L'Empresa: Factors, Objectius, Àrees i Entorn

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,14 KB

1.1 L'Empresa

Definició: Conjunt de factors organitzats i coordinats per una direcció, orientats a l’obtenció d’una sèrie d’objectius actuant sota condicions de risc.

  • Factors: Humans (treballadors) i materials (maquinària, instal·lacions...)
  • Organitzats i coordinats: Funció de la direcció de l’empresa
  • Objectius: Finalitat (normalment guanyar doblers)
  • Condicions de risc: Incertesa sobre el futur

Elements de l'Empresa

  • Factors humans: Les persones que tenen una vinculació directa amb l’empresa.
  • Factors materials: Són els béns econòmics de l’empresa (maquinària, matèries primeres, instal·lacions…).
  • Organització: Conjunt de relacions d’autoritat, coordinació i comunicació d’una empresa tant exteriors com interiors.
  • L’entorn: Factors externs que condicionen l’actuació a una empresa.

Objectius de l'Empresa

Són les finalitats que vol aconseguir una empresa. Els podem dividir en 3:

  • Objectius generals: Metes que una empresa vol assolir a llarg termini.
  • Objectius pròpiament dits: Són aquelles metes que vol assolir una empresa durant un període de temps concret, normalment a mig termini.
  • Subobjectius: Són els objectius que tenen els departaments que s’han de desenvolupar per poder aconseguir els objectius i l’objectiu general, són metes concretes i a curt termini.

Els objectius més comuns d’una empresa es poden dividir en:

  • Econòmics: Maximitzar beneficis, reduir costos, guanyar quota de mercat.
  • Socials: Crear llocs de treball, millorar la riquesa d’una regió...

Àrees Funcionals de l'Empresa

Per poder coordinar tots els elements de l’empresa i assolir els objectius, l’empresa es divideix en una sèrie d’àrees funcionals:

  • Àrea de producció: Controla l’aprovisionament de matèries primeres i totes les fases de la cadena de producció de l’empresa.
  • Àrea comercial: S’encarrega de la producció, venda i distribució dels béns i serveis.
  • Àrea de finançament i inversió: S’encarrega de captar els fons necessaris per al funcionament de l’empresa i després decidir on invertir-los.
  • Àrea de recursos humans: Organitza i gestiona el personal de l’empresa.



1.2 Empresa i Entorn

L’entorn està format pel conjunt de factors externs que condicionen l’actuació d’una empresa. Aquest es divideix en entorn general i específic.

Entorn General

Tots aquells factors externs que afecten a totes les empreses d’un sistema i està format pels següents factors:

  • Econòmics: El nivell de desenvolupament, el tipus de mercat, la disponibilitat de matèries primeres.
  • Tecnològics: Són el grau o nivell de desenvolupament tecnològic que hi ha a un sistema (L’accés a Internet a l’empresa per als clients per exemple).
  • Polítics: L’estabilitat del país, tendència ideològica del govern, polítiques adoptades pel govern.
  • Socials i Culturals: Les classes socials, les creences religioses, nivell educatiu.
  • Demogràfics: Estructures de població, situació geogràfica, clima, etc.

Entorn Específic

Són els factors externs que afecten directament a cada empresa.

  • Competència: L’existència de competència present o futura i el seu grau.
  • Relació amb clients
  • Relació amb proveïdors
  • Les administracions públiques: (Normativa i Legislació)
  • Grups de pressió: Lobbies (gent que se junta i té molta influència), associacions...
  • Altres institucions de consum: Relació amb els bancs...

1.3 Responsabilitat Social de l’Empresa

Les empreses realitzen activitats que de manera intencionada o no, afecten als grups i agents socials que els envolten, per tant, avui en dia, les empreses a més dels aspectes purament econòmics han de considerar els efectes que les seves decisions puguin tenir en la societat.

Aquests efectes poden ser positius o negatius; en el cas de que siguin negatius es denominen costos socials. Com la majoria dels efectes solen ser negatius apareix el concepte de responsabilitat social.

Responsabilitat social: Són aquelles obligacions que de manera voluntària s’imposen les empreses en les seves relacions amb altres grups i agents socials amb els que interactuen. Aquest tipus de responsabilitat pot aparèixer de diverses formes:

  1. Elaborant codis de conducta interns.
  2. Establir mesures per afavorir la conciliació de la vida laboral i familiar dels treballadors.

Entradas relacionadas: