Evolució de la Música i la Dansa a través de la Història
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,24 KB
Evolució de la Música i la Dansa
Edat Mitjana (S. V-XV)
Llenguatge Musical
- Melodia: S'ajusta a les possibilitats de la veu humana, s'utilitzen 8 escales o modes.
- Ritme: Fins al segle XII no existeix una manera clara d'escriure'l i a partir del XIII s'introdueix la notació mensural o proporcional.
- Harmonia: Existeix a partir del segle XI, es basa en una melodia gregoriana a la qual es van afegint veus progressivament.
- Textura: Normalment monòdica, tot i que a partir del segle XI la polifonia evoluciona de l'homofonia al contrapunt.
Música Vocal
- Religiosa: Cant gregorià: de caràcter litúrgic i monòdic i primeres polifonies: organum, discantus, conductus...
- Profana: Música trobadoresca: joglars, goliards i trobadors.
Música Instrumental
Els instruments acompanyaven obres vocals i per tocar danses com les estampides.
Dansa
- Estampides
- Balades
- Danses senyorials: alta dansa i baixa dansa
- Danses populars: amb cant i instruments
Renaixement (XV-XVI)
Llenguatge Musical
- Melodia: Melodies conjuntes d'àmbit reduït, sense ritmes complicats ni intervals difícils de cantar, s'utilitzen les mateixes escales que a l'edat mitjana però amb més alteracions.
- Ritme: Apareix el tactus que era similar al nostre compàs, s'indicava posant uns signes al principi de cada pentagrama.
- Harmonia: Els compositors del renaixement ja escrivien totes les veus d'una peça al mateix temps, de manera que totes concordessin.
- Textura: Normalment polifònica (per a 2 o més veus), segons el tractament que el compositor doni a aquestes veus es crea una textura homofònica o contrapuntística.
Música Vocal
- Religiosa: Misses: diversos moviments de textura polifònica i motets: forma polifònica breu en un moviment.
- Profana: Madrigal: peça vocal polifònica on la música va molt lligada al text (variants: balleto, chanson i villancico).
Música Instrumental
Petites agrupacions d'instruments d'una o més famílies, les partitures s'escriuen sovint amb tabulatura. Es creen peces polifòniques en contrapunt imitatiu com el ricercare, la canzona o el tiento i sorgeixen les variacions.
Dansa
- Pavana: dansa lenta d'arrels cortesanes
- Altres danses com: passamezzo, saltarello...
- Apareix el ballet.
Barroc (XVII-XVIII)
Llenguatge Musical
- Melodia: Molt més lliures que les renaixentistes, amb salts, ornaments, figuracions ràpides i altres mostres de virtuosisme.
- Ritme: Comencen a posar-se indicacions de tempo a les partitures (adagio, allegro...).
- Harmonia: S'utilitza la tonalitat basada en escales de major i menor, apareix el baix continu (sistema d'acompanyament que consisteix en una línia de baix sobre la qual s'interpreten uns acords improvisats).
- Textura: Melodia acompanyada: una sola línia melòdica amb acompanyament i la textura contrapuntística es combina amb la melodia acompanyada.
Música Vocal
- Religiosa: Oratoris: obres teatrals cantades basades en relats extrets de la Bíblia, passio: oratori que narra la passió i la mort de Jesús i cantates: similars a l'oratori en estructura però sense acció dramàtica i més curtes.
- Profana: Es continuen component madrigals, neix l'òpera i òperes bufes (al final del barroc) amb arguments còmics i més propers al poble.
Música Instrumental
- Música de cambra: Sonata: forma musical en diversos temps o moviments.
- Música orquestral: Pren forma l'orquestra, apareixen els concerts i el suite (conjunt de danses que alternen els tempos).
- Música per a un sol instrument: Música per a clavecí i orgue, tocatta: composició lliure i virtuosística, preludis, fugues, partitas...
Dansa
- Ballet de Cour
- Minuet: dansa de compàs ternari que tindrà molt èxit a Europa
- A França apareix l'òpera-ballet.
Classicisme (XVIII-XIX)
Llenguatge Musical
- Melodia: Melodies d'estructura molt clara formada per frases quadrades. Les línies melòdiques són elegants i majoritàriament amb poca ornamentació.
- Ritme: Regular i amb poques complicacions, amb motius rítmics curts i definits que són fàcils de retenir.
- Harmonia: Basada en la tonalitat, amb fragments relativament llargs harmonitzats amb un sol acord.
- Textura: La textura més utilitzada és la melodia acompanyada, desapareix el baix continu i apareix el baix d'Alberti: acompanyament pianístic que consisteix en tocar els acords amb la mà esquerra arpegiant-los.
Música Vocal
- Religiosa: Es segueixen utilitzant les formes d'èpoques anteriors: misses, motets...
- Profana: Gluck estableix les bases de l'òpera moderna, Mozart aporta a l'òpera la preocupació del comportament humà i la quotidianitat dels personatges.
Música Instrumental
- Música de cambra: Consolidació de diverses formacions de cambra, en especial el quartet de corda i el trio amb piano.
- Música orquestral: Simfonia: peça orquestral sense solistes dividida en moviments, el primer dels quals acostuma a seguir la forma sonata, concerts per a solista i orquestra.
- Música per a un sol instrument: Es cultiva principalment la sonata que adquireix un nou significat: obra per a piano sol en diversos moviments, un o més dels quals segueixen la forma sonata.
Dansa
El ballet va portar la dansa al nivell de representació dramàtica, els ballets eren històries ballades sense paraules, fins a aquella època els vestits eren llargs i incòmodes però Marie Camargo va reduir uns centímetres la llargada de les faldilles.
Romanticisme (XIX)
Llenguatge Musical
- Melodia: És l'element que predomina, els compositors exploren totes les possibilitats expressives, la melodia perfecta és la que aconsegueix transmetre sentiments i emocionar l'oient.
- Ritme: És també un element expressiu, tempo rubato: canvia per uns moments la velocitat de la pulsació amb finalitats expressives.
- Harmonia: S'exploren totes les seves possibilitats expressives, especialment la modulació (canvi de tonalitat) i el cromatisme (utilitzar notes que no pertanyen a la tonalitat de la peça).
- Textura: La textura més utilitzada és la melodia acompanyada, que adopta formes més o menys complexes segons la instrumentació de cada obra.
Música Vocal
- Religiosa: Se segueixen utilitzant les d'èpoques anteriors però més operístiques.
- Profana: Triomfa l'òpera italiana i es cultiva el verisme, Wagner introdueix un nou concepte d'òpera com a espectacle que integra totes les arts i que s'adreça a tots els sentits de l'espectador. També hi ha l'opereta i la sarsuela i apareix el lied (tipus de cançó on la música i la paraula van unides).
Música Instrumental
- Música de cambra: Es componen obres per a tot tipus de formacions: trios, quartets...
- Música orquestral: Es produeix un gran creixement instrumental de l'orquestra simfònica i sorgeix el poema simfònic (obra en un sol moviment que segueix un argument o programa).
- Música per a un sol instrument: L'instrument romàntic és el piano, algunes formes que es cultiven són: nocturn, balada, l'impromptu...
Dansa
Apareix un ballet quasi només femení en el qual l'home només acompanya al conjunt, importància del ballet rus, altres danses: vals i polca.