L'Empresa: Objectius, Funcions i Creixement
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,2 KB
Objectius de l'Empresa
Els objectius d'una empresa es poden classificar en:
- General: Reflecteix la missió o raó de ser de l'empresa.
- Pròpiament dits: Objectius específics que l'empresa vol aconseguir en un període concret.
- Bàsic: Maximitzar beneficis i minimitzar costos, tenint en compte el medi ambient.
- Subobjectius: Objectius que contribueixen a assolir els objectius principals.
Elements de l'Empresa
- Factors humans: El personal de l'empresa.
- Factors materials:
- Capital fix: Maquinària.
- Capital circulant: Matèries primeres.
- Organització: Estructura i coordinació interna.
- Entorn: Normativa i factors externs.
Funcions de l'Empresa
- Àrea de producció: Inclou l'aprovisionament (compres a l'exterior) i la producció.
- Àrea comercial: Màrqueting i vendes.
- Àrea de finançament i inversió: Gestió dels recursos financers.
- Àrea de recursos humans: Gestió del personal.
L'Empresa com a Sistema
L'empresa es pot considerar un sistema dins del sistema econòmic global, amb entrades (inputs), processos interns i sortides (outputs).
Característiques:
- Sistema obert: Interactua amb el seu entorn.
- Sinèrgic: Els comportaments interns generen sinergies.
- Global: Els canvis en una part afecten el conjunt o altres parts del sistema.
- Autoregulat: Té mecanismes per adaptar-se als canvis.
Entorn de l'Empresa
- General: Afecta totes les empreses.
- Econòmics: Disponibilitat de mà d'obra, matèries primeres, etc.
- Demogràfics: Edat de la població, tendències ideològiques, etc.
- Politicolegals: Legislació, estabilitat política.
- Socioculturals: Nivell de formació, etc.
- Infraestructures: Disponibilitat i qualitat.
- Específic: Afecta una empresa en concret.
Dimensió Física de l'Empresa
La dimensió física depèn de:
- Tipus d'activitat econòmica.
- Demanda de béns i/o serveis.
- Accés a recursos financers.
- Localització: Segons on es creï, l'empresa podrà ser gran o petita.
Creixement de l'Empresa
El creixement és essencial per a la supervivència de l'empresa. Els propietaris esperen més valor i benefici, els directius més poder i els treballadors un salari més alt.
Limitacions del Creixement
- Possibilitats objectives del mercat.
- Possibilitat d'obtenir un finançament equilibrat.
- Capacitat d'organització.
Tipus de Creixement
- Intern
- Extern
Estratègies de Creixement
- Expansió: Desenvolupament de mercats.
- Diversificació: Increment del nombre de productes, increment de mercats o total (tots dos).
- Entorn: Promoció de la imatge.
- Innovació: Implementació de noves tecnologies i processos.
L'Empresari/ària
Evolució del Concepte d'Empresari
- Segle XVIII: Empresari capitalista (Smith). Un únic empresari.
- Segle XVIII - XIX: Empresari home de negocis (Cantillon i Say). Assumeix negocis i riscos sense saber si els recuperarà.
- Segle XIX: Empresari com a organitzador (Marshall). Organitza, planifica i dirigeix. Avenços tecnològics.
- Segle XX: Empresari que assumeix el risc (Knight). Assumeix el risc tècnic o econòmic, amb la recompensa d'un benefici. Distinció entre director professional i empresari patrimonial (assumeix el risc i decideix el director).
- Segle XX: Empresari persona innovadora (Schumpeter).
- Segle XX: Empresari tecnòcrata (Galbraith). Grans empreses dominen el mercat.
- Segle XX - XXI: Empresari líder (Bennis, Scheim). Defineix l'estratègia.
Funcions de l'Empresari/ària
Planificar, gestionar, organitzar i controlar.
Classificació de les Empreses
- Propietat: Pública, privada o mixta.
- Activitat: Primària, secundària o terciària.
- Dimensió: Gran, petita o mitjana. Criteris:
- Econòmic: Ingressos obtinguts.
- Tècnic: Innovació del capital.
- Patrimonial: Béns, drets i obligacions.
- Organitzatiu: Nombre de treballadors.
- Forma jurídica: Individual o societària.
- Territori: Locals o multinacionals.