspectiva: -Capacitat
D’usar i aprendre més d’una llengua-
Habilitat d’usar els coneixements de
Diverses llengües i la seva experiencia en diverses cultures per comunicar-se i
Participar en activitats interculturals -Actitud de tolerància cap a
L’acceptació de la diversitat.
Educació infantil
- Construcció dels repertoris lingüístics i culturals de
L’alumnat, subratllant la pluralitat i diversitat de l’aula. - Garantir
L’acceptació de les identitats dels alumnes i la competència en la llengua de
Socialització. - Construcció guiada de conceptes en català. -Repertori ampli de
Gèneres discursius, usant-la com a eina de comunicació bàsica. • Formació
Lingüística dels docents: - Competència elevada en la llengua o llengües
Que s’ensenyen. - Competència plurilingüe per a col·laborar en la construcció
D’una competència plurilingüe en els alumnes. - Coneixement i pràctica en enfocaments
Metodològics i didàctics plurilingües. - Capacitat per col·laborar en la
Planificació, aplicació i avaluació d’un projecte lingüístic de centre.
Conceptes clau
Bilingüe: persona Capaç d’usar dues llengües en qualsevol situació ambuna facilitat i eficàcia semblants.- Semilingüisme: Característica de les persones bilingües la competenciadels quals en una llengua o l’altra no assoleix el nivell de competencia Corresponent a les persones monolingües en qualsevol de les duesllengües.- Diglòssia: fenomen Sociolingüística en referencia a una mateixa llenguaamb dues variants, o a dues llengües en contacte, una culta i una Altrarestringida a les relacions Personals.- Programa D’immersió lingüística: programa d’educació bilingüe que es basa en el Canvi de llengua escola-llar, de manera que la lectura iescriptura s’adquireixen en la segona llengua i després en la Pròpia.
VIGOTSKY. INTERACCIONISME 1934
El millor mètode és aquell en el que els infants no aprenen
A llegir i escriure, sinó en el que ambdues coses es troben en una situació
Lúdica. De la mateixa manera que aprenen a parla, haurien d’aprendre a llegir i
Escriure. Conceptes bàsics: aprenentatge a partir del procés social del
llenguatge com a instrument psicològic, existeix interacció lingüística quan es
Comparteix un codi de comunicació resultat d’un diàleg amb característiques especifiques.
Llenguatge social: activitat discursiva unida a l’activitat humana, l’estructura
Del llenguatge no és independent de l’ús en context, els adults faciliten i
Ofereixen models, funcionalisme (estructures gramaticals útils per la pràctica
Dels infants), funcionament social, es cerquen influències socials, quan l’aprenentatge
Significatiu és compartit es doten de significat les actuacions i el subjecte
Les interioritza, l’evolució del llenguatge en pla interpersonal (funció
Comunicativa i socialització) i en pla intrapersonal (funció cognitiva
D’ordenació). Llenguatge i pensament: el llenguatge precedeix al
Pensament i influeix en la seva naturalesa, la ment és un producte sociocultural,
L intel·ligència és la capacitat de comprendre i emprar dispositius intel·lectuals,
Ajuda a l’infant a planificar i comprendre el món
Principis bàsics:
- Zona de
Desenvolupament proper: diferència entre poder resoldre un problema sol
I la capacitat de resoldre situacions més complexes amb l’ajuda d’un adult.
Maduració cognitiva. - Principi de doble formació: social (els
Continguts adquireixen significació) i intern (representacions de la persona
Amb els propis coneixements). Construcció de la representació mental. - Procés
De mediació
: aprèn una segona llengua quan a pot usar en interaccions
Significatives. Aprenentatge eficaç quan treballa al costat d’una persona amb
Un nivell superior al seu Mediació:
Instrumental
(la persona accedeix a símbols i conceptes amb els instruments de cultura)
I Social (rol de les altres persones en la comprensió del món).
Avantatges: maduració cognitiva, valora la biologia de l’adquisició del
Llenguatge, aspectes pragmàtics, mediació i ajuda del adults, desenvolupa el
Llenguatge més enllà dels aspectes lingüístics Inconvenients: requereix
Molt temps dels alumnes, l’àmbit escolar pot ser diferent a la realitat, les
Diverses concepcions del llenguatge i l’escola poden xocar.