Ensenyament per conceptes i enfocament per tasques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,3 KB
La: dimensió de la recerca lingüística que partint de marcs teòrics interdisciplinaris, té com a
objectiu la resolució de problemes pràctics derivats de l’ús lingüístic en què es concreta la
capacitat humana del llenguatge.
Assessorament lingüístic: conjunt de funcions que assumeix un professional de la llengua
que contribueixen a la qualitat lingüística i comunicativa dels textos orals i escrits en una o
diverses llengües.
- Àmbits: universitats/ empreses/ mitj. com.…
Dinamització lingüística: servei que actuà sobre l’estatus de la llengua. Té a veure amb
l’ús de la llengua.
- Objectiu: intervenir en un procés de canvi lingüístic per reforçar o restablir una llengua
que ha estat desplaçada o substituïda per una altra llengua amb més poder o
prestigi.
- Àrees bàsiques:
- Assessorament lingüístic
- Formació lingüística
- Dinamització lingüística
Servei lingüístic: unitat d’una organització pública o privada que atén les seves necessitats
lingüístiques.
Afàsia: trastorn del llenguatge que són conseqüència d’una lesió cerebral.
- afàsia anòmica: dificultat per trobar la paraula adequada.
Adquisició del llenguatge: Procés en el qual un infant adquireix la llengua o les llengües
maternes del seu entorn més immediat.
Marc europeu de referència: objectiu: unificar la política educativa i didàctica a Europa pel
que fa a les llengües. Ofereix un enfocament pedagògic orientat cap a l’acció i l’ús efectiu de
les llengües. Permet el reconeixement de les titulacions obtingudes en contextos
d’aprenentatge de diferents i promou la mobilitat europea.
- S’avalua els coneixements, les habilitats lingüístiques, la competència lingüística,
progrés i els objectius assolits.
Immersió lingüística: Sistema d’ensenyament en el qual s’utilitza com a vehicle
d’ensenyament una llengua diferent de la primera llengua dels alumnes. - conjunció lingüística: garantir un alt nivell de català i castellà al final de l’ESO. S’ensenya a fer servir la llengua vehicular en l’ensenyament.
Analfabeta funcional: persona que no pot emprendre aquelles activitats en què
alfabetització és necessària per a l’actuació eficaç en el seu grup i comunitat i que li haurien
de permetre fer ús de la lectura, l’escriptura.
Alfabetització funcional: disposar de la facultat per a la comunicació, per fer les quatre operacions elementals, resoldre problemes i relacionar-se amb altres persones.
Estil referencial:
1. Proporció alta de noms en les primeres 50 paraules: designar
referents.
2. Increment més ràpid del vocabulari.
3. Vocabulari orientat als objectes.
4. Paraules aïllades primer; parla telegràfica després.
5. Millor nivell d’articulació: parla intel·ligible.
6. En general, adquisició més ràpida.
Estil expressiu:
1. Proporció baixa de noms en les primeres 50 paraules: + ús de paraules
pivot 2. Increment més lent del vocabulari.
3. Vocabulari orientat a les persones: fan servir el llenguatge per comunicar-se: +importància en la interacció.
4. Fórmules i rutines en la parla inicial; flexió i paraules funció, després.
5. Pitjor nivell d’articulació: parla poc intel·ligible.
6. En general, adquisició més lenta.
Ensenyament per conceptes:
Aquesta proposta serveix per resoldre conceptes concrets. Es fa atenció a la funció de mediació de
l’aprenentatge i de foment de processos cognitius.
Es fa una atenció simultània al significat i a la forma per superar les dificultats concretes de la gramàtica.
La comunicació és el procés mitjançant el qual es completa el pensament.
Objectius:
● Dins l’enfocament comunicatiu per desenvolupar la competència comunicativa.
● L’objecte d’aprenentatge és un concepte de qualsevol component de la llengua en ús i, en particular, del component gramatical.
Trets fonamentals:
● Concepte com a unitat mínima: oferir als aprenents explicacions conceptuals sistemàtiques i
completes, en lloc de regles gramaticals d'ús simplificades.
● Importància dels models didàctics: oferir varietat de gràfics, models i esquemes, capaços de captar
l'essència del concepte que s'està estudiant, l'aprenent haurà de crear els seus models pràctics.
● Autoreflexió verbalitzada oral o escrita: l'aprenent explica —a ell mateix o a d'altres— la comprensió que ha assolit del fenomen i la forma com es fa operatiu en la pràctica.
Procediment:
● Escollir un concepte i construir una unitat d’aprenentatge.
● Utilitzar figures, esquemes… que recullin la composició abstracte dels concepte.
● Guiar als alumnes al reconeixement de la semàntica i pragmàtica del concepte.
Enfocament per tasques:
1. La tasca final és la unitat fonamental.
Tasca = “qualsevol activitat —en què la llengua té un paper cabdal— que les persones fan
en la vida quotidiana, tant a la feina com en moments d’oci”.
2. “la tasca, en un context d’aprenentatge de llengües, implica un pla de treball, amb un
resultat comunicatiu clar i ben definit.
L’atenció se centra en el significat.
3. Dues menes d’activitats: comunicatives i de suport lingüístic.
a) Comunicatives: ús de la llengua en una situació de comunicació
b) Suport lingüístic: els alumnes centren l’atenció en la forma i desenvolupen el
coneixement explícit de la llengua que demana l’activitat comunicativa.
4. Procés d’elaboració:
1 seleccionar el tema
2 especificar els objectius comunicatius
3 programar les tasques finals que demostraran l’assoliment dels objectius
4 especificar els components (gramaticals, pragmàtics, discursius, socioculturals,
etc.) necessaris per executar la tasca final
5 planificar el procés (seqüència d’activitats comunicatives i de suport
lingüístic) 6 preveure les activitats d’avaluació.
5. Procés d’execució:
1 Fases de presentació i preparació: explicació de l’objectiu, presentació de models i de
les activitats que es duran a terme en les fases següents. Objectiu: motivar l’alumne
i activar els coneixements previs. Activitats breus d’escalfament.
2 Fase d’execució. El professor ha de prendre decisions metodològiques. Abans:
durada, dinàmica, agrupació dels alumnes. Durant: quan intervé, quan corregeix…
3 Fase conclusiva/d’avaluació: possibilitat de repetir la tasca, reflexionar sobre el procés