Emissions de dues paraules
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 34,86 KB
Habilitats socials
Conjunt d’hàbits (conductes, pensaments, emocions) de què disposem per a relacionar-nos amb els altres. Presents en tots els moments de la vida i es poden millorar mitjançant la seva pràctica.
Context interpersonal → les habilitats socials es desenvolupen en situacions on interaccionen diferents persones
Respectar els drets dels altres → expressar de manera adequada els propis punts de vista
Resol o minimitza els problemes
Subjectes susceptibles de millorar → infants i educadors
Conseqüència manca d’habilitats socials
Baixa autoestima
Menys satisfacció
Menys habilitat
Menys pràctica
Objectius
Afectiu --> obtenció gratificacions i faciliten el mantenimiento de relacions socials satisfactòries
Instrumental --> faciliten l'èxit en les tasques en àmbits (laboral, social, afectiu)
Habilitats interpersonals
Empatia
Assertivitat
Canalització de rols
Comunicació
Contribució a fer clima social positiu
Habilitats intrapersonals
Autocontrol
Autoestima
Distorsions cognitives
Resiliència
Superació
1. AUTOCONTROL
Autocontrol
Capacitat de regular les pròpies emocions, pensaments i conductes, especialment les de caràcter negatiu
Pilotatge emocional → ens permet dominar les nostres emocions i pensament i així evitar que aquestes ens governin a nosaltres.
Engloba una sèrie de competències com:
Reconeixement de les pròpies emocions i dels pensaments que les provoquen.
Anticipar conseqüències i actuar en funció de les mateixes.
Controlar impulsos
Produir pensaments i conductes alternatives a la impulsivitat.
Suportar la demora de les satisfaccions quan d’aquesta demora se’n derivin conseqüències positives.
Dèficit de l’autocontrol
Autocontrol deficient es caracteritza per :
Sofriment innecessari
Comportaments contraris als propis interessos
Dificultar la realització de conductes favorables per objectius propis
Característiques: Baixa tolerància a la frustració, la irritabilitat, l’ansietat, la precipitació o l’ús abusiu de la crítica cap als demés o cap a si mateix.
L’autocontrol no suposa reprimir les emocions sinó canalitzar els estats emocionals inconvenients.
Estratègies per treballar l’autocontrol
No sé què faré, però faré de manera tranquil·la--> consisteix en adoptar aquest principi d'actuació, automatitzar-lo en el pensament davant de qualsevol situació.
Desvestir emocionalment els problemes -->consisteix en desconectar emocionalmente de la situación
El reconeixement de les pròpies emocions --> reconeixer les pròpies emcocions ajudant al control de les mateixes
Llistat d’emocions -->emocionado situación real/situació alternativa
Generar alternatives a conductes que s’han automatitzant amb respostes compulsives -->convé entrenar l'hábil de sopesar crean dues alternatives
Escollir una reacció--> pensar en la situació en futur i pensar com ho faries.
Treballar la qualitat de fer plans: i complir-los --> evitar contagi negatiu
Evitar el contagi emocional--> pera conseguir millar autocontrol
Emprer cites, pensaments i frases com a mentres
Els passos per fer-ho, poden ser el següents
Descriure → el més objectivament possible la situació problemàtica segons una frase descriptiva i precisa. ( evitar judicis)
Identificar → acompanya a la conducta (suposicions,sarcasme, acusacions,etc)
Analitzar novament→ situació objectiva de les emocions negatives
Cercar una resposta relaxada i reflexiva → deixar les emocions negatives
2. AUTOESTIMA
Conjunt de judicis de valor sobre un mateix. Percepció d’un mateix = autoconcepte
Valoració autoconcepte → autoestima
Relació autoestima i HHSS
Autoestima i el benestar emocional estan directament relacionats.
Habilitat de regular emocions → estat d’ànim positiu i elevada autoestima.
Interdependència entre millora de l'autoestima i desenvolupament d'habilitats socials i conductes assertives.
Persona amb baixa autoestima = persona poc assertiva i poc respectuosa amb els altres.
Millorar autoestima → imprescindible per avançar en la competència social.
Autoestima adequada → augmenta el nivell de seguretat personal.
Autoestima baixa → negatiu a la relació interpersonal i obstacle per el desenvolupament de la competència social.
Formació de l’autoestima
A partir d’experiències, pensaments i emocions passades a més de la retroalimentació, per la família, amics, companys…
Influència en l’estabilitat emocional i benestar personal.
Lligat a dues necessitats bàsiques:
Valer per alguna cosa (tenir èxit).
Valer per algú (reconeixement de l’èxit)
Aspectes a considerar
Caire dinàmic → està en constant evolució.
Factor de creixement personal o de risc.
Fruit de la relació entre les aspiracions personals i la vivència subjectiva de l’èxit.
Caire subjectiu → no necessàriament ajustat a la realitat.
Filtre de realitat → regular conducta i interpretar les situacions.
Estratègies per desenvolupar autoestima
Hàbit que es pot adquirir, practicant-lo dia a dia.
No autocrítica autodestructiva → distorsiona la realitat. Reconèixer punts forts.
Més pensaments positius i menys negatius.
Centrar-se en coses positives de la vida = :) Coses negatives = :(
Acceptar crítiques constructives i errors, sense que se’n ressenti l’autoestima.
Acceptar errors, el perfeccionisme no existeix. No totes les coses es poden fer bé sempre.
Ampliar cercle de relacions → estar tancat a un grup reduït = baixa autoestima.
Aprendre a apreciar el que tenim.
No culpabilitzar-nos → identificar debilitats i corregir-les.
Envoltar-nos de bona gent.
Creure en les pròpies possibilitats → desafiar les limitacions.
Marcar-se objectius propis sense comparar-se amb ningú.
Indicadors relacionats amb autoestima
BAIXA AUTOESTIMA | ALTA AUTOESTIMA |
Negativisme generalitzat | Disposició cap a les tasques |
Agressivitat o passivitat | Assertivitat |
Laments, patiment | Autoacceptació, fruïció |
Pessimisme i hostilitat latent | Optimisme |
Claus per potenciar autoestima
Educar a les persones dient qualitats que les fan úniques.
Respectar-les per a que es respectin.
Tractar-les com algú especial.
Descobrir què és el que saben fer.
Permetre que s’expressin a la seva manera.
Potenciar creativitat.
Gaudir singularitat.
3. DISTORSIONS COGNITIVES
Distorsió cognitiva
Esquemes equivocats en la interpretació dels fets.
Donen lloc a una visió negativa.
Influeix en les emocions i comportament de la persona.
Conviccions molt arraigades presentades de forma automàtica → difícils de detectar.
Porten a la persona a una percepció inadequada de tot.
Els tipus més comuns són:
Incidència arbitraria → extreure conclusions sense evidència.
EXEMPLE: “Com em dirà que no, no li proposo sortir”.
Abstracció selectiva → Només veure la part negativa.
EXEMPLE: “L’examen m’ha anat fatal, m’he equivocat en 1 de les preguntes de 10”.
Generalització excessiva → Treure conclusions generals a partir d’un fet aïllat.
EXEMPLE: “No he estat capaç de saludar a la María. Mai seré capaç de parlar amb ningú”.
Personalització → Donar-se les culpes d’algun fet extern sense dades insuficients.
EXEMPLE: “La Sara està molt seria, segur que està enfadada amb mi”.
Pensament del tot o res → Ser d’un extrem o un altre, sense intermitjos (bo/dolent…)
EXEMPLE: “M’he equivocat en això, sóc un desastre”.
Interpretació del pensament o endevinació → Interpretar sense cap evidència intencions dels demés. EXEMPLE: “Dos persones estan parlant entre elles i la tercera es pensa que parlen malament d’ella”.
Maximització o minimització → Pujar o baixar el grau d’importància d’una conducta.
EXEMPLE: “M’ha caigut el got d’aigua, veus com tot ho faig malament?”
Reestructuració cognitiva
Identificar les distorsions del pensament i modifica-les o substituir-les per pensaments més positius
Identificar la distorsió cognitiva.
Analitzar els pensaments per detectar aspectes negatius.
Generar pensaments positius alternatius.
Comparar i modificar els esquemes de pensament.
DISTORSIÓ COGNITIVA → REESTRUCTURACIÓ COGNITIVA → PENSAMENTS AJUSTATS
4. LA RESILIÈNCIA
Concepte de resiliència
Capacitat dels cossos de recuperar la seva forma original.
En l’educació és la capacitat de superació de les adversitats.
Sobreposar-se als efectes dolents de l’adversitat convertint-los en creixement personal.
Formes d’afrontar els contratemps
L’abatiment (enfonsar-se) → resposta poc adaptativa i disfuncional, afecten negativament a l’autoestima.
Resiliència (créixer-se) → resposta adaptativa funcional que enforteix l’autoestima.
“Los patitos feos” Boris Cyrulnik
Planteja la tesis del desenvolupament de la resiliència:
Establir un vincle afectiu 0-2 anys.
Transformar la situació traumàtica mitjançant creacions artístiques (pintura,escriptures..)
Utilitzar sentit de l’humor per afrontar les situacions dels conflictes.
Realitzar alguna cosa beneficiosa pels altres.
No totes les dificultats s’han d’afrontar de la mateixa manera:
Si son superables → resoldrem el problema
Si son insuperables → preocupar que no ens afecti
Estratègies per treballar la resiliència
Exposició gradual → diferents problemes t’ajudarà a saber-los gestionar.
Despreocupar-se, estar per sobre de les coses → treure importància als problemes.
Esperar a relaxar-nos: la tensió no dura tota la vida → El temps posa les coses al seu lloc.
Visualització d'èxits futurs → pensar en futurs èxits.
Ocupar-se’n, millor que preocupar-se→ posar recursos que trenquin la cadena negativa.
Davant de cada fracàs, un pla → després de cada problema hem de tenir un pla de superació.
Estar per damunt de les coses → fer que els problemes ens afectin el menys possible.
Afrontar els problemes en companyia → tenir el recolzament incondicional d’almenys una persona significativa.
LA INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL
Intel·ligència emocional
Segons Goleman → forma d’interactuar amb el nostre entorn que té en compte els sentiments i que comprèn la competència personal i la social.
Competència personal
Consciència de les pròpies emocions.
Autocontrol emocional.
Capacitat de motivar-se a un mateix.
Competència social
Empatia o reconeixement de les emocions alienes.
Control de les relacions
La condició necessària per domini de les relacions socials → empatia i autocontrol.
Educació emocional
Formació de la personalitat des del coneixement → valoració i control d’emocions i sentiments propis i dels altres.
Per educar les emocions dels infants abans haurem d’educar les nostres per mostrar una actitud estable i sana.
Habilitats socials → component social de la intel·ligència emocional.
Emoció → impuls involuntari.
Components de l’emoció
Fisiològic corporal → plorar
Avaluatiu cognitiu → trist
Conducta social → acceptat o no? Depèn de la cultura
Diferència entre emoció i sentiment
Emoció → por/alegria
Sentiment → angoixa/felicitat
ESCOLTA ACTIVA
Habilitats comunicatives
Comunicació → clara, directa i oportuna
Comunicació clara i directa → transmetre l’objectiu del missatge sense crear dubte.
Comunicar un aspecte negatiu → utilitzar un missatge que obri la receptivitat del l’interlocutor, sense que ningú la interrumpi.
Facilitadors de la comunicació
Donar informació positiva
Escolta activa
Donar missatges no contradictoris
Ser empàtic/a
Saber aceptar una crítica
Demanar l’opinió
Crear un clima òptim per a la comunicació
Expressar sentiments. Recompensar.
Utilitzar el mateix codi
LLoc i moment adequats.
Obstaculitzadors de la comunicació
Lloc i moments no apropiats
Retrets, acusacions i amenaces o exigències
Missatge incoherents
Fer judicis de valor
Estats emocionals alterats
No escoltar
Donar consells no sol·licitats
Generalitzar excessivament
Tenir objectius contradictoris
Justificar-se contínuament
Frases com “hauries de..” / “ ja t’ho havia dit”
Les 5 paraules : “ el millor” , “ el pitjor” , “Mai” , “ Sempre” i “Però”.
