Engranatge amb dent de fletxa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,54 KB

 

CANVI DE MARXES SEAT AROSA.


Tot el conjunt incorpora la campana d’embragatge, caixa de canvis i diferencial.
És compacte.  


Diferencial: El diferencial va engranat amb l’eix secundari a través d’un pinyó el qual no cal que sigui cònic (com en el cas del Seat 600) pot ser pla, això fa que siguin més barats i de major qualitat. Això ho podrem aconseguir acoblant la caixa al motor de forma transversal (el motor va col·locat davant de forma transversal), així d’aquesta manera el diferencial no ha de fer cap canvi de direcció.  


Aquest canvi està format per 2 eixos, 3 sincronitzats, 3 forquilles, 5 marxes + marxa enrere.


Forquilla: va situada fora de la caixa da canvis per tal de reduir l’espai, aquestes porten un tractament tèrmic (tremp) per tal d’aconseguir una major duresa, és un tractament localitzat allà on hi apliquem les forces així evitem la deformació de la forquilla.
Aquestes forquilles porten una ròtula que permet el moviment (en comptes d’estirar es fa amb la ròtula).

La marxa enrere es fa moure degut al moviment d’una forquilla, és a dir, sense ròtula.


Sincronitzats: N’hi ha 3, 2 de dobles i 1 de simple. Els sincronitzats van formats per una anella de bronze i una molla, els pinyons  tenen unes dents en punta de fletxa per assegurar que entrin bé i engrani millor. Aquestes peces fan que el pinyó seleccionat (depenen de la marxa que vulguem) no giri boig i es faci solidari a l’eix, d’aquesta manera aconseguirem igualar les revolucions de l’eix primari amb el secundari.


Engranatges


  • Dents helicóïdals per a la 2ª, 3ª, 4ª i 5ª marxa.

  • Amb dents rectes per a la 1ª i marxa enrere.

*Amb els engranatges de dents helicóïdals es redueixen els xocs i el fregament i no fan tant soroll.


Funcionament: La potència del motor entra per l’eix primari i surt per el secundari.

La potència entra través de l’embragatge que se situa a l’entrada de l’eix primari.  Aquest element separa el motor de l’eix per tal de que l’eix primari perdi revolucions i es puguin engranar les diferents marxes. Els engranatges de l’eix primari i del secundari sempre estan en contacte però un sempre un serà solidari i la seva parella no, o al revés. Un cop fem solidari un engranatge fem que transmeti la potència a l’altre eix i d’aquesta manera els dos girin igual.

Per tal d’aconseguir les diferents relacions de potències hem de tenir en compte la dimensió dels engranatges.

P.E. : Per a la primera marxa utilitzarem l’engranatge més petit de l’eix primari i un de molt mes gran que el tindrem situat a l’eix secundari, així donarem molta força però poca velocitat.

En el cas de la marxa enrere s’introdueix un engranatge entre els dos eixos, així aconseguim que s’inverteixi el gir. Per a introduir aquesta marxa haurem de tenir el cotxe aturat (o pràcticament aturat) ja que es tracta d’un engranatge recte  (igual que la 1ª) i costa mes d’encaixar.

També podem tenir el cotxe en velocitat neutre, en aquesta no hi ha cap marxa engranada, és a dir, no es transmet potència de l’eix primari al secundari, per tant, no hi ha transmissió de moviment a les rodes.


El conta – revolucions està a l’eix primari

El conta – quilòmetres està a l’eix secundari.


Entradas relacionadas: