Escultures gregues

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,32 KB

ORÍGENS I INFLUÈNCIES:

Civilització minoica, civilització micènica, civilització dòria
Període arcaic, període clàssic, període hel·
Lenístic

SITUACIÓ GEOGRÀFICA:
Costa i illes del mar egeu (Grècia continental i insular), Àsia menor, Colònies gregues: magna grècia, emporion, massàlia

RELIGIÓ I PENSAMENT:
Són els primers en donar una resposta lògica i no només mitologica als interrogants de la vida i la natura. Són el pares de la filosofia ( filosofs: Sòcrates, Plató i Aristòtil ) Configuren les bases del pensament cinetífic que parteix d'una hipòtesis. La religió grega és politesita ( culte a més d'un dèu, sacrificis, pregaries, ofrenes, donatius, libacions, temples. Els dèus són humanitzats i de les seves històries surten els mites ( relats de transmissió oral de funcí social o educativa, faules)

ORGANITZACIÓ SOCIAL I POLÍTICA:
S'organitzen en ciutats estats, polis
Hi havia tres formes de govern: Oligerquia, Tirania i Democràcia.
Tres grups socials: ciutadans, metecs i esclaus 

ARQUITECTURA I URBANISME:
 Arquitravada. Ús de la columna i del conglamerat ( pedra de marès i marbre)
Harmonia visual- visió de conjunt.
formes artístiques a l'exterior. Classificació 3 ordres:
Dòric, Jònic ( arcaic ) i Corinti (final del clàssic i del hel·lenístic )
Obres: Acròpolis d'Atenes amb el Partenó
Institucions democràtiques: 
Àgora ( centre de reunions, imprescindible pel comerç i els negocis )
Stoà :( pòrtic cobert ), Gimnàs, Palestra, Tetare, Tribunals, Temples.
Pla hipodàmic: ciutats seguint el mètode de la quadrícula.

ESCULTURA:
Motiu principal: el cos humà
L'ideal de bellesa es basa en la proporció i l'equilibri
Policromades
Representació del moviment
Tipologia; escultures exemptes i relleus
  • ARCAIC: frontalitat i rigidesa, braços engaxats al cos, representació esquemàtica dels músculs, somriure arcaic, ulls atmenllats
  • CLÀSSIC: s'aparta de la duresa de les escultures exteriors, major suavitat i harmonia del cos, figures lleujerament arquejades, expresió de sentiments i emocions, retrat individual, moviment contingut, cànon de bellesa.
  • HEL·LENÍSTIC: Intensitat extrema dels sentiments, temes quotidians i anècdotes, increment de moviment i dinamisme, influència de cultures asiàtiques.
PINTURA I CERÀMICA: Geomètrica, Arcaica i Clàssica

OCI (esports): 
Primers jocs Olímpics a Olímpia, hi havia diferents tipus de competicions:
-Curses a peu
-Combat,  lluita, pancraci i fugilat.
-Salt de llargada
-Llançament de disc 
-Llançament de javelina

ROMAAAA:



ORÍGENS I INFLUÈNCIES:
 Etruscs ( Toscana ) i els grecs 
Monarquia ( 750. 509)
República ( 509-27) Fites socipolítiques i conquestes, guerres púniques. Les tres guerres civils acaben amb la República
Imperi (27-476) Trajà i Adrià, grans obres d'enginyeria i art.

SITUACIÓ GEOGRÀFICA I EXPANSIÓ:
Península i d' Itàlia, Conca mediterrània, Hispània, la Gàl·lia fins al Rin, sud del Danubi, una part de Britania i Mesopotàmia.

RELIGIÓ I PENSAMENT:
Dos grups:
P.República: influències greugues i etrusques (arc, volta, columna toscana, pintures, retrats no idealitzats.
P.Imperials: es divideix en diferents etapes segons l'emperador
molt eclecticisme degut a l'enorme entensió geogràfica.
anonimat dels artistes
major tecnicisme i practicitat

ORGANITZACIÓ SOCIAL: 
Monarquia: 
Rei,  Patricis, Plebeus
República:
cònsol, pretor, censor, edil, qüestor, 
Imperi:
Emperador, senat, magistrats, comicis, legisla

ARQUITECTURA I URBANISME:
Influències gregues, construeixen sistemes de clevegueram a la ciutat.
Ús de la cúpula i de l'arc, concepció urbanística
Materials; pedra, marbre, maó, morter, formigó i fusta

ESCULTURA:
influència de la cultura hel·lenística
gran Realisme
molts retrats i relleus commemoratius, busts i retrats eqüestres
materials: bronze, pedra i marbre

PINTURA:
Preferència per la pintura mural, tècnica el fresc
molts mosaics revestint paviments i parets
gran Realisme acurat
ús de temé quotidians, paisatgístics, arquitectònics, retrats, mitològics, retrats
objectiu decoratiu

OCI
Circ, amfiteatre, teatre


VIDA QUOTIDIANA I EDUCACIÓ

Una família no només estava formada per membres de sang, el pare tenia poder sobre la família.
divorci podia ser a voluntat pròpia o no.
els nens feien clases matinals i mixtes fins als 12 anys
el grammaticus els ensenyava els autors clàssics
la següent etapa es feia a la palestra






Entradas relacionadas: