L'Empresa: Factors, Objectius, Àrees i Entorn
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,14 KB
1.1 L'Empresa
Definició: Conjunt de factors organitzats i coordinats per una direcció, orientats a l’obtenció d’una sèrie d’objectius actuant sota condicions de risc.
- Factors: Humans (treballadors) i materials (maquinària, instal·lacions...)
- Organitzats i coordinats: Funció de la direcció de l’empresa
- Objectius: Finalitat (normalment guanyar doblers)
- Condicions de risc: Incertesa sobre el futur
Elements de l'Empresa
- Factors humans: Les persones que tenen una vinculació directa amb l’empresa.
- Factors materials: Són els béns econòmics de l’empresa (maquinària, matèries primeres, instal·lacions…).
- Organització: Conjunt de relacions d’autoritat, coordinació i comunicació d’una empresa tant exteriors com interiors.
- L’entorn: Factors externs que condicionen l’actuació a una empresa.
Objectius de l'Empresa
Són les finalitats que vol aconseguir una empresa. Els podem dividir en 3:
- Objectius generals: Metes que una empresa vol assolir a llarg termini.
- Objectius pròpiament dits: Són aquelles metes que vol assolir una empresa durant un període de temps concret, normalment a mig termini.
- Subobjectius: Són els objectius que tenen els departaments que s’han de desenvolupar per poder aconseguir els objectius i l’objectiu general, són metes concretes i a curt termini.
Els objectius més comuns d’una empresa es poden dividir en:
- Econòmics: Maximitzar beneficis, reduir costos, guanyar quota de mercat.
- Socials: Crear llocs de treball, millorar la riquesa d’una regió...
Àrees Funcionals de l'Empresa
Per poder coordinar tots els elements de l’empresa i assolir els objectius, l’empresa es divideix en una sèrie d’àrees funcionals:
- Àrea de producció: Controla l’aprovisionament de matèries primeres i totes les fases de la cadena de producció de l’empresa.
- Àrea comercial: S’encarrega de la producció, venda i distribució dels béns i serveis.
- Àrea de finançament i inversió: S’encarrega de captar els fons necessaris per al funcionament de l’empresa i després decidir on invertir-los.
- Àrea de recursos humans: Organitza i gestiona el personal de l’empresa.
1.2 Empresa i Entorn
L’entorn està format pel conjunt de factors externs que condicionen l’actuació d’una empresa. Aquest es divideix en entorn general i específic.
Entorn General
Tots aquells factors externs que afecten a totes les empreses d’un sistema i està format pels següents factors:
- Econòmics: El nivell de desenvolupament, el tipus de mercat, la disponibilitat de matèries primeres.
- Tecnològics: Són el grau o nivell de desenvolupament tecnològic que hi ha a un sistema (L’accés a Internet a l’empresa per als clients per exemple).
- Polítics: L’estabilitat del país, tendència ideològica del govern, polítiques adoptades pel govern.
- Socials i Culturals: Les classes socials, les creences religioses, nivell educatiu.
- Demogràfics: Estructures de població, situació geogràfica, clima, etc.
Entorn Específic
Són els factors externs que afecten directament a cada empresa.
- Competència: L’existència de competència present o futura i el seu grau.
- Relació amb clients
- Relació amb proveïdors
- Les administracions públiques: (Normativa i Legislació)
- Grups de pressió: Lobbies (gent que se junta i té molta influència), associacions...
- Altres institucions de consum: Relació amb els bancs...
1.3 Responsabilitat Social de l’Empresa
Les empreses realitzen activitats que de manera intencionada o no, afecten als grups i agents socials que els envolten, per tant, avui en dia, les empreses a més dels aspectes purament econòmics han de considerar els efectes que les seves decisions puguin tenir en la societat.
Aquests efectes poden ser positius o negatius; en el cas de que siguin negatius es denominen costos socials. Com la majoria dels efectes solen ser negatius apareix el concepte de responsabilitat social.
Responsabilitat social: Són aquelles obligacions que de manera voluntària s’imposen les empreses en les seves relacions amb altres grups i agents socials amb els que interactuen. Aquest tipus de responsabilitat pot aparèixer de diverses formes:
- Elaborant codis de conducta interns.
- Establir mesures per afavorir la conciliació de la vida laboral i familiar dels treballadors.