Escolta activa
Escolta activa significa escoltar i entendre la comunicació.
S’ha de diferenciar entre escoltar i sentir;
Sentir → percebre vibracions del so
Escoltar → és entendre
Escolta activa a de fer referència a l’habilitat d’escoltar no només el contingut que esta expressant.
Barreres de l’escolta activa
Les barreres dificulten la comunicació i creen malentesos. Barreres més comuns:
Percepcions diferents
Diferències culturals
Llegir el pensament de l’altre persona
Comparar-se amb l'emissor
Filtrar ( receptor escolta el que l'interessa)
Jutjar. Etiquetar
Discutir ( portar la contraria sense acabar d’escoltar)
Aconsellar
Somiar
Assajar ( abans de que el emissor acabi el receptor ja està buscant una resposta.)
Pautes per millorar l’escolta activa
Conèixer els obstacles que poden interferir en l’escolta activa ajuda a millor-la. Per evitar-les podem seguir aquestes pautes:
Crear clima òptim.
Escoltar amb empatia.
Verificar el missatge i aclarir la informació.
Desactivar els nostres filtres de recepció.
COMUNICACIÓ NO VERBAL
Concepte comunicació no verbal
Conjunt de mecanismes no verbals paral·lelament o abans d’iniciar la comunicació verbal.
Relacionada amb la manera com es diuen les coses → lligada amb els sentiments.ç
És un procés global.
Part inconscient que forma part del missatge.
Un missatge → 7% paraules + 38% vocal + 55% no verbal.
Altera el missatge quan és incoherent amb la comunicació verbal.
Conjunt d’elements que faciliten i ajuden a augmentar la comprensió.
Principals sistemes de comunicació no verbal
EL PARALLENGUATGE
Elements paralingüístics o vocals dels components verbals.
El so és un mitjà primordial de comunicació.
Han d’anar dintre d’un context perquè tinguin significat i sentit.
Ens ajuda a saber quin és l’estat d’ànim dels altres i la seva actitud.
Caracteritzacions vocals (badall, riure…) → aspecte no lingüístics.
Elements paralingüístics
To → ressonància de la veu, molta influència sobre les impressions.
Volum → fa referència a la intensitat del to.
Velocitat → molt important en la comunicació.
Claredat → evita que el missatge s’interpreti de manera equivocada.
Pauses/silencis → ens donen informació.
LA PROXÈMICA
Estudi de la percepció i l’ús que fem de l’espai personal i social quan ens comuniquem.
Zona en la qual cada persona se sent còmoda i segura.
La distància interpersonal és molt important en la comunicació.
Aquesta distància varia segons les diferents cultures, sexe, edat i característiques físiques.
Segons Edward T. Hall hi ha 4 zones on les persones actuen en el procés de comunicació:
Zona íntima → vincles afectius molt estrets (15 - 45 cm).
Zona personal → persones molt conegudes i amb confiança (46 - 1,25 m).
Zona social → persones que coneixem poc (1,25 - 3,6 m).
Zona pública → desconeguts, quasi sense contacte sensorial (+ de 3,6 m).
Efectes proxèmics
Aglomeració → percepció de la manca d’espai personal.
Aïllament → percepció d’una manca de contacte interpersonal.
Activitat → en un espai comú quan s’ha de treballar amb altres persones en col·laboració o competició.
LA CINÈSICA
És l’estudi del llenguatge corporal basat en patrons de comunicació verbal.
Disposicions espacials en els grups.
El llenguatge del cos pot contradir les paraules.
El llenguatge corporal inclou qualsevol moviment conscient o inconscient.
El contacte visual regula la conversa i mostra senyals de qui domina o bé pot delatar algú.
El somriure → comportament important.
Els gestos → mostren allò que està passant a l’interior.
LA CINÈSICA → 1. LA CARA → 2. ELS GESTOS → 3. LA POSTURA CORPORAL