Documents de gestió i organització en centres educatius
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,79 KB
Característiques | Qui ho elabora? | |
---|---|---|
PEC (Projecte Educatiu de Centre) | És el document on es reflecteix la identitat i l'ideari del centre. S'hi concreta la finalitat, se n'estableix l'estructura organitzativa i s'hi recull la proposta educativa. És un document de centre que dona resposta a les següents preguntes:
| Tot el personal del centre, la coordinació, les famílies, etc., encara que l'última paraula la té el consell escolar. |
NOFC (Normes d'Organització i Funcionament de Centre) | És un document que regula l'organització de la convivència i el funcionament del centre.
| Els diferents sectors de la comunitat escolar. |
Característiques | Qui ho elabora? | |
---|---|---|
PAC (Programació Anual de Centre) | És el document on s'indica el conjunt d'objectius i tècniques que ordenen les accions a desenvolupar al centre per un any. | Els diferents sectors de la comunitat escolar. |
Memòria anual | És el document on es descriuen totes les actuacions que s'han realitzat al centre durant l'any anterior, incloent-hi la seva avaluació. | Diferents sectors de la comunitat escolar. |
Projecte lingüístic | És el document on es descriuen totes les actuacions que s'han realitzat al centre educatiu relacionades amb el tractament, l'ensenyament i l'ús de les llengües. | L'estat, la comunitat autònoma i el centre. |
Pla de convivència | És el document on s'estableixen els principis, els objectius i les actuacions encaminades a la millora de la convivència i que han de presidir les relacions entre els diferents membres de la comunitat educativa. Hi ha 4 actuacions: convivència entre iguals, relació educació-educant, interculturalitat, diferències de gènere. | Comissió de persones de dins del centre. |
Característiques | Qui ho elabora? | |
---|---|---|
Proposta pedagògica | És el document on es recullen de manera detallada les intencions educatives del centre i la manera com abordar-les. | Claustre de professors. |
Programació | És el document que dona resposta a què, quan ensenyar i avaluar. És el tercer nivell de concreció. | Cada professor del grup. |
Capacitats
Els infants desenvoluparan les capacitats que els han de permetre créixer íntegrament com a persones, en un aprenentatge continuat i progressiu, que continuaran en l'etapa de primària.
Els objectius precisen les capacitats que els infants han d'haver desenvolupat en acabar el segon cicle de l'educació infantil, en relació amb els continguts de les àrees i els criteris d'avaluació.
- Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.
- Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d'ell mateix i dels altres.
- Adquirir progressivament hàbits bàsics d'autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia.
- Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.
- Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diferents llenguatges.
- Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
- Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar els perills i aprendre a actuar en conseqüència.
- Conviure en la diversitat, avançant en les relacions amb els altres i en la resolució de conflictes.
- Comportar-se amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
Àrees
S'interrelacionen per crear uns espais d'aprenentatge globalitzats on es contribueixi al desenvolupament integral dels infants, acostant-los a la interpretació del món, donant significat i facilitant-ne la participació activa.
L'aprenentatge d'aquest contingut s'ha de plantejar mitjançant activitats que tinguin interès i significat per als infants. Tant les àrees com els continguts han de tenir un tractament global i interdependent.
- Descoberta de l'entorn (exploració de l'entorn)
- Descoberta d'un mateix i dels altres (autoconeixement i gestió de les emocions)
- Comunicació i llenguatge (observar, escoltar i experimentar)
Proposta pedagògica de centre
És l'adaptació del currículum, és a dir, la contextualització dels objectius i els continguts prescrits per les administracions educatives a la realitat i les possibilitats de cada centre.
L'equip d'educadors haurà d'adaptar el que les administracions han previst per a tots els centres, a les característiques del seu alumnat, del seu entorn i de la seva pròpia experiència.
CURRÍCULUM ------- DISSENY CURRICULAR
------- PROJECTE PEDAGÒGIC
------- PROGRAMACIÓ
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR.
Avaluació
Ha de proporcionar la informació necessària per poder prendre les decisions idònies en funció dels resultats obtinguts en el procés d'ensenyament-aprenentatge sobre la planificació realitzada.
Què s'ha d'avaluar?
L'avaluació del procés d'aprenentatge, l'avaluació de la pràctica docent i l'avaluació de la proposta pedagògica.
Com cal avaluar?
S'hauran de buscar els instruments i procediments a través dels quals es vol obtenir la informació necessària per realitzar l'avaluació.
Quan cal avaluar?
L'avaluació inicial, la formativa i la sumativa o final.