Emissions de dues paraules

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 34,86 KB

Habilitats socials

Conjunt d’hàbits (conductes, pensaments, emocions) de què disposem per a relacionar-nos amb els altres. Presents en tots els moments de la vida i es poden millorar mitjançant la seva pràctica.

  • Context interpersonal → les habilitats socials es desenvolupen en situacions on interaccionen diferents persones


  • Respectar els drets dels altres → expressar de manera adequada els propis punts de vista


  • Resol o minimitza els problemes


  • Subjectes susceptibles de millorar → infants i educadors


Conseqüència manca d’habilitats socials

  • Baixa autoestima

  • Menys satisfacció

  • Menys habilitat

  • Menys pràctica

Objectius

  1. Afectiu --> obtenció gratificacions i faciliten el mantenimiento de relacions socials satisfactòries

  2. Instrumental --> faciliten l'èxit en les tasques en àmbits (laboral, social, afectiu)

Habilitats interpersonals

  • Empatia

  • Assertivitat

  • Canalització de rols

  • Comunicació

  • Contribució a fer clima social positiu

Habilitats intrapersonals

  1. Autocontrol

  2. Autoestima

  3. Distorsions cognitives

  4. Resiliència

  5. Superació



1. AUTOCONTROL

Autocontrol

Capacitat de regular les pròpies emocions, pensaments i conductes, especialment les de caràcter negatiu


Pilotatge emocional → ens permet dominar les nostres emocions i pensament i així evitar que aquestes ens governin a nosaltres.

Engloba una sèrie de competències com:


  • Reconeixement de les pròpies emocions i dels pensaments que les provoquen.

  • Anticipar conseqüències i actuar en funció de les mateixes.

  • Controlar impulsos

  • Produir pensaments i conductes alternatives a la impulsivitat.

  • Suportar la demora de les satisfaccions quan d’aquesta demora se’n derivin conseqüències positives.

Dèficit de l’autocontrol 

Autocontrol deficient es caracteritza per :

  • Sofriment innecessari

  • Comportaments contraris als propis interessos

  • Dificultar la realització de conductes favorables per objectius propis

  • Característiques: Baixa tolerància a la frustració, la irritabilitat, l’ansietat, la precipitació o l’ús abusiu de la crítica cap als demés o cap a si mateix.

L’autocontrol no suposa reprimir les emocions sinó canalitzar els estats emocionals inconvenients.

Estratègies per treballar l’autocontrol

  1. No sé què faré, però faré de manera tranquil·la--> consisteix en adoptar aquest principi d'actuació, automatitzar-lo en el pensament davant de qualsevol situació.

  2. Desvestir emocionalment els problemes -->consisteix en desconectar emocionalmente de la situación

  3. El reconeixement de les pròpies emocions --> reconeixer les pròpies emcocions ajudant al control de les mateixes

  4. Llistat d’emocions -->emocionado situación real/situació alternativa

  5. Generar alternatives a conductes que s’han automatitzant amb respostes compulsives -->convé entrenar l'hábil de sopesar crean dues alternatives

  6. Escollir una reacció--> pensar en la situació en futur i pensar com ho faries.

  7. Treballar la qualitat de fer plans: i complir-los --> evitar contagi negatiu

  8. Evitar el contagi emocional--> pera conseguir millar autocontrol

  9. Emprer cites, pensaments i frases com a mentres 


Els passos per fer-ho, poden ser el següents

  1. Descriure → el més objectivament possible la situació problemàtica segons una frase descriptiva i precisa. ( evitar judicis)

  2. Identificar → acompanya a la conducta (suposicions,sarcasme, acusacions,etc)

  3. Analitzar novament→ situació objectiva de les emocions negatives 

  4. Cercar una resposta relaxada i reflexiva → deixar les emocions negatives

2. AUTOESTIMA

Conjunt de judicis de valor sobre un mateix. Percepció d’un mateix = autoconcepte


Valoració autoconcepte → autoestima


Relació autoestima i HHSS

  • Autoestima i el benestar emocional estan directament relacionats. 

  • Habilitat de regular emocions → estat d’ànim positiu i elevada autoestima. 

  • Interdependència entre millora de l'autoestima i desenvolupament d'habilitats socials i conductes assertives. 

  • Persona amb baixa autoestima = persona poc assertiva i poc respectuosa amb els altres.

  • Millorar autoestima → imprescindible per avançar en la competència social. 

  • Autoestima adequada → augmenta el nivell de seguretat personal.

  • Autoestima baixa → negatiu a la relació interpersonal i obstacle per el desenvolupament de la competència social. 

Formació de l’autoestima

  • A partir d’experiències, pensaments i emocions passades a més de la retroalimentació, per la família, amics, companys…

  • Influència en l’estabilitat emocional i benestar personal. 

  • Lligat a dues necessitats bàsiques: 

  • Valer per alguna cosa (tenir èxit). 

  • Valer per algú (reconeixement de l’èxit)

Aspectes a considerar

  • Caire dinàmic → està en constant evolució. 

  • Factor de creixement personal o de risc. 

  • Fruit de la relació entre les aspiracions personals i la vivència subjectiva de l’èxit. 

  • Caire subjectiu → no necessàriament ajustat a la realitat. 

  • Filtre de realitat → regular conducta i interpretar les situacions. 


Estratègies per desenvolupar autoestima

Hàbit que es pot adquirir, practicant-lo dia a dia. 

  • No autocrítica autodestructiva → distorsiona la realitat. Reconèixer punts forts.

  • Més pensaments positius i menys negatius.

  • Centrar-se en coses positives de la vida = :) Coses negatives = :(

  • Acceptar crítiques constructives i errors, sense que se’n ressenti l’autoestima.

  • Acceptar errors, el perfeccionisme no existeix. No totes les coses es poden fer bé sempre.

  • Ampliar cercle de relacions → estar tancat a un grup reduït = baixa autoestima.

  • Aprendre a apreciar el que tenim.

  • No culpabilitzar-nos → identificar debilitats i corregir-les.

  • Envoltar-nos de bona gent.

  • Creure en les pròpies possibilitats → desafiar les limitacions.

  • Marcar-se objectius propis sense comparar-se amb ningú.

Indicadors relacionats amb autoestima

BAIXA AUTOESTIMA

ALTA AUTOESTIMA

Negativisme generalitzat

Disposició cap a les tasques

Agressivitat o passivitat

Assertivitat

Laments, patiment

Autoacceptació, fruïció

Pessimisme i hostilitat latent

Optimisme

Claus per potenciar autoestima

  • Educar a les persones dient qualitats que les fan úniques.

  • Respectar-les per a que es respectin.

  • Tractar-les com algú especial.

  • Descobrir què és el que saben fer.

  • Permetre que s’expressin a la seva manera.

  • Potenciar creativitat.

  • Gaudir singularitat.


3. DISTORSIONS COGNITIVES

Distorsió cognitiva

  • Esquemes equivocats en la interpretació dels fets.

  • Donen lloc a una visió negativa.

  • Influeix en les emocions i comportament de la persona.

  • Conviccions molt arraigades presentades de forma automàtica → difícils de detectar.

  • Porten a la persona a una percepció inadequada de tot.

  • Els tipus més comuns són:

  1. Incidència arbitraria → extreure conclusions sense evidència. 

EXEMPLE: “Com em dirà que no, no li proposo sortir”.

  1. Abstracció selectiva → Només veure la part negativa. 

EXEMPLE: “L’examen m’ha anat fatal, m’he equivocat en 1 de les preguntes de 10”.

  1. Generalització excessiva → Treure conclusions generals a partir d’un fet aïllat.

EXEMPLE: “No he estat capaç de saludar a la María. Mai seré capaç de parlar amb ningú”.

  1. Personalització → Donar-se les culpes d’algun fet extern sense dades insuficients.

EXEMPLE: “La Sara està molt seria, segur que està enfadada amb mi”.

  1. Pensament del tot o res → Ser d’un extrem o un altre, sense intermitjos (bo/dolent…)

EXEMPLE: “M’he equivocat en això, sóc un desastre”.

  1. Interpretació del pensament o endevinació → Interpretar sense cap evidència intencions dels demés. EXEMPLE: “Dos persones estan parlant entre elles i la tercera es pensa que parlen malament d’ella”.

  2. Maximització o minimització → Pujar o baixar el grau d’importància d’una conducta.

EXEMPLE: “M’ha caigut el got d’aigua, veus com tot ho faig malament?”

Reestructuració cognitiva

Identificar les distorsions del pensament i modifica-les o substituir-les per pensaments més positius

  1. Identificar la distorsió cognitiva.

  2. Analitzar els pensaments per detectar aspectes negatius.

  3. Generar pensaments positius alternatius.

  4. Comparar i modificar els esquemes de pensament.

DISTORSIÓ COGNITIVA → REESTRUCTURACIÓ COGNITIVA → PENSAMENTS AJUSTATS



4. LA RESILIÈNCIA

Concepte de resiliència

  • Capacitat dels cossos de recuperar la seva forma original.

  • En l’educació és la capacitat de superació de les adversitats.

  • Sobreposar-se als efectes dolents de l’adversitat convertint-los en creixement personal.

Formes d’afrontar els contratemps

  1. L’abatiment (enfonsar-se) → resposta poc adaptativa i disfuncional, afecten negativament a l’autoestima.

  2. Resiliència (créixer-se) → resposta adaptativa funcional que enforteix l’autoestima.

“Los patitos feos” Boris Cyrulnik

Planteja la tesis del desenvolupament de la resiliència:

  • Establir un vincle afectiu 0-2 anys.

  • Transformar la situació traumàtica mitjançant creacions artístiques (pintura,escriptures..)

  • Utilitzar sentit de l’humor per afrontar les situacions dels conflictes.

  • Realitzar alguna cosa beneficiosa pels altres.

No totes les dificultats s’han d’afrontar de  la mateixa manera:

  • Si son superables → resoldrem el problema

  • Si son insuperables → preocupar que no ens afecti

Estratègies per treballar la resiliència

  1. Exposició gradual → diferents problemes t’ajudarà a saber-los gestionar.

  2. Despreocupar-se, estar per sobre de les coses → treure importància als problemes.

  3. Esperar a relaxar-nos: la tensió no dura tota la vida → El temps posa les coses al seu lloc.

  4. Visualització d'èxits futurs → pensar en futurs èxits.

  5. Ocupar-se’n, millor que preocupar-se→  posar recursos que trenquin la cadena negativa.

  6. Davant de cada fracàs, un pla → després de cada problema hem de tenir un pla de superació.

  7. Estar per damunt de les coses → fer que els problemes ens afectin el menys possible.

  8. Afrontar els problemes en companyia → tenir el recolzament incondicional d’almenys una  persona significativa.


LA INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL

Intel·ligència emocional

Segons Goleman → forma d’interactuar amb el nostre entorn que té en compte els sentiments i que comprèn la competència personal i la social.

Competència personal

  1. Consciència de les pròpies emocions.

  2. Autocontrol emocional.

  3. Capacitat de motivar-se a un mateix.

Competència social

  1. Empatia o reconeixement de les emocions alienes.

  2. Control de les relacions

La condició necessària per domini de les relacions socials → empatia i autocontrol.

Educació emocional

Formació de la personalitat des del coneixement → valoració i control d’emocions i sentiments propis i dels altres.

  • Per educar les emocions dels infants abans haurem d’educar les nostres per mostrar una actitud estable i sana.

  • Habilitats socials → component social de la intel·ligència emocional.

  • Emoció → impuls involuntari.

Components de l’emoció

  • Fisiològic corporal → plorar

  • Avaluatiu cognitiu → trist

  • Conducta social → acceptat o no? Depèn de la cultura

Diferència entre emoció i sentiment

  • Emoció → por/alegria

  • Sentiment → angoixa/felicitat



ESCOLTA ACTIVA

Habilitats comunicatives

  1. Comunicació → clara, directa i oportuna

  2. Comunicació clara i directa → transmetre l’objectiu del missatge sense crear dubte.

  3. Comunicar un aspecte negatiu → utilitzar un missatge que obri la receptivitat del l’interlocutor, sense que ningú la interrumpi.

Facilitadors de la comunicació 

  • Donar informació positiva

  • Escolta activa

  • Donar missatges no contradictoris

  • Ser empàtic/a

  • Saber aceptar una crítica 

  • Demanar l’opinió

  • Crear un clima òptim per a la comunicació

  • Expressar sentiments. Recompensar.

  • Utilitzar el mateix codi

  • LLoc i moment adequats.

Obstaculitzadors de la comunicació

  • Lloc i moments no apropiats

  • Retrets, acusacions i amenaces o exigències

  • Missatge incoherents

  • Fer judicis de valor

  • Estats emocionals alterats

  • No escoltar

  • Donar consells no sol·licitats

  • Generalitzar excessivament

  • Tenir objectius contradictoris

  • Justificar-se contínuament

  • Frases com “hauries de..” / “ ja t’ho havia dit”

  • Les 5 paraules : “ el millor” , “ el pitjor” , “Mai” , “ Sempre” i “Però”.



Escolta activa

  • Escolta activa significa escoltar i entendre la comunicació.

  • S’ha de diferenciar entre escoltar i sentir;

    • Sentir → percebre vibracions del so

    • Escoltar → és entendre

  • Escolta activa a de fer referència a l’habilitat d’escoltar no només el contingut que esta expressant.


Barreres de l’escolta activa

Les barreres dificulten la comunicació i creen malentesos. Barreres més comuns:

  • Percepcions diferents

  • Diferències culturals

  • Llegir el pensament de l’altre persona

  • Comparar-se amb l'emissor 

  • Filtrar ( receptor escolta el que l'interessa) 

  • Jutjar. Etiquetar

  • Discutir ( portar la contraria sense acabar d’escoltar)

  • Aconsellar

  • Somiar 

  • Assajar ( abans de que el emissor acabi el receptor ja està buscant una resposta.)

Pautes per millorar l’escolta activa

Conèixer els obstacles que poden interferir en l’escolta activa ajuda a millor-la. Per evitar-les podem seguir aquestes pautes: 

  • Crear clima òptim.

  • Escoltar amb empatia.

  • Verificar el missatge i aclarir la informació.

  • Desactivar els nostres filtres de recepció.


COMUNICACIÓ NO VERBAL

Concepte comunicació no verbal

  • Conjunt de mecanismes no verbals paral·lelament o abans d’iniciar la comunicació verbal.

  • Relacionada amb la manera com es diuen les coses → lligada amb els sentiments.ç

  • És un procés global.

  • Part inconscient que forma part del missatge.

  • Un missatge → 7% paraules + 38% vocal + 55% no verbal.

  • Altera el missatge quan és incoherent amb la comunicació verbal.

  • Conjunt d’elements que faciliten i ajuden a augmentar la comprensió.

Principals sistemes de comunicació no verbal

  1. EL PARALLENGUATGE 

  • Elements paralingüístics o vocals dels components verbals.

  • El so és un mitjà primordial de comunicació.

  • Han d’anar dintre d’un context perquè tinguin significat i sentit.

  • Ens ajuda a saber quin és l’estat d’ànim dels altres i la seva actitud.

  • Caracteritzacions vocals (badall, riure…) → aspecte no lingüístics.

Elements paralingüístics

  1. To → ressonància de la veu, molta influència sobre les impressions.

  2. Volum → fa referència a la intensitat del to.

  3. Velocitat → molt important en la comunicació.

  4. Claredat → evita que el missatge s’interpreti de manera equivocada.

  5. Pauses/silencis → ens donen informació.


  1. LA PROXÈMICA 

  • Estudi de la percepció i l’ús que fem de l’espai personal i social quan ens comuniquem.

  • Zona en la qual cada persona se sent còmoda i segura.

  • La distància interpersonal és molt important en la comunicació.

  • Aquesta distància varia segons les diferents cultures, sexe, edat i característiques físiques.

  • Segons Edward T. Hall hi ha 4 zones on les persones actuen en el procés de comunicació:

  1. Zona íntima → vincles afectius molt estrets (15 - 45 cm).

  2. Zona personal → persones molt conegudes i amb confiança (46 - 1,25 m).

  3. Zona social → persones que coneixem poc (1,25 - 3,6 m).

  4. Zona pública → desconeguts, quasi sense contacte sensorial (+ de 3,6 m).

Efectes proxèmics

  • Aglomeració → percepció de la manca d’espai personal.

  • Aïllament → percepció d’una manca de contacte interpersonal.

  • Activitat → en un espai comú quan s’ha de treballar amb altres persones en col·laboració o competició.

  1. LA CINÈSICA

  • És l’estudi del llenguatge corporal basat en patrons de comunicació verbal.

  • Disposicions espacials en els grups.

  • El llenguatge del cos pot contradir les paraules.

  • El llenguatge corporal inclou qualsevol moviment conscient o inconscient.

  • El contacte visual regula la conversa i mostra senyals de qui domina o bé pot delatar algú.

  • El somriure → comportament important.

  • Els gestos → mostren allò que està passant a l’interior.

LA CINÈSICA → 1. LA CARA → 2. ELS GESTOS → 3. LA POSTURA CORPORAL

Entradas relacionadas: