Etapes del Modernisme

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,48 KB

 

RENAIXENÇA:


Moviment literari anterior al Modernisme.
Burgesia catalana agafa molt protagonisme/La novel·la no apareix fins el 1862/Poesia joc floralista (patria,fe i amor) la llengua catalana queda reduit a l'ambit familiar.

CONTEXT SOCIOCULTURAL: EFECTES DE LA INDUSTRALITZACIÓ: Revolució industrial inicis s.IX (transfrma l'economia i distribucció de les classes socials,pasa al capitalisme)/Necesitat de primeres matèries/Progrés tecnològic.//TOMBANT DE SEGLE A Catalunya: cat. Vol europeitzar-se i industrialitzar-se/Problemes:malaltia que afecta a l'agricultura i que provoca que la gent marxi i pèrdua dels mercats d'alta mar.


Modernisme:



EL Modernisme A Catalunya (1892/1911):

corrent que afecta a totes les arts,sobretot a les plàstiques i a l'arquitectura/Societat intel·lectuals volen modernitzar-se o europeitzar-se,però sense perdre els signes que l'identifiquen com a nació (superar la renaixença buscant la font d'inspiració a Europa)/Politicamnt hi ha mov.Catalanista,federalista i republicà/Plataforma de divulgació de la literatura.

2 ETAPES: 1892-1900: ETAPA DE FORMACIÓ:


inici del Modernisme/Societat i artista tenen idees oposades (etapa de lluita entre artistes i burgesia)/Molta importància de les revistes (l'Avenç)/Festes modernistes a Sitges/Modernistes creuen que amb el seu art poden acostar els seus valors als de la societat.
///2ªETAPA (1900-1911): ETAPA ESTABLERTA O DE CONSOLIDACIÓ:
Acostament dels valors burgesos i modernistes/Modernistes tenen menys oposició a la societat.

EL REGENERACIONISME I L'ESTETICISME: R


Voldran regenerar la societat a través de l'art atacant al conservadorisme de la burgesia i promoguent una literatura compromesa amb la societat. Exaltació de l'individualisme/Autors: J.Maragall i J.Brossa/Dins de la primera etapa.///E:
l'art per l'art/Tenen com a objectiu fer art pel seu pròpi plaer/Segona etapa/Autors: Santiago Rusiñol i Raïmós Casellas,Exalten els decadentisme,per tant automarginació.

PLATAFORMES DE DIFUSIÓ DELS Modernisme:


Rvista l'Avenç que va ser la portaveu de la tendència modernista/Festes modernistes a Sitges organitzades per Santiago Rusiñol/Cerveseria 4 gats.

FI DEL Modernisme:


amb els pas del temps menys conviccions modernistes i els problemes socials es relativitzen/Els joves literarios (noucentrisme) han assumit que la cultura catalana s'ha de fer a mida de la europea.

Actituds literàries dels modernistes

Exalten la figura dels marginat/Les conviccions socials i literàries eren un fre/Defensen l'individualitat de l'artista oposada a la societat/Voluntat de crear una literatura nacional catalana/Molta presència de la natura/Al·lusions als sentits/Recerca d'una estil que combini l'espontaneïtat amb tècnica de qualitat.


GÈNERES LITARARIS DELS Modernisme: LA POESIA I Joan MARAGALL:


Abandonen els jocs florals.

2MODELS:

Espontaneista/vitalista: rebutja el pessimisme i l'artificisme (símbols)/Formalista: tenen interés en la forma dels poema (perfecció del vers). Burgés barceloní la seva família tenia una indústria tèxtil.Modernista que es va dedicar a l'art i era gran religiós/2 llibrs: "Elogi de la Paraula" i "Elogi de la poesia"/Parteix de l'espontaneitat/"Poesies" i "Visions i cants"

EL TEATRE I SANTIAGO RUSIÑOL:


S.XX: Angel Guimerà: teatre comercial- Orfre de pares,criat pel seu avi també dedicat a l'art.Obres basades en artist contra societat. "Cigales i formigues" i "L'auca dels senyor Esteve"

LA NARRATIVA I PRUDENCI BERTRANA:


Problemes: no hi ha editorials,ni públic,ni llengua normativa.No hi ha tradició literària narrativa exceptuant Narcís Oller.No hi ha escriptors professionals exepte els periodistes.Conseqüències: es publiquen com a contes curs en revistes i diàris i després es fa la novel·la.Les novel·les modernistes son més descriptives que actives.

Característiques (JOSAFAT):


Molt subjectivisme (descripció objectiva del món)/L'autor observa la realitat interior i no la exterior/seleccionen allò que els interessa i ho descriuen intensament/Llenguatge simbòlic i suggerent/mateixa temàtica: crisi dels valors/Protagonista inadaptat a la societat que lluita contra l'adversistat que l'envolta/Aparició d'un element eròtic de la dona fatal/Visió negativa de la naturalesa/Determinisme del medi/Oposició matèria-esperit/Voluntat de l'individu de dominar la realitat/Protagonista simbolitza l'autor/Immobilisme social/Importància de les emocions i sentiments dels personatges/Llenguatge mascle: abrupte,fort/Protagonista relacionat amb l'esglèsia.

RAIMON CASELLAS:


Al 1855 Barcelona. Estudia al seminari i es dedica al periodisme.Al 1910 es suicida. Defensor de l'art z l'art. "Sorts ferèstecs"/JOAQUIM RUIRA": 1850/1935
Girona.Estudia dret a BCN. "MArines i Boscatges"/VÍCTOR CATALÀ:
Caterina Albert 1869/1966 "Solitud"/PRUDENCI BERTRANA:
1867/1941

Entradas relacionadas: