Estratificació social i educació. La jerarquització social i el conflicte educatiu. Els condicionants socials del rendiment escolar.

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,62 KB

TEMA 1

Època de les institucions

Predomini del model mèdic.
●El nen deficient és considerat com un malalt.
●Rep atenció de tipus mèdic.
●Els professionals són de l'àrea sanitària (metges,
infermers, etc.).
●L'organització de les institucions és la mateixa que
la dels centres hospitalaris en règim INTERNAT.
●No es contempla possibilitat de millora o
aprenentatge (es consideren malalts crònics).
●Heterogeneïtat d'interns.
●Propòsit: allunyar-los de la societat.

Època dels centres específics

●Noves disciplines: psicologia evolutiva,
psicometria,…
●Escola Nova.
●Organització en grups homogenis (per aconseguir
major eficàcia escolar).
●Centres situats segons principi sectorització.
●Dificultat: els nens solament es relacionen amb
altres nens amb mateixa discapacitat (dificulta
inclusió)
.

Època de la integració escolar


●Model sociològic: el nen amb discapacitat és un ciutadà més,
amb els seus drets i obligacions.
●Reivindicació de pares pel dret a escolarització integrada dels
seus fills (no segregada).
●Principi de normalització

LA DECLARACIÓ DE Salamanca

La Declaració de Salamanca al·ludeix al fet que l'orientació
inclusiva s'assumeix com un dret de tots els nens i nenes, de
totes les persones, no solament d'aquelles qualificades amb
NEE. Vincula la inclusió educativa a totes aquelles persones que
d'alguna manera no es beneficien de l'educació (estan
exclosos de la mateixa). La inclusió és un espai de convergència de múltiples iniciatives i disciplines.

EDUCACIÓ INCLUSIVA

• L'educació inclusiva implica processos per augmentar la participació
dels estudiants i la reducció de la seva exclusió, en la cultura, els
currículums i les comunitats de les escoles locals.
• La inclusió implica reestructurar la cultura, les polítiques i les pràctiques
dels centres educatius perquè puguin atendre a la diversitat de l'alumnat
de la seva localitat.
• La inclusió es refereix a l'aprenentatge i la participació de tots els
estudiants vulnerables de ser subjectes d'exclusió, no només aquells amb
deficiències o etiquetatges com “amb NEE”.
• La inclusió es refereix a la millora de les escoles tant per al personal
docent com per a l'alumnat.
• La preocupació per superar les barreres per a l'accés i la participació
d'un alumne en particular pot servir per revelar les limitacions més
generals del centre a l'hora d'atendre a la diversitat del seu alumnat.
• Tots els estudiants té dret a una educació en la seva localitat.
• La diversitat no es percep com un problema a resoldre, sinó com una
riquesa per recolzar l'aprenentatge de tots.
• La inclusió es refereix al reforç mutu de les relacions entre els centres
escolars i les seves comunitats.
• L'educació inclusiva és un aspecte de la societat inclusiva.
●La inclusió és un procés.
●La inclusió se centra en la identificació i eliminació de barreres.
●Inclusió és assistència, participació i rendiment de tots els
alumnes i alumnes.
●La inclusió posa una atenció especial en aquells grups en perill
de ser marginats, exclosos o amb el risc de no aconseguir un
rendiment òptim.
• Una perspectiva ètica: els drets humans com a rerefons
de la inclusió.
• Una perspectiva social:
La lectura en clau social de la
discapacitat.
• Una perspectiva organitzativa: la construcció institucional
de l'organització inclusiva.
• Una perspectiva comunitària: l'escola com a comunitat
de suport.










INDEX FOR EXCLUSION:


 Material per a guiar el procés d'autoavaluació del centre.
1º Creació grup coordinació.
2º Anàlisi del centre implicant a:
professorat, famílies, estudiants i consell escolar.
3º Procés de recerca-acció recolzat en indicadors i preguntes.
El centre educatiu es compromet a realitzar una anàlisi detallada
de la seva situació present, i de les seves possibilitats futures de
cara a una major inclusió.

LOGSE (1990): NECESITATS  EDUCATIVES ESPECIALS

Un alumne amb NEE és aquell que requereix
durant la seva escolarització o part d'ella,
determinats suports i atencions educatives
específques derivades de discapacitats físiques,
psíquiques o sensorials, de sobredotació
intel·lectual, de trastorns greus de conducta o per
trobar-se en situació desafavorida com a
conseqüència de factors socials, econòmics,
culturals, de salut i altres semblants”.
És un terme ampli. Abasta nombroses casuístiques.
Posa l'accent en la necessitat de recursos (humans o materials).
Les NEE poden ser permanents o transitòries.

LOCE (2002): NECESSITATS EDUCATIVES ESPECÍFIQUES

Estudiants estrangers 
Estudiants superdotats intel·lectualment 
Estudiants amb NEE 
Estudiants que requereixin, en un període del seu escolarització o al llarg de tota ella, i en particular pel que fa a la avaluació, determinats suports i
atencions educatives, específiques per patir discapacitats físiques, psíquiques, atencions educatives, específiques per patir discapacitats
físiques, psíquiques, sensorials, o per manifestargreus trastorns de la personalitat o de conducta.

LOE (2006): NECESSITATS ESPECÍFIQUES DE SUPORT EDUCATIU

Estudiants amb NEE: aquell que requereixi, per un
període del seu escolarització o al llarg de tota ella,
determinats suports i atencions educatives
específiques derivades de discapacitat o trastorns
greus de conducta 
Estudiants amb integració tardana en el sistema
educatiu espanyol 
Educació compensatòria

LOMCE(2013):NECESSITATS ESPECÍFIQUES DE SUPORT EDUCATIU

●Necessitats educatives especials.
●Altes capacitats intel·lectuals.
●Incorporació tardana al sistema educatiu.
●Condicions personals o d'història escolar.
●Dificultats específiques d'aprenentatge.
●TDAH






Entradas relacionadas: