Erromatar imperioa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en vasco con un tamaño de 5,4 KB
DATU BIOGRAFIKOAK ETA IDAZLANAK
Agustin Hiponakoa
Ipar Afrikako Tagaste hirian (Erromatar Inperioko Numidia
Probintzian) jaio zen 354.
Urtean
Aita paganoa zen; ama, Monika, kristaua. Azken honek kristautasunean hezi zuen Agustin. Oinarrizko ikasketak egin Ondoren, 370. Urtean Kartago hirira joan zen erretorika ikastera, eta urte Batzuk geroago erretorika irakasle gisa jardungo du hainbat hiritan: Kartago bertan, Erroma, Milan. Ospea eta arrakasta ezagutuko ditu, eta plazerrez eta luxuz Beteriko bizitzaz gozatuko du. Hala ere, bilakuntz espiritualari ekingo zion Bere bizitza osoan zehar:erlijio Kristauak ezin zituen bere kezkak asetu, eta 373. Urtean manikeismoari lotu zen. Aurretik, Zizeron idazle latindarraren Hortensius Izeneko obraren irakurketak filosofiara eraman zuen.
383. Urtean Erroman zelarik, krisialdi espiritual handi batean murgildu
Zen. Manikeismoari uko egin zion, eta eszeptizismo filosofikoaren postulatuetara
Alboratu zen. Urte bat geroago Erromatik Milanera aldatu zen, eta bertan hiri
Horretako apezpikua ezagutu zuen: San Anbrosio, alegia. Agustinek bizitza
Kristauarekin bat egiteko dei indartsu bat sentitzen hasi zen, eta azkenik
kristau-
Federa bihurtu zen. Erabaki honetan Anbrosio eta bere ama Monikaren
Eragina bezain garrantzitsuak izan ziren Agustinek filosofia platonikoaren
Inguruan egindako irakurketak.
Irakaskuntza eta berarekin bizi zen emakumea utziko ditu, bataiatuko da eta Bizimodu bakartua eta aszetikoa eramango du hemendik aurrera. Afrikara bueltatu Eta 391. Urtean apaiztu zen Hiponan, eta 396an Hiponako gotzain izendatu zuten. Hiri horretan bertan hilko da 430. Urtean, bandaloek Hiponako hiriaren inguruan Ezarritako setioan.
TESTUINGURU HISTORIKOA
Bi dira Agustin Hiponakoaren garaian nabarmendu beharreko gertakari Historiko nagusiak: Erromatar Inperioaren gainbehera eta kristau erlijioaren Hedapen eta nagusitasuna.
Agustin Erromatar Inperio handiaren gainbeheraren lekuko zuzena izan zen: gertakari Honek eragin izugarriak izan zituen mundu osoan, eta zirrara handi horrek Eraginda gure filosofoak Jainkoaren Hiria obra idatzi zuen. Inperioaren Erromatarraren krisia III. Mendean hasi zen, Mota askotako arrazoiak egon zirela tarteko: arrazoi politikoak (ezegonkortasun Politikoa), ekonomikoak (krisialdi ekonomikoa), militarrak (Inperioa handiegia Zen, eta beren mugak hain zabalak izanda Germaniar barbaroek egoera honi Etekina ateratzen hasi ziren) eta sozialak (erromatar gizartea zatituta zegoen paganoen Eta kristauen artean, komunitate bakoitzak balore eta ikuspuntu ezberdinak Zituelarik). IV. Mendean egoera gehiago okertu zen. Teodosio Enperadorearen heriotzaren Ostean (395) haren bi semeek elkarbanatu zuten Inperioa, eta ondorioz, Inperioa behin betiko bananduta Geratu zen. 406. Urtean germaniarrek Rhin ibaia zeharkatu zuten, eta 410. Urtean Alarikoren godoek Erroma arpilatu zuten.
Bestalde, kristautasunaren
Hedapen arrakastatsua dugu aztergai. San Pauloren lanari esker nagusiki,
Jatorri juduko talde txiki bat zen hura –kristautasuna–, izugarri hedatu zen
Gure aroko I. Mendean, eta Erromatar Inperioko eskualde guztietara zabaldu zen,
Gizarte-klase askotako jendearengana iritsiz. K.O. II. Menderako, kristau
Gehienak ez ziren juduak. Beren doktrina azkar hedatu zen arren, kristauen
Egoera ez zen batere samurra: jazartuak izan ziren autoritate
Erromatarrengatik, euren mezu iraultzaileak mehatxu gisa interpretatu
Baitzuten. Baina apurka-apurka, Inperioa kristautasunarekiko eta Eliza
Berarekiko zuen jarrera aldatuz joan zen, haren eragin gero eta nabarmenagoak
Eta aberastasun ugariek ordain politiko handiak ekarriko zizkiolakoan. 313.
Urteko Milango Ediktuaren bidez euren jainkoa askatasunez gurtzeko eskubidea
Lortu zuten kristauek, eta 380. Urtean Teodosio Enperadorearen eskutik
Kristautasuna Erromatar Inperioaren erlijio ofiziala bilakatu zen. Dena den,
Kristau asko ez zeuden erabat konforme, eta erruz mendekatu ziren: 385. Urtean,
Teodosiok kredo nizearra ezarri zuen Inperio osoan, eta gogor zigortu zituen
Hereseak. Hurrengo urteetan ere erruz ugaritu ziren jentilen aurkako neurri
Politikoak, haien gurtzak eta zeremoniak debekatu baitzituzten. Horrenbestez,
Esan liteke kristautasuna nagusi bihurtu zela, eta filosofian ere garai berri
Bati ekin zitzaiola.