Escultura grega: innovacions, influències i aportacions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,62 KB

INNOVACIONS, INFLUÈNCIES I APORTACIONS: L'escultura grega arcaica es desenvolupa a partir de l'evolució d'uns referents propis, les xoàna, imatges primitives anteriors al segle VII a.C i d'influència de l'estàtuària egípcia. Eren escultures en fusta caracteritzades per la rigidesa i la geometria formal. Quant a la influència egípcia, l'escultura grega n'imita aspectes com la monumentalitat, el moviment de l'extremitat inferior i la tècnica de talla en pedra. L'escultura grega presenta algunes novetats respecte l'art egipci, com ara la nuesa (en el cas dels koùroi) i el fet de no utilitzar un suport posterior.

AUTOR: Desconeguts, però podem endevinar un clar contacte comercial, i evidentment, cultural entre les cultures d'Egipte i Grècia.

INNOVACIONS, INFLUÈNCIES I APORTACIONS: Com hem comentat anteriorment, els guerrers apunten característiques pròpies de l'època arcaica, com la frontalitat, la rigidesa o la geometria. No obstant això, el seu dinamisme, naturalisme i realisme suggereixen el pas cap a l'antropocentrisme típic del període clàssic.

AUTOR: Segurament de l'escola de Praxíteles, Fídies o de Pitàgores de Reggio, que sembla que fou l'autor de la composició anomenada en “X” (tisores o xiasmos).

INNOVACIONS, INFLUÈNCIES I APORTACIONS: Policlet parteix de l'experiència i objectiu arcaic de voler donar “vida” a l'estàtua. En la cerca de l'ideal de bellesa anatòmica clàssica l'escultor grec va idear el famós tractat de lleis artístiques tan utilitzat al llarg de la història, fins i tot en períodes posteriors com el Renaixement de Miquel Àngel.

AUTOR: Policlet és un dels grans escultors d'època clàssica, com Fídies o Praxíteles. El material més utilitzat fou el bronze, però també treballà el marbre, l'or o l'ivori, especialitzant-se en estàtues d'atletes victoriosos.

INNOVACIONS, INFLUÈNCIES I APORTACIONS: Praxíteles va seguir els cànons de bellesa instaurats durant l'època clàssica per autors com Miró o Policlet. Tot i això, s'entén l'obra de Praxíteles com la precursora dels canvis que portaren a l'hel·lenisme, doncs els déus i herois eren representats molt humanament, en actituds quotidianes. La influència de Praxíteles es va fer notar durant períodes posteriors com el renaixement amb la corba praxiteliana com a model d'equilibri.

AUTOR: Fou un dels màxims exponents de l'escultura grega. Fou Praxíteles qui va tornar a posar de moda el marbre en lloc del bronze. Es coneix una relació personal entre l'artista i una de les seves models coincidint el moment de màxima producció d'obres.

INNOVACIONS, INFLUÈNCIES I APORTACIONS: Miró trenca amb alguns dels cànons establerts de l'escultura arcaica a la recerca del moviment i del realisme, tal i com hem analitzat anteriorment. Val a dir que l'autor fou molt influït per la decoració pintada dels vasos de ceràmica àtica (figures negres i figures roges), així com les estatuetes petites de bronze, on es gaudia de més llibertat creativa i facilitat tècnica.

AUTOR: Deixeble d'Agelades, va treballar a l'Atenes de Pericles. La seva obra va destacar pel naturalisme, l'equilibri o el dinamisme.

INNOVACIONS, INFLUÈNCIES I APORTACIONS: La Victòria de Samotràcia presenta una ruptura estètica respecte els cànons i proporcions de la línia clàssica a partir del dinamisme i la tècnica de la composició. Això ha fet que diferents autors hagin assenyalat la seva influència sobre el personatge femení del quadre de Delacroix, La llibertat guiant al poble. Per altra banda, a la primeria del segle XX, el moviment anomenat Futurisme, caracteritzat per la voluntat de representar el moviment i la velocitat, va prendre aquesta escultura com a referent del passat que calia superar, tal i com ho demostra el manifest fundacional dels futuristes.

AUTOR: Segons alguns historiadors, cal atribuir aquesta escultura a Pitòcrit de Rodes, tot i que hi ha qui pensa que la seva autoria és desconeguda. Es pensava que l'obra fou encarregada pel rei de Macedònia, Demetri Poliorcetes, per commemorar un triomf naval a Salamina de Xipre. No obstant, estudis posteriors han demostrat que l'escultura va ser donada pels habitants de Rodes al santuari dels Cabris a l'illa de Samotràcia, en motiu d'una victòria naval sobre els perses.

Entradas relacionadas: