Educació intercultural inclusiva i aules d'acollida

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,39 KB

Exposar de forma exhaustiva què cal entendre per educació intercultural inclusiva

L'educació intercultural és una forma d'entendre i viure l'educació, és un enfocament educatiu que té un caràcter inclusiu, on la diversitat és indispensable per a una educació integral i de qualitat, considerant-se la diversitat un valor que ens enriqueix. Es caracteritza per proporcionar els coneixements, habilitats i actituds necessàries per poder conviure en el món globalitzat i canviant. Sovint, en les societats actuals es produeix una interacció contínua entre diverses cultures, fet que pot provocar en moltes ocasions conflictes socials. Aquest tipus d’educació lluita per aconseguir una societat més justa i equitativa. Per aconseguir-ho es molt important que no s'ignorin les diferències, sinó que es tengui present la diversitat dins la societat, no s'ha de partir de les diferències, sinó de les similituds. Entén l'escola com un encreuament de cultures i un espai privilegiat per a la negociació i el diàleg intercultural. Per aquest motiu els àmbits, continguts i metodologies per a la formació del professorat s’han de centrar en la reflexió sobre la pràctica, l'intercanvi d'experiències i el desenvolupament professional i comunitari. Per això és important que professors i professores rebin formació continua sobre la situació en que es troba la societat i que tenguin interès per conèixer en profunditat les diferents cultures, principalment la dels seus alumnes. Per aconseguir un model d'educació d'aquest caire es important que alts nivells, com el polític, tenguin en compte els mateixos principis i facilitin la incorporació d'aquest model als centres. Es molt important que participin diversos agents de la societat i es desenvolupin activitats de col·laboració i suport. Optem per una educació inclusiva perquè:

  • Reconeix, valora i respecta a cadascun dels alumnes i les alumnes, propiciant que construeixin identitats segures i positives.
  • Garanteix el dret de cada alumne i alumna a rebre una educació de qualitat, d'acord amb la seva realitat i les seves necessitats específiques.
  • Para esment al que s'ensenya i a la forma d'ensenyar-ho, sense segregacions que impedeixin compartir el mateix espai educatiu.
  • Ofereix les adaptacions curriculars i metodològiques necessàries per aconseguir el ple desenvolupament psicosocial i l'èxit escolar.

Aquesta educació es relaciona de forma equivocada amb una educació per a immigrants, per a unes cultures minoritàries que finalment hagin d'adaptar-se a la nostra cultura predominant majoritària. Però en realitat ha de ser una educació per tots i totes. Un tot entès com una diversitat, i basat en el principi d'integració/inclusió i no en el del assimilacionisme. Una educació per aprendre a viure en societat i en la diversitat cultural que ens ofereix el món d'avui, desenvolupant valors com el respecte i la tolerància cap als altres.

Des de la perspectiva de l'educació inclusiva explica quina opinió us mereix les aules d'acollida

El nou context de la societat del segle XXI requereix una acció específica que faci possible una adequada integració educativa, social i cultural de tot l'alumnat del sistema educatiu. Actualment les aules acullen un gran nombre d'immigrants, la qual cosa suposa una riquesa en diversitat li llengües i de cultura. Però aquest fet també comporta un repte per als centres educatius que han de fer front a noves dificultats. Les aules d'acolliment des d'una perspectiva inclusiva donen una resposta a la interculturalitat i el multilingüisme. L'aula és un espai d'acolliment i acompanyament dels alumnes que han arribat recentment. Un espai de relació, intercanvi i comunicació de nins o adolescents que provenen de països on es parla una llengua diferent a la del centre educatiu. Cada aula d'acolliment té assignat un professor, 'el tutor de l'aula'. L'objectiu principal és poder interactuar amb la nova llengua, amb estratègies afectives, comunicatives... Cada aula té una dotació informàtica de quatre ordinadors amb programes que permeten interactuar i que s'adapten a la realitat lingüística de cada alumne. Els tutors de les aules d'acolliment reben formació inicial al setembre i algunes sessions al llarg del curs, al mateix temps les assessores de Llengua i Cohesió Social tenen previst en el seu pla de treball acudir, setmanalment, si són aules que funcionen el primer any i quinzenalment si són de segon any, al centre per donar orientacions metodològiques, organitzatives, facilitar-los materials... L'aula d'acolliment no sempre té el mateix nombre d'alumnes ni sempre assisteixen els mateixos alumnes, l'organització és flexible. Cada alumne, quan es matricula en el centre educatiu se li adscriu a un grup classe, el que li correspon per edat cronològica i es presenta al grup classe i té l'horari del grup. Com en el grup classe no seguiria els aprenentatges perquè no coneix la llengua de l'escola, en les hores que en el grup s'imparteixen àrees que no pot seguir va a l'aula d'acolliment, i quan s'imparteix anglès, educació física, alguna experiència de naturals, música...etc. (les àrees que determini el tutor del grup) vas agafar amb els seus companys del grup classe. Per facilitar el procés d'integració cap alumne pot estar totes les hores lectives a l'aula d'acolliment. Així doncs, les aules d'acolliment suposen un recurs obert que facilita l'acolliment de l'alumnat nouvingut amb la resta de companys en el context de l'educació inclusiva. A més fomenta l'aprenentatge de la llengua. Donis del meu punt de vista suposen un gran recurs, ja que l'alumnat pot incorporar-s'en qualsevol moment del curs amb els altres companys. Es tracta d'un recurs flexible, ja que com ben hem dit respon a les necessitats d'aprenentatge i d'acolliment de l'alumnat. També és dinàmic, ja que forma part de l'acció educativa del centre que ofereix una atenció personalitzada de qualitat. Finalment cal dir que al meu entendre constitueixen un gran recurs per al centre educatiu, ja que a més d'exercir un gran treball d'equip, d'aquesta manera es facilita una bona integració de tot l'alumnat. Des de la perspectiva inclusiva les aules d'acolliment són un mitjà per afavorir la interculturalitat, posen a la disposició de tots la possibilitat de facilitar les eines necessàries per a la plena integració tant en el centre educatiu com en la comunitat.

Entradas relacionadas: