Etapes del Modernisme
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,96 KB
EL Modernisme. Definició
Ampli moviment cultural produí A Catalunya en els S. XIX i XX i que es relacionà amb altres Modernismes europeus. Tenen trets en comú però no s'identifiquen (Nouveau, Modern Style, Jugendstil (Alemanya i Àustria art jove), Modernismo) Punts de contacte: la voluntat de modernització.. Tractà d'inserir l'art a la totalitat de la vida social. L'arquitectura, la pintura, l0escultura, el mobiliste, l'orfebreria o el Cartellisme.
.Quan sorgí el moviment, el panorama literari català Estava dominat pels ROMàntics i pels naturalistes. Els modernistes S'oposaven als primers però no s'establí una veritable oposició amb els Naturalistes, tenien lligams amb el Modernisme.
.Fou un moviment Complex i contradictori, producte d'influències diverses. El canvi es Concretà en la ruptura amb el passat i en la voluntat de crear una Cultura nacional, autosuficient, moderna i europea.
.El Modernisme no era un corrent artístic i literari, sinó un procés de renovació d'una cultura.
Modernisme I SOCIETAT
La Industrialització de Catalunya comportà transformacions que afectaren L'estructura social. La burgesia i Barcelona van començar a Modernitzar-se..Un grup d'intel.Lectuals sorgit de la burgesia, S'enfrontà a la seva pròpia classe i reclamà un lloc dirigent en la Cultura, traduint tensions amb la societat acusada d'inoperància i Desinterès. El problema fou les relacions amb la societat per a la qual Escrivien.
.La ruptura modernista dels anys 90 es produí perquè L'època era de crisi. Vers al 1890, els intel.Lectuals ja havien Consolidat la Renaixença i els burgesos la Revolució Industrial. Un Seguit de crisis va sotregar Catalunya (al camp la fil.Loxera) i també Una crisi financera van produir l'enfrontament entre intel.Lectuals i la Societat burgesa. Aquesta rebutjà el nou art i l'artista es refugià en L'art i sovint caigué en la bohèmia.
.Durant la primera dècada del S. XX va arribar la consolidació del Modernisme, però després la seva Desaparició i substitució pel Neucentisme (moviment burgués).
ETAPES
Anys de formació i de lluita (1892-1900)
.
És l'època més agressiva i creadora.
Les Festes Modernistes del Cau Ferrat de Sitges foren un instrument important del Modernisme.
.És a les revistes on es manifesta amb més força:
De caire literari:
1.-
L'Avenç
. Fundada el 1881 per Jaume Massó i Torrents. Passà per dues etapes en Què defensava l'estètica naturista i el catalanisme progressista. La Tercera època fou la modernista. El 1891, Massó, Casas-Carbó i Pompeu Fabra van fer una campanya de modernització ortogràfica.Al 1893 es Va produïr la divisió entre els modernistes. La revista en mans de Jaume Brossa i Alexandre Cortada, adoptà un caràcter anarquitzant i de Crítica social. (Santiago Rusiñol i Ramón Casellas) se n'aparten. La Publicació va tancar durant aquest any. Continuà desrpés amb un doble Objectiu: promocionar autors nous i posar al dia la literatura catalana.
2.-
Catalonia
Dues tendències van confluir en la revista. Els regeneracionistes i els simbolistesDe caire artístic:
3.-
Els Quatre Gats
4.-Pèl i Ploma
També les pàGinés literàries i artístiques de:
5.-
La Vanguardia
6.-Diario de Barcelona
Les Festes Modernistes de Sitges
Rusiñol Pensà que Sitges podia servir per a experimentar la llum. Conjuntament Amb Ramón Casas i altres, organitzà una exposició que constituí la Primera Festa Modernista (1892). Però la primera Festa important i D'interès per a la literatura fou al 1893 a la qual s'afegí la Inauguració del "Cau Ferrat".
La tercera Festa (1894) es va dedicar a "l'art per l'art". Es va fer una processó amb els dos "Grecos" Descoberts pr Rusiñol a París. Raimon Caselles presentà La damisel.La Santa i Joan Maragall Estrofes decadentistes. A la Festa de 1899, S'inaugurà una estàtua al Greco.
Consolidació i triomf (1900-1911)
A Partir de 1900 el Modernisme es consolidà i passà a ser la literatura Habitual dins la societat burgesa. El caràcter ideológic s'anà diluint Dins l'activitat literària. Minvà l'assaig i augmentà la creació
.Durant aquesta època aparegué el Noucentisme, que s'emmotllà millor als interessos de la burguesia.
.El període es tanca amb la mort de Joan Maragall i del pintor Isidre Nonell, el 1911.
.Revista:
1)
Joventut
Va marcar la consolidació del moviment. Dirigida per Lluís Via. En L'especte polític es caracteritza pel nacionalime, exaltació de L'individualime i el rebuig dels models burgesos. Preponderava la Temàtica ruralista.2)
El Poble Català
Nasqué com a revista Però es va convertir en diari. Fou l'òrgan dels republicans catalanistes I es va dedicar sobretot a la novel.La.Els corrents ideològics i estètics
El Modernisme prestentà dues tendències estètiques i ideològiques:. Regeneracionisme (voluntat de transformar. La majoria van viure a París)
-Coneguts com voluntaristes i vitalistes. Actitud d'atac a l'estructura políTicó-econòmica de la burgesia.
-S'oposaren al conservadorisme. Proposaven que el nostre país s'havia d'obrir a una línia de progrés europeu i regenerar-lo.
-Tenien Una actitud cosmopolita a la vegada que nacionalista. La solució no Esta en les masses populars, sinó en l'individu. Propugnaven l'exaltació De la voluntat i l'individualisme de l'artista.
-Entenien la seva activitat en el camp literari com una tasca social i proposaven una literatura compromesa amb la societat.
-Es Distingiren 2 vessants: 1) anarquitzant i república, radical i Antiburguès. 2) liberal conservador i crític des de les files de la Burguesia
. Esteticiste (nacionalistes i cosmopolites)
-Coneguts com a sibolistes, decadentistes i partidaris de l'art per l'art.
-La Vanguardia és el seu centre d'expressió.
-Desconfiaven de la capacitat de l'artista per a transformar el món.
-L'art amb valor absolut
-La Societat no s'obrí a l'art, ells en canvi, s'hi refugiaren. Es Consideraven víctimes de la societat materialista. La seva oposició a la Burgesia era pel rubuig que aquesta feia de l'art i la bellesa.
-Adoptaren una postura apolítica que contrasta amb l'activisme dels regeneracionistes.
-Proposaren una literatura minoritària en la que el simbolisme metafòric fou molt important.
Esteticistes I regeneracionistes mantingueren les seves posicions radicalitzades Fins el 1897-98 en què, els dos corrents confluïren en la revista Catalònia.
Actituds literàries / característiques
-El Modernisme complex i multiforme no arribarà a unes formulacions estètiques clares i d'abast general.-Els modernistes aprofiten la situació existent i la transformen amb la seva actitud vital i artística amb voluntat d'estil.
Hi ha actituds literàries que foren comunes a ambdós grups i que caracteritzen el moviment:
1)
La tradició i les influències
Es valorà el passat heterodox i el dels marginats. Només interessa de La tradició allò que és important per modernitzar Catalunya. Introduïren Els clàssics i els autors europeus més innovadors.2)
Recerca de l'Art-síntesi
Atacaren les normes preestablertes. El que importava era la Creativitat personal, la iniciativa individual. Exaltaren el geni Creador, l'individu oposat a la massa. Els personatges eren Individualistes, genis, superhomes, artistes, visionaris...Interesava Crear una literatura que fos un revulsiu social, que servís per Transformar les coses. El geni havia de cercar un Art total o Art-síntesi. Les arts de síntesi, i les arts noves foren les que triomfaren.
3)
Creació d'una literatura nacional
Els modernistes es van proposar descobrir les arrels de la identitat Catalana. Havien de recollir característiques nacionalistes i Cosmopolites i ho tendien a fer a través del folklore.4)