Educació, Suïcidi i Teories Socials
Enviado por clara y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,29 KB
L'Educació
L'educació és l'acció que fan algunes generacions a unes altres per aconseguir estats físics, morals i intel·lectuals per integrar-se a la societat.
Mètodes
- Conservador: té en compte la llibertat dels estudiants, i no és important la cultura.
- Progressista: considera que els estudiants tinguin molts més béns culturals i, si és necessari, aplicar la disciplina i l'autoritat.
- Mixt: considera que cal tenir béns culturals, però respectant l'espontaneïtat dels estudiants, que ha de ser compatible amb l'autoritat i la disciplina.
Objectius
- Conèixer-se com a persona perquè hi hagi més respecte.
- Impulsar formes de pensar i treballar per evitar conflictes en el treball i futur.
- Resoldre problemes, afrontar les dificultats i donar respostes.
- Relacionar-se.
- Tenir autonomia.
- Tenir moltes ganes de saber.
- Comunicar-se bé.
- Conèixer la llengua i la cultura.
Valors
- Puntualitat (començar i acabar els treballs).
- Netedat (vestit, higiene i activitats).
- Ordre (teòric i pràctic).
- Escoltar i dialogar.
- Esperit de treballador.
- Respecte mutu.
- Aplicació.
- No faltar.
- Ser estudiós.
Història
- Antiguitat (del neolític a Roma): familiar, públic (sofistes) i mestres particulars.
- Medieval (de Roma al 12/10/1492): a prop de les esglésies (escolanies) i a prop de les universitats (trivium i quadrivium).
- Moderna (d'Amèrica al 14/7/1789): gremis (formació professional) i universitat.
- Contemporània (de la Revolució Industrial fins a l'actualitat): escola privada a prop de les colònies industrials; amb les guerres, els que tenien dret a l'educació tenien igualtat d'oportunitats.
Teories Educatives
Codis Lingüístics
- Els llenguatges dels infants condicionen molt la seva escolarització.
- Codi restringit: classes humils, càstig i recompenses sense explicacions.
- Codi elaborat: classes mitjanes, explicacions.
Escola-Treball
Les normes de l'escola són similars a les del treball. L'obligatorietat ha donat com a resultat poca capacitat d'expressió original.
Currículum Ocult
Funcions de l'educació: guardar i vigilar, orientació professional, coneixements, valors individuals.
Conclusió
- L'educació no canvia les dificultats, però dóna més valors a les persones.
- Els infants de classes humils tenen més dificultats per aprofitar els beneficis de l'educació.
- L'escola reprodueix els valors del treball.
- L'important no és la formació laboral sinó la formació integral.
- L'escola és més aviat conservadora i no revolucionària.
L'Educació Segons Durkheim
És l'acció que fan unes generacions sobre altres per aconseguir estats físics, morals i intel·lectuals per no tenir gaires problemes en el futur.
Característiques
- L'educació va canviant amb el temps.
- A cada societat li correspon el seu model educatiu.
- S'ha de promoure les dues dimensions de la persona (social i psicològica).
- L'educació ha de ser autoritària racional.
- Hi ha contacte implícit (cal obeir però donant explicacions i dir la veritat).
- L'educació és una acció constant per millorar individualment.
Ciència de l'Educació
- Pedagogia: és una ciència que tracta els mètodes o tècniques educatives per millorar l'educació.
- Psicologia: tracta del funcionament de les institucions educatives i de l'entorn social de l'alumnat.
- Sociologia: estudi que intenta conèixer l'alumnat a partir de la seva personalitat.
És una Ciència o un Art?
La ciència és una ciència perquè avança, canvia, té nous mètodes; però també és art, perquè l'educador ha d'adaptar-se a diferents persones i diferents situacions (per això es diu que és més art que ciència, perquè és una teoria que es va modificant amb la pràctica).
K. Rogers i l'Aprenentatge Significatiu
Nord-americà, psicòleg, mètode progressista (+ llibertat, - coneixements). Proposa sistemes no directius (l'alumnat proposa les activitats a realitzar). L'ensenyament significatiu busca una utilitat.
Característiques
- Ha de crear un bon ambient.
- Desvetllar o aclarir els objectius individuals i en grup.
- Té confiança en què l'estudiant assoleixi els seus objectius útils o significatius.
- Organitza i disposa els recursos.
- Es considera un recurs per al grup.
- Accepta les actituds intel·lectuals i emocionals donant la importància que es mereix.
- Quan hi ha comprensió, el facilitador passa a ser un membre actiu del grup expressant les idees com els altres.
- No ha d'imposar les seves vivències, experiències i coneixements, sinó que els comparteix. Poden ser acceptats i refusats.
- Es donarà molta atenció a l'expressió de sentiments forts i profunds.
- El facilitador ha d'acceptar les seves limitacions.
Suïcidi Segons Emile Durkheim
És l'acció de la qual, directa o indirectament, en resum de la mort, realitza la mateixa persona, consistent que es produirà aquest resultat.
Tipus de Suïcidi
- Egoista: creu en les seves creences (religioses) i vol ser reconegut com a màrtir.
- Altruista: es donava al món antic i a les societats primitives, perquè es considerava una forma d'obediència. N'hi ha de tres tipus:
- Obligatori: creu que és un deure col·lectiu immolar-se (ex. soldats grecs).
- Facultatiu: té més llibertat per prendre la decisió (ex. mort de Sòcrates).
- Místic: creu que la seva existència és un obstacle per a la bona marxa de la societat (ex. empresari americà).
- Anòmic: l'individu no se sent útil, no sap quin paper ha de fer (ex. noia xinesa que es mata per gelosia).
Conclusions
- El suïcidi és un fet normal però pot ser patològic.
- Les solucions estan en les agrupacions laborals.
- S'ha de potenciar el paper de la dona.
- Cal tenir més autoestima i autoconeixement.
Característiques del Suïcidi
- Expressen la seva intenció (ex. carta).
- Suposa un aprenentatge i pot ser poc raonable.
- És una conducta racionalitzada.
- Expressa el desviament (ex. lladre, violador).
- Qüestiona "realitats" sobre la vida pròpia.
- Causes principals: aspectes particulars, abandonament, problemes familiars.
- Se sol culpar al grup més proper.
Classificació dels Suïcidis
Escapista
Intenten allunyar-se d'una situació incòmoda o problemàtica.
- Fugida: escapar d'una situació (ex. avis desesperats de Mallorca).
- Dol: intenta fugir per la pèrdua d'un ésser estimat (ex. suïcidar-se per no poder estar amb un estimat).
- Càstig: allunyar-se per explicar una cosa (ex. mata la dona i suïcidar-se).
Agresiu
Fer mal a altres fent-se'l ell mateix.
- Venjança: per provocar remordiments.
- Crim: mata una persona amb ell.
- Xantatge: realitzat per passió (ex. els del Tibet).
- Crida: advertir a la societat que està en perill (ex. empresari que anava malament).
Oblatiu
Forma part de les religions i busquen el perfeccionament.
- Sacrifici: matar per aconseguir un valor (ex. màrtirs del cristianisme).
- Transpàs: intenta accedir a un estat superior (ex. sectes).
Lúdic
Per provar la sort.
- Ordalia: exposa la vida per provocar favors a Déu (ex. anar a llocs perillosos).
- Joc: donar-se possibilitats de mort mitjançant el joc (ex. ruleta russa).