Evolució de la Legislació Educativa a Espanya i Catalunya

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,25 KB

Estatut d'Autonomia, 1979

Article 6: Determina que la llengua pròpia de Catalunya és el català i que és també la llengua normalment emprada com a vehicular i d'aprenentatge en l'ensenyament.

Article 15: És de competència plena de la Generalitat la regulació i administració de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, d'acord amb la constitució i les lleis orgàniques.

Les diferències entre autonomies en matèria d'educació es basen en:

  • Diferències en la capacitat recaptatòria (disposició inversió en educació)
  • Valoració de l'educació com a element definitori de la identitat cultural i lingüística
  • Pes de la ideologia del partit al govern
  • Competència a les universitats

Llei orgànica del dret a l'educació de 1985 (LODE)

Objectius:

  • Pal·liar el fracàs escolar donant major optativitat i noves vies de formació especialitzada
  • Dignificar la FP

Quant a l'orientació:

  • Dret a rebre orientació escolar i professional
  • Tracte legal i normatiu accidental, secundari, no substancial
  • La concreció es deixa a les autonomies
  • L'EAP en creixement

Principis bàsics:

  • Consolidació de la xarxa integrada (pública i concertada)
  • Dret a les famílies a l'elecció de centre
  • Dret a l'educació religiosa
  • Gestió participativa de tots els sectors de la comunitat educativa: Consells escolars
  • S'entrega el desenvolupament reglamentari de la llei a les comunitats autònomes a excepció de:
    • Requisits mínims de centres docents
    • Reglament dels aspectes bàsics del règim de concerts

Llei General d'Ordenació del Sistema Educatiu (LOGSE), 1990

  • Modifica de forma radical els tradicionals plans d'estudi
  • La LOGSE, més la LODE i la LOPAGE, dissenyen, en el seu conjunt, el funcionament del sistema
  • Basat en els principis de la ILE
  • Estableix un model anomenat comprensiu en les etapes obligatòries (no selectiu i no competitiu)
  • Incorpora l'educació infantil, per primera vegada, en el sistema educatiu (acaba el caràcter assistencial)
  • Endarrereix la separació de l'alumnat en diferents vies d'ensenyament irreversible

Reptes de la LOGSE:

  • Universalització de l'educació gratuïta i obligatòria semblant a Europa (6-16 anys)
  • Que el sistema educatiu neutralitzi les desigualtats socials (eliminar l'orientació elitista)
  • Reformar mètodes, continguts, programes i pedagogia per millorar els resultats escolars
  • Adscripció curricular i didàctica a certs corrents de la psicologia educativa

Concretem:

  • Extensió efectiva de l'obligatorietat, la comprehensivitat i gratuïtat (fins a 16 anys d'educació bàsica de qualitat)
  • Educació com a sistema públic. Increment del finançament
  • Atenció a la diversitat
  • Pedagogia amb metodologia activa
  • Ordenació acadèmica i principis ideològics
  • Canvis de matèries
  • Impuls del departament d'orientació

Orientació en la LOGSE:

  • L'orientació passa a ser:
    • Un element constitutiu de la qualitat a l'ensenyament
    • Un instrument per avançar en la qualitat
  • La tutoria i l'orientació es defineixen com a parts inherents del procés educatiu
  • La coordinació de les activitats d'orientació es portaran a terme per professionals preparats especialment. (Treball compartit?)
  • El govern fixarà objectius expressats en termes de capacitats, continguts i criteris d'avaluació

Llei Orgànica de Qualitat de l'Educació (LOQE), 2003

  • El govern del Partit Popular substitueix les lleis de l'època socialista
  • El govern socialista proposa l'any 2005 una nova llei: la LOE
  • La LOQE va ser suspesa, en part, després del canvi de govern del 2004.

Alguns aspectes a destacar de la LOQE:

  • L'educació 0-3 tornava al caràcter assistencial
  • Canvis poc significatius a primària. Sí canvis terminològics: hàbits d'esforç i responsabilitat a l'estudi, satisfacció per la feina ben feta, etc.
  • ESO: abandonament de l'ensenyament comprensiu i creació d'itineraris formatius (segregació)
  • Batxillerat: instauració de la prova general de batxillerat
  • Concreció dels currículums per cursos i no per cicles

Llei de formació d'adults, 1991

Objectius:

  1. Eliminar progressivament l'analfabetisme
  2. Procurar que tots els ciutadans adults tinguin la possibilitat d'assolir la formació bàsica que la societat actual demana
  3. Promoure el coneixement de la nostra realitat nacional en tots els seus aspectes i, de manera específica, en tot allò que es relacioni amb la llengua i la cultura, i el coneixement de la realitat dels altres pobles de l'Estat i d'Europa.
  4. Afavorir l'accés a l'educació reglada, obligatòria i no obligatòria, en les seves diverses modalitats i amb la metodologia adequada a la formació d'adults
  5. Possibilitar el dret que té tota persona a l'actualització i el perfeccionament dels seus coneixements i destreses
  6. Contribuir a atendre les necessitats de formació proposades pels agents socials, i l'assoliment, per tota la població adulta, dels nivells de creació i participació cultural de les societats avançades
  7. Fomentar els hàbits de responsabilitat cívica i participació social
  8. Afavorir hàbits i actituds que permetin de viure el temps de lleure de manera creativa
  9. Facilitar la integració plena dels ciutadans de Catalunya a Europa a fi de participar, en peu d'igualtat, dels béns culturals europeus.

Llei Orgànica d'Educació (LOE), 2006

  • Qualitat educativa és inseparable de l'equitat
  • Adoptar mesures que evitin la segregació de l'alumnat
  • Garantir l'atenció a la diversitat i les diferències
  • Transmissió de valors relacionats amb la construcció de la personalitat de l'alumnat
  • Compensació de les desigualtats socials, econòmiques i culturals de partida
  • Assegurar l'èxit de l'alumnat a l'educació bàsica
  • Millorar la qualitat i els resultats fins al 90% de la taxa de titulació obligatòria
  • Aconseguir que el 85% de la població de 16-22 anys continuï estudis postobligatoris
  • Reforçar l'equitat
  • Importància de l'aprenentatge permanent (al llarg de la vida)
  • Preparació per a la ciutadania activa
  • Igualar la despesa del PIB

Característiques:

  • Educació infantil = etapa única organitzada en 2 cicles.
  • Etapa primària obligatòria, atenció a la diversitat i prevenció de les dificultats d'aprenentatge
  • L'etapa d'educació secundària obligatòria té caràcter obligatori i gratuït. Comprèn 4 cursos acadèmics (12-16 anys) i s'organitza en diferents matèries (4art curs té caràcter orientador)
  • FP comprèn cicles de grau mitjà i superior: major flexibilitat d'accés i connexió entre diferents branques de FP
  • Regulació de l'ensenyament artístic
  • Ensenyament d'idiomes i esports
  • Educació de persones adultes
  • Recursos i resposta educativa per a l'alumnat que necessita una educació diferent a l'ordinària.
  • Formació inicial i permanent del professorat en consonància al context del nou espai europeu
  • Centres docents com a serveis públics (oberts a la comunitat)
  • Participació com a valor bàsic (ciutadania)
  • Avaluació del sistema educatiu: transparència
  • Inspecció educativa com a recolzament de l'elaboració de projectes educatius i autoavaluació
  • Increment del finançament

Recursos financers

El 1980 es caracteritza per:

  • Infraestructures escolars
  • Increment de la plantilla del professorat (dignificació salarial; transferències a centres concertats)

En detriment de recursos destinats a: millorar la qualitat del sistema

Actualment:

  • Augment del finançament públic en els darrers decennis, però insuficient per situar-la a la mitja europea. PIB en el 18è lloc de l'OCDE (de 23)
  • Sector privat dels més forts de la UE. Poc esforç econòmic en educació no universitària
  • Insuficient finançament dels costos educatius indirectes
  • Incompliment de la gratuïtat total de la docència bàsica als centres concertats
  • Hi ha altres comunitats amb gran importància del sector privat que dediquen més diners públics a l'educació (Navarra i País Basc)

Llei d'educació a Catalunya (LEC), 2009

  • Competències: la LEC desenvolupa al màxim les competències de l'Estatut en matèria educativa i compleix el mandat del Pacte Nacional per a l'Educació
  • Model educatiu propi: Defineix el Servei d'Educació de Catalunya tenint en compte els criteris d'equitat, suficiència, excel·lència i corresponsabilitat
  • Modernització: Aposta per l'autonomia dels centres, reforça el paper de les direccions dels centres públics i crea l'Agència d'Avaluació de Catalunya
  • Cossos propis: Dóna la possibilitat de crear els cossos docents propis de Catalunya amb proves d'oposició catalanes amb procediments d'accés específics alhora que manté els drets dels actuals funcionaris docents
  • Proximitat: Aprofundeix els mecanismes de coresponsabilització amb les administracions locals i preveu unitats de planificació com la zona educativa
  • Convivència: Els centres educatius hauran de formular una carta de compromís on s'expressi el marc de convivència que haurà de ser assumit per les famílies
  • Llengua: La Llei permet blindar el model lingüístic català i aposta decididament pel trilingüisme
  • Pressupostos: La memòria econòmica de la Llei preveu que quan aquesta estigui desplegada del tot, en un termini màxim de 8 anys, els pressupostos destinats a educació s'incrementin en 1.500 milions d'euros respecte de l'actualitat
  • Inversió: En 8 anys, la inversió en educació haurà de ser equivalent al 6% del PIB

Objectius, Lisboa, 2010

  • La proporció d'arribar a 15 anys d'edat amb capacitats insuficients en lectura hauria de disminuir en com a mínim el 20%; de la taxa mitjana d'abandonament escolar prematur no hauria de ser superior al 10%
  • Almenys el 85% dels joves de 22 anys han de completar l'educació secundària superior
  • El nombre total de llicenciats en matemàtiques, ciència i tecnologia ha d'augmentar en almenys el 15%, mentre que el desequilibri de gènere en aquestes matèries s'ha de reduir
  • La participació mitjana dels treballadors adults de la població en l'aprenentatge permanent (grup d'edat 25-64) ha d'aconseguir almenys el 12,5%

Reptes educatius europeus per al 2020

(F. Mayor Zaragoza)

  • Actualització permanent de les competències del professorat
  • Continguts educatius i actituds de ciutadans responsables
  • Aprofitament de les xarxes electròniques com a instrument d'ajuda a l'aprenentatge
  • Concepció de contextos educatius
  • Observació i traducció dels sabers contemporanis en plena evolució
  • Gestió del vincle al llarg de la vida (aprenentatge/ lleure)
  • Gestió àgil de les institucions educatives (autonomia)
  • Finançament (col·laboració, comunicació, edició)
  • Evolució de les institucions educatives (formals o informals a distància)

Entradas relacionadas: