Elements de suport i suportats santa sofia de constantinoble

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,51 KB

Santa Sofia de Constantinoble:


-Nom de l'obra: Santa Sofia de Constantinopla,-Autor: Antemi de Tralles (Tralles, c.474-534) i Isidor de Milet (Milet, c.480-540), Esglèsia,La planta de l'edifici mostra 1 rectangle de 71x77m. La cúpula s'alça fins als 65 m,Bizantí,532-537,Istanbul-
Antiga,Constantinopla (Turquia), Maó, i marbre; l'interior, recobert amb mosaics, ANÀLISI FORMAL:
Art BizantíMaterial: Maó,  marbre i a l’interior mosaics.Mides: La planta de l'edifici mostra 1 rectangle de 71x77m. La cúpula s'alça fins als 65 m.Sistema constructiu: Arquitravat i voltat Elements de suport · Pilars · Mur · Contraforts · Arcs (que alhora són suportats) ,· ColumnesElements suportats: cúpula i semicúpules, ESPAI EXTERIOR:· El que més destaca és la gran cúpula, ja que té un tamany força colossal a la seva època.· El seu color vermellós li dóna un aspecte sobri que contrasta amb l’entorn, i el luxe que hi ha al seu interior., ESPAI INTERIOR:· Es compon per una àmplia sala coronada per la cúpula central y les dues semicúpules, va des de l’entrada fins a l’absis. · Les naus laterals es divideixen per un doble pis d’arcades sobre columnes.· Encara que la cúpula central sigui l’eix de la basílica pràcticament, cada espai i cada element està pensat per a captar tota la lluminositat possible.,ELEMENTS DECORATIUS: Cada element aprofita la llum al màxim. El paviment estava decorat amb mosaics policromats i marbres. Els capitells, columnes i murs estaven coberts amb lloses de marbre. Aquests són uns dels únics mosaics que es conserven de l’època de Santa Sofía com a basílica cristiana, ja que quan es va convertir en mesquita, els musulmans van destruir els ídols i tota representació religiosa,Cúpula central amb inscripcions islàmiques i envoltada d'àngels, FUNCIÓ:Segons la llegenda, Constantí va fer edificar una església de fusta l’any 360 per guardar-hi un fragment del lignum crucis, nom amb què es coneix la creu en què va ser crucificat Jesús; però va ser cremada el 404.

Teodosi II va ser el mecenes d’una segona església dedicada a la Divina Saviesa (Aya Sofya, en grec), però va ser destruïda durant la revolta de la Nika el 532.

Llavors, Justinià i la seva esposa van fer construir un nou temple de dimensions colossals com a desgreuge a la Divina Saviesa i, al seu torn, per fer ostentació del poder omnipresent de l’emperador.

Després de la presa de Constantinoble per l’exèrcit dels turcs l’any 1453, Santa Sofia va ser convertida en mesquita. Van ser erigits els quatre grans minarets i la majoria de mosaics van ser coberts amb una capa d’estuc. A més, van ser afegits quatre plafons circulars amb inscripcions de l’Alcorà, MODELS I INFLUÈNCIES:

MODELS:

Santa Sofia constitueix el cim absolut de l’art clàssic en el que han arribat al seu punt culminant dues tradicions artístiques distintes (tradicions arquitectòniques i decoratives  i l’estil dels edificis ).El sistema de la distribució d’espais i parets, i la utilització, per a primer cop a escala monumental.

La grandiositat de la cúpula només té el seu antecedent al Panteó d’Agripa (també ROMà). INFLU:El model creat de la planta central voltada i la solució tècnica de la cúpula amb petxines, gran aportació tècnica.

Arquitectura més d’interiors i no pas d’exteriors.Personalitat de l’edifici (espais oberts i riquesa decorativa).

Va influir directament en l’esglèsia dels Apòstols de Constantinoble, en Sant Salvador de Cora i en les mesquites de l’arquitecte turc Sinan (Suleymaniye i Selimiye).

El matrimoni Arnolfini


Jan van Eyck 1434, oli sobre taula, retrat. National Gallery de Londres. Estil Gòtic flamenc. Predomini de la línia sobre el color. Pel que fa la llum podem veure que és com si fos  natural, ja que entra suaument per la finestra de l’habitació i, amb precisió realista, il·lumina de ple a l’esposa i deixa en penombra la part esquerra del llenç. En quant al color trobem colors complementaris. SIMBOLOGIA: La majoria de persones pensen quan contemplen aquesta obra que la senyora Arnolfini estava embarassada, però no era així. Tot té una explicació i és que al Segle XV era molt habitual retratar les dones amb el ventre voluminós com a símbol de fertilitat. La imatge de Santa Margarida d'Antioquia amb el seu drac tradicional, patrona d’embarassades i dels naixements, tallada al capçal del llit. El rosari penjat a la paret és un element important. Aquest és un símbol de la virtut i compromís de la dona. En l'època era un regal usualment donat per part del nuvi a la seva futura esposaLa gàrgola en el capçal del llit: Darrere de les mans de la parella apareix una gàrgola en actitud somrient. Alguns autors consideren que aquest element és bàsic per comprendre el significat del quadre: un exorcisme mitjançant el qual es pretén allunyar el mal que tenalla la parella. El gos: té a veure amb la fidelitat i l'amor, encara que la seva raça també parla de l'alt estatus social del matrimoni, ja que es tracta d'un grifón de Brussel·les, descendent d'un llarg llinatge de terrier flamenc criats per a la caça de rates. La principal funció del mirall, sens dubte un dels elements més complexos i amb més detall de l'obra de Van Eyk, és mostrar a l'espectador el que s'amaga darrere de la visió del propi pintor. En aquest cas, observem un parell de siluetes que bé podrien ser els testimonis del casament o el mateix pintor amb algun acompanyant o familiar de la parella. Dues funcions: d'una banda, evidenciar la prosperitat econòmica de la parella i commemorar el matrimoni de la parella tematicaretrat del Matrinonio Arnolfini Significat exaltar els valors del matrimoni INFLU: Velázquez en la realització de <<Las Meninas

Entradas relacionadas: