Ergonomia com influeix en el disseny d'un objecte
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,09 KB
1. FCIONALI | Que estigui perfectament adaptat a la funció que ha de fer. Que sigui funcional, es a dir, útil. |
2. FACTIBILITAT | Que sigui factible, es a dir, que es pugui fer. |
3. COMUNICABILITAT | Que expressi el missatge que voleu que comuniqui. Ha de ser prou explícit des del punt de vista comunicatiu. |
4. CONTEXTUALITAT | Explicar el conjunt de factors que estan al voltant del disseny que es projecta i que fan que doni sentit al resultat final |
UNITAT 3. EL DISSENY I EL SEU CONTEXT A l’hora de dissenyar primer de tot s’han de tenir en compte els aspectes o condicions que volem que acompleixi el producte.
Després s’ha de veure com enfoquem el nostre treball x a desenvolupar una recerca formal adequada a aquests requisits. Aquesta recerca formal ha de tenir en compte tots aquells elements que condicionaran la forma final del producte. La idoneïtat del disseny i ,x tant, la qualitat del producte en les vessants anomenades dependrà en cada cas d'allò que s’esperi del producte. Potser que el valor vingui determinat x la comoditat, la senzillesa, la resistencia,...
FUNCIONALITAT
En el disseny, referir-nos a la funció d’una cosa, és parlar de la seva utilitat, i al mateix temps, de la manera com aquesta utilitat es adequada en un sentit global. - Funció Pràctica: Relaciona el producte amb l'usuari mitjançant una relació física (conceptes d’ergonomia i antropometria). -Funció Estètica. Relaciona el producte amb l'usuari en un procés de percepció -Funció Simbòlica. Relaciona el producte amb l’usuari en els aspectes espirituals, psíquics i socials
1Antropometria. Observa les mesures des de totes les posicions i activitats. 2 Ergonomia. Tracta l’adaptació del treball a les condicions físiques i psíquiques humanes. A fi que la relació entre la persona i la màquina assoleixi la més gran eficacia possible. El seu objectiu és que l’espai de treball, productes,.. S’adaptin a les capacitats i limitacions físiques i psicologiques de la persona. 3Biodinàmica. Treballa amb les energies generades x la vida amb l’objectiu que la persona i la terra es desenvolupin en mútua relació. 4 Bioenergètica. Treballa la relació que hi ha entre cos i ment i els processos de flux d’energia que circulen entre els dos.
FACTIBILITAT
Aquella condició que asseguri la fabricació, impressió o construcció sense problemes, amb materials i tecnologies concretes, d’un disseny específic i en un context industrial. S’ha de tenir en compte tots el processos de fabricació, la viabilitat de distribució, el muntatge, el manteniment,.. És a dir, la factibilitat de resultat. Conceptes associats. 1Materials 2Tecnologies 3Artesania 4Processos industrials
COMUNICABILITAT
Entenem per comunicabilitat tots aquells atributs estètics i sígnics que posem de forma unificada en qualsevol disseny i que donen a conèixer i transmeten un missatge a qui el rep. Es la relació que estableix l’objecte dissenyat amb el receptor. Els continguts estètics són molt subjectius.
1
Llenguatge plàstic. Medi de comunicació entre els éssers humans a través de signes visuals que posseeixen un significat, una emoció o un raonament. 2 Procés de comunicació. Font - emissor - missatge - receptor - canal - context - interferències 3Codificació del llenguatge visual. Senyal, símbol, signe, icona 4Lectura interpretativa 5Lectura descriptiva. Forma i mida, composició, combinació de colors, llum 6 Traç. Textura, acabats, qüestions d’estil.CONTEXTUALITAT
Conjunt de condicions generals i particulars a les quals s’ha adaptat cada disseny, ja que cada context suposa certes maneres de viure i pensar, certes possibilitats materials, cert moment històric i cultural i un determinat mercat.
1
Factors econòmics. Són condicions generals, el cost de realització i emmagatzematge, transport i posada en escena. 2 Factors industrials. Un factor que pot dependre del desenvolupament industrial d’un país concret. 3 Factors normatius. Un factor pot dependre de la normativa d’un país concret. 4Factors estètics i culturals. Un factor que pot dependre dels factors de gust d’un país concret.