Escola d'Atenes rafael

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,36 KB

L'ESCOLA D'Atenes

CONTEXT HISTÒRIC I CRONOLÒGIC:

L'escola D'Atenes és una pintura al fresc sobre un mur que va ser pintada el 1510-1511 Per Rafael. És troba a la sala de la Signatura al Vaticà.

Raffaello Sanzio va ser un pintor i Arquitecte italià de l'Alt Renaixement.
A més de la seva tasca pictòrica, que Seria admirada i imitada durant segles, va realitzar importants aportacions a L'arquitectura i, com a inspector d'antiguitats, es va interessar en l'estudi i Conservació dels vestigis grecoromans.

Als 25 anys va obtenir el seu primer encàrrec oficial, la decoració d’una De les habitacions del
  Vaticà, on va Pintar alguns frescos com L'escola d'Atenes, considerada una de les seves obres Més importants. És cèlebre per la perfecció i gràcia de les seves arts visuals, Destacant en treballs de pintura i dibuix artístic.

Aquesta Obra correspon al Renaixement a l'etapa del cinquecento. Aquest art comença Després de la presa de Milà pels francesos el 1499 i el període Savonarola a Flòrencia entre el 1494 i 1498, la capitalitat artística passa a la Roma dels Papes. Roma deixa de ser una fita per veure les ruïnes clàssiques, sinó la Ciutat o es dues a terme les obres més importats d'aquest període.  Després del saqueig de Roma per les tropes de Carles V s'incià una  època d'una greu Crisi política marcada per la reforma protestant. La contrareforma catòlic va Ser la resposta de l'església romana i va comportar el trencament del Cristianisme a la zona occidental.

El Cinqueccento es divideix en dues fases artístiQUES el s.XVI que es poden Dividir en:

- L'Alt Renaixement que és un període que va desde el 1500 fins el 1527 i es on trobem Els grans artites com Leonardo, Ticià, Rafael, Miguel Ángel. Venècia i Roma són Els centres artístics més importants. Roma va passar a ser la capital artística Amb els papes com mecenes i a Venèciaes desenvolupa una important escola Pictòrica.

- El Manierisme és l'art Italià que correspon al Segle XVI posterior als grans Mestres del l'Alt Renaixement. Fora d'Itàlia aquesta època és la difusió els Ideals estètics del Renaixement.

ÀNLISI FORMAL:

A L'escola d'Atenes es representa la Filosofia,la via humana Vers el coneixementt,en contra posició amb la Teologiaque es basa en la Inspiració divina on es reuneixen els principals filòfos de l'antiguitat

El Març arquitectònic està compost per una gran nau amb volta De canó amb cassetons i un braç perpendicular que delimiten un creuer on es Poden veure les petxines de sustentació d'una cúpula.El fet de que l'edifici Estigui inacabat (pot ser rendeix homentage a la basílica de Bramante que Estava en preocés de construcció) permet veure un cel blau que serveix de fons Per les dues figures centrals enmarcades per un arc de mig punt.

Davant l'edifici hi ha quatre esglaons damunts dels quals es Distribueixen els personatges formant un semicercle al voltant de les figures Centrals de la composició:
Plató i Aristòtil, els filòsofs gregs més importants Segons els humanistes,drets en actitud majestuosa i vestits amb  una toga romana.

Podem identificar-los clarament,Plató(1) porta El timeu i Amb el dit assenyala el cel represetant el món de les idees.

Aristòtil(2),porta a les mans l'Ètica,el seu tractat Sobre la virtut i la moral dels homes,mentres que amb la mà assenyala la terra Indicant el món terrenal.

Aquestes dos figures són les figures centrals clarament Representades amb el sistema de perspectiva utilitzat per Rafael.

Així l'artista situa darrere el punt de fuga darrere i la Resta de personatges desplaçats cap al costat de la sala excepte la figura de Diògenes el Cínic tombat sobre els esglaons.

A l'escola d'Atenes també hi apareixen altres sabis,tots estan Concentrats en els seus pensaments,Sòcrates no desaprofita la ocasió per Dialogar amb alguns ciutadans que passaven per allà,alguns deien que era tan Paparra que la gent en veure'r-lo venir donava la volta.Epicur escriu sobre la Felicitat i la filosofia i diu algo com “Mai es massa tard ni massa aviat Per ser felíç ni per filosofar” sabem aixo per els cuatre personatges que Estan representats a davora seu que representen les 4 etapes de la vida .

 Pitàgores també Escriu,per ell tot esta escrit en carácter matematics fins i tot la musica,esta Envoltat per el pitagòrics,aseguit al darrer esglaó hi ha Heraclit el filòsof Del canvi i per la dreta entra Parménides que afirma que no hi pot haver Canvis. En aquestes dues figures Rafael fa una petita ironia perque Heraclit Que creu en el canvi esta sense moure'r-se i Parménides que no hi creu s'està Moguent.

Al mig de les escales hi ha Diògenes (el coix) que renegava de Les conviccions socials fins al punt de fer-se les necesitats al damunt en Públic,un dia en trobarse amb en Alexandre el Gran li  va demanar  Que volia que el tot ho podia conseguir a lo que Diògenes va contestar Que es moguesi que li tapaba la llum del sol,pareix ser que Alexandre li va fer Cas pues surt representat a l'altre costat de la pintura.

Euclides explica amb la pissarra i el compàs alguns teoremes Als seus deixebles,Ptolemeu du una esfera que representa la terra que fa alusió A la seva teoria de la terra com al centre del univers.

Alguns d'aquest filosofs tenen cara d'artistes contemporanis Per eixemple Plató es Leonardo Da Vinci,Euclides es Bramante arquitecte amic de Rafael,Heràclit es Miquel Àngel i el rostre que ens mira desde la banda detra Es el mateix Rafael.

ELEMENTS PLASTICS:



Les figures de rafael transmeten vida. Mes que pel color Potser massa uniforme -fins i tot,pla- Rafael aconsegueix el dinamisme ,ús de La perspectiva on l'edifici enmmarca l'escena i comunica grandiositat

COMPOSICIÓ:



Totes les estances pintades per rafael tenen en comú una Concepció espiritual neoplatònica i humanística que cercava unificar la saviesa I la bellesa en figures humanes.
A l'escola d'Atenes la conjugació de la humanitat ,dels Freds i els elements arquitectònics proporcionen un efecte dinàmic.Les figures Es mouen en totes les direccions  com si cerquessin nous coneixements i Noves inspiracions.
En aquesta obra destaca l'harmonia,totes les figures Tenen el seu paper i son protagonistes per algun motiu
L'aportació de Rafael va ser la seva concepció Espaial,la profunditat i l'amplitud de l'espai. D'altra banda ,Rafael Aconsegueix reflectir amb gestos simples ideologies de Plató i Aristòtil.
Exemple: num 2 el primer assenyals el cel,el mon de les idees I el segon la terra,la realitat humana

ESTIL:



Rafael es va formar al taller d'Il Perugino,un pintor Especialitzat a plasmar un món mes seré i harmoniòs que el real.
Rafael assimila l'estil del seu mestre pero l'enriquí Observant a Leonardo i Miquel Àngel.

Models i Influències:

Rafael va tenir diverses influències durant la seva vida Com a pintor. En els seus inicis va seguir l’estil del mestre Perugino, encara Que després s’apropà més a Miguel Àngelva rebre influències de la menmentalitat Dels seus llenços i les seves figurescomplicades pintades amb escorços. D’altra Banda, rep influències de la formals de Leonardo com l’estraordinària Combinació dels clarobscurs i la lluminositat diferent segons les postures dels Personatges i dels focues de llum. Tambérep influències de l’escola Veneciana Amb la manera d’utilitzar els colors, ja que els utilitza per definir les Formes, contorns, enlloc de delimitar.Los per un dibuix.





Entradas relacionadas: