Escultura Eqüestre de Marc Aureli

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,22 KB

Fitxa tècnica:

  • Títol: Escultura Eqüestre de Marc Aureli
  • Autor: Desconegut
  • Tipologia: Retrat Eqüestre
  • Cronologia: Segle II
  • Material: Bronze daurat
  • Mides: 4,24m
  • Estil: Romà Imperial
  • Tema: Commemoratiu
  • Localització: Palazzo dei Conservatori dels Musei Capitolini. N'hi ha una rèplica a la Piazza dei Campidoglio

Context històric:

Degut a la impossibilitat de governar el gran territori que els romans havien conquerit durant l'expansió republicana en el període imperial (31 AC - 476 dC), a Roma es va establir un nou sistema polític, el qual era dirigit per un governador o també reconegut com el Cèsar. Consistia en dividir el territori en diferents províncies. La societat romana disposava d'una sòlida estructura social, econòmica, política i comercial, a més de que el poble romà va rebre una gran influència cultural per part dels grecs. Durant aquesta època l'art es va utilitzar com a instrument de demostració de poder, per tant era molt recurrent i freqüent la construcció i aixecament de nous edificis públics i privats en les ciutats romanitzades. Sobretot en aquest tipus de societat romana, era molt important demostrar qui era el que dominava sobre els altres amb preferència, és a dir qui era el que estava al cim jeràrquic, el més poderós, i aquest era el Cèsar o emperador. Els romans, per tant, van recórrer a la imatge per tal d'assolir la magnificació del càrrec. Es feien servir diferents tipologies de tipografia per a demostrar la preeminència del Cèsar sobre els altres, fins i tot es podia recórrer a la mitologia o divinització. Després de varies dinasties, entre elles la dinastia dels Antoni a la qual va pertànyer Marc Aureli Antoni August, protagonitzada per guerres, durant l'any 230, que es coneix com a anarquia imperial, on els militars van agafar el poder per protegir l'imperi contra els bàrbars. Les guerres contínues van provocar l'endeutament per al manteniment de l'exèrcit i l'empobriment de la ciutat, acompanyat de la pèrdua de la identitat i la crisi religiosa deguda a les invasions orientals. Un exemple va ser la gran persecució dels cristians.

Descripció formal:

Elements tècnics i formals: el retrat eqüestre de Marc Aureli està esculpit amb bronze daurat mitjançant la tècnica de la fosa, que consisteix en fer una estàtua de fang, recobrirla amb cera i tornar-la a cobrir amb un material que no es desfà amb la calor. Es posa al foc, i la cera es desfà, deixant un lloc buit entre la capa de fang i el material refractari. Llavors s'aboca el bronze fos a sobre del buit on hi havia la cera abans i es deixa refredar. Es desmotlla l'estàtua, es tanquen els canals i es poleix. Aquesta figura és una estàtua policroma que ha perdut la policromia original. És un tipus d'escultura exempta o de volum rodó i, tipològicament, és una estàtua en posició eqüestre o a cavall. Elements compositius: el punt de vista que presenta el retrat de Marc Aureli és multifacial, amb una composició oberta. L'estàtua té el cap dret, amb la mirada dirigida al front i saluda amb el braç lleugerament estès. Aquest gest amb la mà és un gest de crida d'atenció abans de començar l'arenga a les tropes, un gest de reconeixement i benedicció a les multituds que l'aclamen. El cavall té el cap lleugerament de costat i la pota davantera dreta aixecada, mentre una de les del darrere frega lleument terra amb el casc. El cavall és corpulent, amb el cap mica desproporcionat, encara que no empetiteix l'escala de Marc Aureli, ja que en aquest cas el personatge està engrandit i les cames del genet sobresurten per sota el ventre de l'animal. L'estàtua adquireix un extraordinari moviment en tenir la cama davantera dreta aixecada i la del darrere fregant el terra amb el casc. El temps que presenta és la captació d'un instant (rhytmos), com és el moment en què l'emperador està saludant a les seves tropes. El volum d'aquesta estàtua és massís, transmet solidesa, força i poder. Elements plàstics: l'expressió de l'anatomia és idealitzada, allunyada del realisme del retrat romà, amb una voluminosa cabellera de rínxols i barba poblada i llarga, amb un gest greu i una mirada penetrant produïda per l'efecte de les pupil·les incises. És una figura sense la tensió habitual en aquest tipus d'estàtues que només pretén mostrar la imatge de l'emperador amb rigor i veracitat, amb una caracterització anímica en què destaca el rerefons moral i la noblesa del personatge, tot i que manté certa idealització física. No vesteix armadura, porta una túnica curta i capot del general 'paludamentum', i està calçat amb botes de patrici. La força del cavall contrasta amb la serenitat de l'emperador. El cavall està representat amb un gran realisme, amb musculatura i plecs a la pell. El tipus de textura de l'acabat és bastant rugós, i la figura era policroma, però actualment només es poden veure les restes de policromia en el cap del cavall i en la túnica de l'emperador.

Entradas relacionadas: