Evolució de la Legislació Educativa a Espanya i Catalunya
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 12,25 KB
Estatut d'Autonomia, 1979
Article 6: Determina que la llengua pròpia de Catalunya és el català i que és també la llengua normalment emprada com a vehicular i d'aprenentatge en l'ensenyament.
Article 15: És de competència plena de la Generalitat la regulació i administració de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, d'acord amb la constitució i les lleis orgàniques.
Les diferències entre autonomies en matèria d'educació es basen en:
- Diferències en la capacitat recaptatòria (disposició inversió en educació)
- Valoració de l'educació com a element definitori de la identitat cultural i lingüística
- Pes de la ideologia del partit al govern
- Competència a les universitats
Llei orgànica del dret a l'educació de 1985 (LODE)
Objectius:
- Pal·liar el fracàs escolar donant major optativitat i noves vies de formació especialitzada
- Dignificar la FP
Quant a l'orientació:
- Dret a rebre orientació escolar i professional
- Tracte legal i normatiu accidental, secundari, no substancial
- La concreció es deixa a les autonomies
- L'EAP en creixement
Principis bàsics:
- Consolidació de la xarxa integrada (pública i concertada)
- Dret a les famílies a l'elecció de centre
- Dret a l'educació religiosa
- Gestió participativa de tots els sectors de la comunitat educativa: Consells escolars
- S'entrega el desenvolupament reglamentari de la llei a les comunitats autònomes a excepció de:
- Requisits mínims de centres docents
- Reglament dels aspectes bàsics del règim de concerts
Llei General d'Ordenació del Sistema Educatiu (LOGSE), 1990
- Modifica de forma radical els tradicionals plans d'estudi
- La LOGSE, més la LODE i la LOPAGE, dissenyen, en el seu conjunt, el funcionament del sistema
- Basat en els principis de la ILE
- Estableix un model anomenat comprensiu en les etapes obligatòries (no selectiu i no competitiu)
- Incorpora l'educació infantil, per primera vegada, en el sistema educatiu (acaba el caràcter assistencial)
- Endarrereix la separació de l'alumnat en diferents vies d'ensenyament irreversible
Reptes de la LOGSE:
- Universalització de l'educació gratuïta i obligatòria semblant a Europa (6-16 anys)
- Que el sistema educatiu neutralitzi les desigualtats socials (eliminar l'orientació elitista)
- Reformar mètodes, continguts, programes i pedagogia per millorar els resultats escolars
- Adscripció curricular i didàctica a certs corrents de la psicologia educativa
Concretem:
- Extensió efectiva de l'obligatorietat, la comprehensivitat i gratuïtat (fins a 16 anys d'educació bàsica de qualitat)
- Educació com a sistema públic. Increment del finançament
- Atenció a la diversitat
- Pedagogia amb metodologia activa
- Ordenació acadèmica i principis ideològics
- Canvis de matèries
- Impuls del departament d'orientació
Orientació en la LOGSE:
- L'orientació passa a ser:
- Un element constitutiu de la qualitat a l'ensenyament
- Un instrument per avançar en la qualitat
- La tutoria i l'orientació es defineixen com a parts inherents del procés educatiu
- La coordinació de les activitats d'orientació es portaran a terme per professionals preparats especialment. (Treball compartit?)
- El govern fixarà objectius expressats en termes de capacitats, continguts i criteris d'avaluació
Llei Orgànica de Qualitat de l'Educació (LOQE), 2003
- El govern del Partit Popular substitueix les lleis de l'època socialista
- El govern socialista proposa l'any 2005 una nova llei: la LOE
- La LOQE va ser suspesa, en part, després del canvi de govern del 2004.
Alguns aspectes a destacar de la LOQE:
- L'educació 0-3 tornava al caràcter assistencial
- Canvis poc significatius a primària. Sí canvis terminològics: hàbits d'esforç i responsabilitat a l'estudi, satisfacció per la feina ben feta, etc.
- ESO: abandonament de l'ensenyament comprensiu i creació d'itineraris formatius (segregació)
- Batxillerat: instauració de la prova general de batxillerat
- Concreció dels currículums per cursos i no per cicles
Llei de formació d'adults, 1991
Objectius:
- Eliminar progressivament l'analfabetisme
- Procurar que tots els ciutadans adults tinguin la possibilitat d'assolir la formació bàsica que la societat actual demana
- Promoure el coneixement de la nostra realitat nacional en tots els seus aspectes i, de manera específica, en tot allò que es relacioni amb la llengua i la cultura, i el coneixement de la realitat dels altres pobles de l'Estat i d'Europa.
- Afavorir l'accés a l'educació reglada, obligatòria i no obligatòria, en les seves diverses modalitats i amb la metodologia adequada a la formació d'adults
- Possibilitar el dret que té tota persona a l'actualització i el perfeccionament dels seus coneixements i destreses
- Contribuir a atendre les necessitats de formació proposades pels agents socials, i l'assoliment, per tota la població adulta, dels nivells de creació i participació cultural de les societats avançades
- Fomentar els hàbits de responsabilitat cívica i participació social
- Afavorir hàbits i actituds que permetin de viure el temps de lleure de manera creativa
- Facilitar la integració plena dels ciutadans de Catalunya a Europa a fi de participar, en peu d'igualtat, dels béns culturals europeus.
Llei Orgànica d'Educació (LOE), 2006
- Qualitat educativa és inseparable de l'equitat
- Adoptar mesures que evitin la segregació de l'alumnat
- Garantir l'atenció a la diversitat i les diferències
- Transmissió de valors relacionats amb la construcció de la personalitat de l'alumnat
- Compensació de les desigualtats socials, econòmiques i culturals de partida
- Assegurar l'èxit de l'alumnat a l'educació bàsica
- Millorar la qualitat i els resultats fins al 90% de la taxa de titulació obligatòria
- Aconseguir que el 85% de la població de 16-22 anys continuï estudis postobligatoris
- Reforçar l'equitat
- Importància de l'aprenentatge permanent (al llarg de la vida)
- Preparació per a la ciutadania activa
- Igualar la despesa del PIB
Característiques:
- Educació infantil = etapa única organitzada en 2 cicles.
- Etapa primària obligatòria, atenció a la diversitat i prevenció de les dificultats d'aprenentatge
- L'etapa d'educació secundària obligatòria té caràcter obligatori i gratuït. Comprèn 4 cursos acadèmics (12-16 anys) i s'organitza en diferents matèries (4art curs té caràcter orientador)
- FP comprèn cicles de grau mitjà i superior: major flexibilitat d'accés i connexió entre diferents branques de FP
- Regulació de l'ensenyament artístic
- Ensenyament d'idiomes i esports
- Educació de persones adultes
- Recursos i resposta educativa per a l'alumnat que necessita una educació diferent a l'ordinària.
- Formació inicial i permanent del professorat en consonància al context del nou espai europeu
- Centres docents com a serveis públics (oberts a la comunitat)
- Participació com a valor bàsic (ciutadania)
- Avaluació del sistema educatiu: transparència
- Inspecció educativa com a recolzament de l'elaboració de projectes educatius i autoavaluació
- Increment del finançament
Recursos financers
El 1980 es caracteritza per:
- Infraestructures escolars
- Increment de la plantilla del professorat (dignificació salarial; transferències a centres concertats)
En detriment de recursos destinats a: millorar la qualitat del sistema
Actualment:
- Augment del finançament públic en els darrers decennis, però insuficient per situar-la a la mitja europea. PIB en el 18è lloc de l'OCDE (de 23)
- Sector privat dels més forts de la UE. Poc esforç econòmic en educació no universitària
- Insuficient finançament dels costos educatius indirectes
- Incompliment de la gratuïtat total de la docència bàsica als centres concertats
- Hi ha altres comunitats amb gran importància del sector privat que dediquen més diners públics a l'educació (Navarra i País Basc)
Llei d'educació a Catalunya (LEC), 2009
- Competències: la LEC desenvolupa al màxim les competències de l'Estatut en matèria educativa i compleix el mandat del Pacte Nacional per a l'Educació
- Model educatiu propi: Defineix el Servei d'Educació de Catalunya tenint en compte els criteris d'equitat, suficiència, excel·lència i corresponsabilitat
- Modernització: Aposta per l'autonomia dels centres, reforça el paper de les direccions dels centres públics i crea l'Agència d'Avaluació de Catalunya
- Cossos propis: Dóna la possibilitat de crear els cossos docents propis de Catalunya amb proves d'oposició catalanes amb procediments d'accés específics alhora que manté els drets dels actuals funcionaris docents
- Proximitat: Aprofundeix els mecanismes de coresponsabilització amb les administracions locals i preveu unitats de planificació com la zona educativa
- Convivència: Els centres educatius hauran de formular una carta de compromís on s'expressi el marc de convivència que haurà de ser assumit per les famílies
- Llengua: La Llei permet blindar el model lingüístic català i aposta decididament pel trilingüisme
- Pressupostos: La memòria econòmica de la Llei preveu que quan aquesta estigui desplegada del tot, en un termini màxim de 8 anys, els pressupostos destinats a educació s'incrementin en 1.500 milions d'euros respecte de l'actualitat
- Inversió: En 8 anys, la inversió en educació haurà de ser equivalent al 6% del PIB
Objectius, Lisboa, 2010
- La proporció d'arribar a 15 anys d'edat amb capacitats insuficients en lectura hauria de disminuir en com a mínim el 20%; de la taxa mitjana d'abandonament escolar prematur no hauria de ser superior al 10%
- Almenys el 85% dels joves de 22 anys han de completar l'educació secundària superior
- El nombre total de llicenciats en matemàtiques, ciència i tecnologia ha d'augmentar en almenys el 15%, mentre que el desequilibri de gènere en aquestes matèries s'ha de reduir
- La participació mitjana dels treballadors adults de la població en l'aprenentatge permanent (grup d'edat 25-64) ha d'aconseguir almenys el 12,5%
Reptes educatius europeus per al 2020
(F. Mayor Zaragoza)
- Actualització permanent de les competències del professorat
- Continguts educatius i actituds de ciutadans responsables
- Aprofitament de les xarxes electròniques com a instrument d'ajuda a l'aprenentatge
- Concepció de contextos educatius
- Observació i traducció dels sabers contemporanis en plena evolució
- Gestió del vincle al llarg de la vida (aprenentatge/ lleure)
- Gestió àgil de les institucions educatives (autonomia)
- Finançament (col·laboració, comunicació, edició)
- Evolució de les institucions educatives (formals o informals a distància)