Educació, Suïcidi i Teories Socials

Enviado por clara y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,29 KB

L'Educació

L'educació és l'acció que fan algunes generacions a unes altres per aconseguir estats físics, morals i intel·lectuals per integrar-se a la societat.

Mètodes

  • Conservador: té en compte la llibertat dels estudiants, i no és important la cultura.
  • Progressista: considera que els estudiants tinguin molts més béns culturals i, si és necessari, aplicar la disciplina i l'autoritat.
  • Mixt: considera que cal tenir béns culturals, però respectant l'espontaneïtat dels estudiants, que ha de ser compatible amb l'autoritat i la disciplina.

Objectius

  • Conèixer-se com a persona perquè hi hagi més respecte.
  • Impulsar formes de pensar i treballar per evitar conflictes en el treball i futur.
  • Resoldre problemes, afrontar les dificultats i donar respostes.
  • Relacionar-se.
  • Tenir autonomia.
  • Tenir moltes ganes de saber.
  • Comunicar-se bé.
  • Conèixer la llengua i la cultura.

Valors

  • Puntualitat (començar i acabar els treballs).
  • Netedat (vestit, higiene i activitats).
  • Ordre (teòric i pràctic).
  • Escoltar i dialogar.
  • Esperit de treballador.
  • Respecte mutu.
  • Aplicació.
  • No faltar.
  • Ser estudiós.

Història

  • Antiguitat (del neolític a Roma): familiar, públic (sofistes) i mestres particulars.
  • Medieval (de Roma al 12/10/1492): a prop de les esglésies (escolanies) i a prop de les universitats (trivium i quadrivium).
  • Moderna (d'Amèrica al 14/7/1789): gremis (formació professional) i universitat.
  • Contemporània (de la Revolució Industrial fins a l'actualitat): escola privada a prop de les colònies industrials; amb les guerres, els que tenien dret a l'educació tenien igualtat d'oportunitats.

Teories Educatives

Codis Lingüístics

  1. Els llenguatges dels infants condicionen molt la seva escolarització.
  2. Codi restringit: classes humils, càstig i recompenses sense explicacions.
  3. Codi elaborat: classes mitjanes, explicacions.

Escola-Treball

Les normes de l'escola són similars a les del treball. L'obligatorietat ha donat com a resultat poca capacitat d'expressió original.

Currículum Ocult

Funcions de l'educació: guardar i vigilar, orientació professional, coneixements, valors individuals.

Conclusió

  1. L'educació no canvia les dificultats, però dóna més valors a les persones.
  2. Els infants de classes humils tenen més dificultats per aprofitar els beneficis de l'educació.
  3. L'escola reprodueix els valors del treball.
  4. L'important no és la formació laboral sinó la formació integral.
  5. L'escola és més aviat conservadora i no revolucionària.

L'Educació Segons Durkheim

És l'acció que fan unes generacions sobre altres per aconseguir estats físics, morals i intel·lectuals per no tenir gaires problemes en el futur.

Característiques

  1. L'educació va canviant amb el temps.
  2. A cada societat li correspon el seu model educatiu.
  3. S'ha de promoure les dues dimensions de la persona (social i psicològica).
  4. L'educació ha de ser autoritària racional.
  5. Hi ha contacte implícit (cal obeir però donant explicacions i dir la veritat).
  6. L'educació és una acció constant per millorar individualment.

Ciència de l'Educació

  • Pedagogia: és una ciència que tracta els mètodes o tècniques educatives per millorar l'educació.
  • Psicologia: tracta del funcionament de les institucions educatives i de l'entorn social de l'alumnat.
  • Sociologia: estudi que intenta conèixer l'alumnat a partir de la seva personalitat.

És una Ciència o un Art?

La ciència és una ciència perquè avança, canvia, té nous mètodes; però també és art, perquè l'educador ha d'adaptar-se a diferents persones i diferents situacions (per això es diu que és més art que ciència, perquè és una teoria que es va modificant amb la pràctica).

K. Rogers i l'Aprenentatge Significatiu

Nord-americà, psicòleg, mètode progressista (+ llibertat, - coneixements). Proposa sistemes no directius (l'alumnat proposa les activitats a realitzar). L'ensenyament significatiu busca una utilitat.

Característiques

  1. Ha de crear un bon ambient.
  2. Desvetllar o aclarir els objectius individuals i en grup.
  3. Té confiança en què l'estudiant assoleixi els seus objectius útils o significatius.
  4. Organitza i disposa els recursos.
  5. Es considera un recurs per al grup.
  6. Accepta les actituds intel·lectuals i emocionals donant la importància que es mereix.
  7. Quan hi ha comprensió, el facilitador passa a ser un membre actiu del grup expressant les idees com els altres.
  8. No ha d'imposar les seves vivències, experiències i coneixements, sinó que els comparteix. Poden ser acceptats i refusats.
  9. Es donarà molta atenció a l'expressió de sentiments forts i profunds.
  10. El facilitador ha d'acceptar les seves limitacions.

Suïcidi Segons Emile Durkheim

És l'acció de la qual, directa o indirectament, en resum de la mort, realitza la mateixa persona, consistent que es produirà aquest resultat.

Tipus de Suïcidi

  1. Egoista: creu en les seves creences (religioses) i vol ser reconegut com a màrtir.
  2. Altruista: es donava al món antic i a les societats primitives, perquè es considerava una forma d'obediència. N'hi ha de tres tipus:
    • Obligatori: creu que és un deure col·lectiu immolar-se (ex. soldats grecs).
    • Facultatiu: té més llibertat per prendre la decisió (ex. mort de Sòcrates).
    • Místic: creu que la seva existència és un obstacle per a la bona marxa de la societat (ex. empresari americà).
  3. Anòmic: l'individu no se sent útil, no sap quin paper ha de fer (ex. noia xinesa que es mata per gelosia).

Conclusions

  1. El suïcidi és un fet normal però pot ser patològic.
  2. Les solucions estan en les agrupacions laborals.
  3. S'ha de potenciar el paper de la dona.
  4. Cal tenir més autoestima i autoconeixement.

Característiques del Suïcidi

  1. Expressen la seva intenció (ex. carta).
  2. Suposa un aprenentatge i pot ser poc raonable.
  3. És una conducta racionalitzada.
  4. Expressa el desviament (ex. lladre, violador).
  5. Qüestiona "realitats" sobre la vida pròpia.
  6. Causes principals: aspectes particulars, abandonament, problemes familiars.
  7. Se sol culpar al grup més proper.

Classificació dels Suïcidis

Escapista

Intenten allunyar-se d'una situació incòmoda o problemàtica.

  • Fugida: escapar d'una situació (ex. avis desesperats de Mallorca).
  • Dol: intenta fugir per la pèrdua d'un ésser estimat (ex. suïcidar-se per no poder estar amb un estimat).
  • Càstig: allunyar-se per explicar una cosa (ex. mata la dona i suïcidar-se).

Agresiu

Fer mal a altres fent-se'l ell mateix.

  • Venjança: per provocar remordiments.
  • Crim: mata una persona amb ell.
  • Xantatge: realitzat per passió (ex. els del Tibet).
  • Crida: advertir a la societat que està en perill (ex. empresari que anava malament).

Oblatiu

Forma part de les religions i busquen el perfeccionament.

  • Sacrifici: matar per aconseguir un valor (ex. màrtirs del cristianisme).
  • Transpàs: intenta accedir a un estat superior (ex. sectes).

Lúdic

Per provar la sort.

  • Ordalia: exposa la vida per provocar favors a Déu (ex. anar a llocs perillosos).
  • Joc: donar-se possibilitats de mort mitjançant el joc (ex. ruleta russa).

Entradas relacionadas: