L'Edat Mitjana: Societat, Economia i Art Gòtic

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,65 KB

Els artesans i els gremis

El treball artesà s'organitzava en tallers petits, el propietari dels quals era el mestre artesà, que disposava d'eines pròpies. Era un treball manual i, al mateix taller (que era també habitatge), s'hi feia el procés de producció. Els artesans de cada ofici s'agrupaven en gremis, estructurats de manera jeràrquica: aprenents, oficials i mestres artesans. El gremi es preocupava de mantenir el compliment d'una sèrie de normes: ningú podia exercir l'ofici en una ciutat sense permís del gremi.

El comerç

El comerç marítim va adquirir un rendiment més gran que el terrestre perquè era més ràpid, més confortable i oferia més espai de càrrega per al transport d'aliments.

La societat urbana

El rei i els nobles van promulgar lleis de llibertat personal, fet que va permetre l'aparició d'un nou grup social: la burgesia. Aquesta es va classificar en dos grups:

  • Alta burgesia: banquers, grans comerciants i nobles.
  • Baixa burgesia: artesans, petits comerciants i pagesos.

Gràcies a aquest desenvolupament, es van fundar les primeres universitats a les ciutats.

La consolidació del poder reial

Antigament, la monarquia exercia un poder escàs sobre el territori. Els reis no podien imposar-se als senyors feudals perquè no disposaven de prou recursos econòmics per mantenir l'exèrcit o l'administració. A partir del segle XII, els monarques van aprofitar el creixement econòmic i la puixança de la burgesia per imposar la seva autoritat i consolidar el territori de la corona. Les Corts i els Parlaments eren les reunions que convocaven els nobles i el rei.

La crisi de la Baixa Edat Mitjana

Al començament del segle XIV es va produir a Europa una crisi agrària a conseqüència d'un seguit de males collites, motivades per un clima desfavorable i pel conreu de terres de baixa qualitat. A més, van començar les guerres entre els senyors feudals. Més endavant, la Pesta Negra va assolar Europa l'any 1347, provocant una gran mortalitat. El descens de la població va comportar l'augment dels impostos i va generar tensions socials.

L'escultura i la pintura gòtica

Les escultures normalment s'utilitzaven per decorar l'interior i l'exterior de les esglésies amb escenes religioses. La pintura gòtica mostra una preocupació per aspectes nous, com:

  • La representació de la profunditat.
  • L'estudi anatòmic dels personatges.
  • La descripció minuciosa i detallista.

Entradas relacionadas: