Etnozentrismoa euskara
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en vasco con un tamaño de 39,81 KB
9.UNITATEA
ELEBITASUNA
Elebitasuna definitzeko hitzaren esanahi biak izan behar ditugu kontuan.
- elebiduna den gizakiaren nolakotasuna adierazten du, hots, pertsona batek bi
hizkuntza erraztasun osoz eta arlo guztietan erabil dezakeenaren zera.
-
gizarte batean barne komunikaziorako bi hizkuntzen erabilpena ere
adierazten du. Bigarren esanahi honen arabera elebitasuna taldeari dagokio,
ez gizabanakoari.
Elebitasuna, beraz, ikuspuntu desberdinetatik azter dezakegu, psikologiari,
hizkuntzalaritzari eta soziolinguistikari baitagokio. Psikologia eta hizkuntzalaritza
arloetan gizabanakoari elebiduna izateak dakarkion aberastasuna eta aukera
aniztasuna argi daude. Hemen elebitasunarem maila soziolinguistikoari heldu nahi
diogu, gizarteari dagokiona, alegia.
Edozein gizartek edo gizataldek ditu partaide elebidunak, baina gizarte guztiak ez
dira elebidunak. Gizartea elebiduna izango da bere barne komunikaziorako bi
hizkuntza badarabiltza.
Zein neurritan da Euskal Herria elebiduna? Onartzen badugu Euskal Herria bere
osotasunean -Hegoealdea eta Iparraldea- ez dira bi hizkuntza erabiltzen gure
gizartean, hiru baino, nahiz alde bakoitzean bi baino ez erabili gizarte mailan.
Bestalde, bizilagun guztiek ez dakizkigu hizkuntza biak; euskara dakigun guztiok
erdararen bat ere badakigu, baina ez alderantziz.
Historian zehar, oro har, hiru iritzi aurkitu ditugula esan dezakegu : gizarte erdaldun
elebakarra, elebiduna edota euskaldun elebakarraren aldeko iritziak.
Elebitasun orekatua, zer da? : Euskal Herriko bizilagun guztiak elebidunak izatea
eta nahi dutenean nahi duten lekuan nahi duten hizkuntza erabiltzeko gai izatea nahi
da hots, eskolan, lagunartean, erakunde ofizialetan…
DIGLOSIA.
Hizkuntz komunitate batean bi hizkuntza elkarrekin bizi direnean eta hierarkizatuta
daudenean, egoera diglosiko baten aurrean gaudela esaten da. Bi hizkuntza
horietako bat gizarteko funtzio konkretu batzuetarako soilik erabiltzen da (lagunen
artean, etxean… esate baterako) eta besteak betetzen ditu prestigiodun funtzioak
(negozio harremanak, goi mailako erakunde eta instituzioetako zereginak…). Bi
hizkuntzak erabiltzen dira eremu bakar batean, baina bat funtzio batzuetarako eta
bestea besteetarako. Beraz, nolabaiteko gatazka egon ohi da bien artean.
diren baliapideak.
9. UNITATEA : SAIAKERA ETA BESTE PROSA LAN BATZUK
IDAZLEA TITULOA LAN MOTA URTEA BEREZITASUNAK
Salbatore
Mitxelena
(1918-1965)
Ama-semeak
Arantzazuko kondairan Antzerkia 1951
Une triste hartan Euskal Herriak bizi zuen kinka larria aurkeztu
nahi zuen. Kezka hau bere obra guztian agertuko zaigu. Gerrak
euskaldunen artean utzi dituen zauriak ia sendaezinak iruditzen
zaizkio. Batasuna, tolerantzia eta zintzotasuna aldarrikatzen
ditu.
Unamuno eta Abendats
Iñurritza goitizenaz Saiakera poetikoa 1958
Gai korapilatsu bati heldu zion: ezker-eskuinean inork aipatu
ere egiten ez zuen filosofo bilbotarraren pentsamoldea eta
jokabidea aztertu zuen. Unamunoren bizitza eta obra oinarritzat
hartuaz, S. Mitxelenak euskaltasunari buruzko hausnarketa
proposatzen digu.
Nikolas
Ormaetxea
“ORIXE”
(1888-1961)
Quito´n arrebarekin
Prosa erlijiosoa
1950-54
Zatika
1987an
liburua
Trebea da Orixe barne mundu nahasian gertatzen zaizkionak
adierazi nahi dituenean. Bere lema : “Gauza eder aunitz esan,
labur esan, arin eta laster esan” Hau da bere helburua.
Ondorioz, hizkera trinkoa eta kontzeptuala darabil.
Jainkoaren bila
1971
Jokin Zaitegi
(1906-1979)
Platon´eneko atarian
Saiakera 1962 Filosofo grekoaren pentsakera aztertzen du.
Luis Villasante
(1920-2000)
Kristau fedearen sustraiak:
+ Jainkoa 3 liburu
+Jesukristo dira
+ Eliza
Prosa erlijiosoa 1962
1969
1984
Kontzeptuak aurkezteko argitasuna eta zehaztasuna dira
Villasanteren dohairik nabarmenenak. Liburu hauen bidez garbi
ikus daiteke euskararen batasun prozesuaren nondik norakoak.
Jon Etxaide
(1920-1998)
Hamasei seme
Euskalerri´ko
Biografiak 1958 Etxeparengandik hasi eta Elizanbururenganaino, lau mendetako
eta Ipar nahiz Hego aldeko 16 idazleren xehetasunak ematen
dizkigu.
+ Joanak-joan
+ Etxahun´en
bertsoak gipuzkeraz
Nobela
1955
1969
Pierre Topet Etxahunen bizitza kontatzen du eleberri honetan.
Aurrerago, Etxahunen bertsoak euskara batura ere gokitu zituen
Etxaide jauna Prosa lana- Biografia 1987 Ignazio Maria Etxaideri buruzko lana da. Bere aita eta
Azkueren ondorengo euskaltzainburu izan zenaren biografia da.
Luis (Koldo)
Mitxelena
(1914-1987)
+ Mitxelenaren
idazlan hautatuak
+ Zenbait hitzaldi Saiakera
1972
1972
Bizi zela ez zuen euskarazko libururik argitaratu. PATXI
ALTUNAK batu zizkion “Mitxelenaren idazlan hautatuak”.
JUAN ANTONIO LETAMENDIAK argitaratu
zizkion. Mitxelenaren euskarazko lanek berezko pisua daukate
kopuruaren aldetik eta baita kalitatearen aldetik ere.
+ Euskal idazlan
guztiak
1988 Hainbat aldizkaritan sakabanaturik zegoen Mitxelenaren lana
bere heriotzaren ondoren argitaratu zuten. Denetarik aurki
daiteke: artikuluak, hizkuntza eta literaturari buruzko idazlanan
… Idazmolde eredugarri baina zailean, dotoreziarekin batera
zorroztasuna eta ironia jajoki erabiltzen ditu.
Jose Basterretxea
“Oskillaso”
(1911-1996)
Kurloiak Ipuin liburua 1962 Euskara batuaren auzian murgilduta, bere euskara osoatuan
egindako lana.
Jose Luis
Alvarez
Enparantza
“Txillardegi”
(1929-2012)
+ Huntaz eta
Hartaz
+ Euskal Herria
helburu
Saiakera
Autbiografia
1965
1994
Batuaren blakabidean eragin handia izango zuen liburua
argitaratu zuen. Hizkera bizi, moderno eta ausartaz garai
hartako gizartean pil-pilean zeuden gaiak garatzen ditu 10
saiakera laburretan. Hizkuntzalaritzatik kanpo gizarte gaiak
ditu gogokoen : politika eta soziolinguistika.
Rikardo Arregi
(1942-1969)
+ Herriaren lekuko
+ Politikaren
atarian
hautaketa.
1969
Eragile bizkorra,, antolatzaile zuhurra eta oso langilea. Nazio
arteko egoera politikoaz idazten zuen, ez baitzegoen bertako
gorabeherak zuzenean kontatzerik. Bere bi liburuak hil
ondorengoak dira: