Direcció Estratègica: Concepte i Necessitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,38 KB

Abans d'entrar a definir la direcció estratègica, convé treballar amb el concepte d'estratègia, el qual es pot substituir per maniobra o tàctica necessària per aconseguir un objectiu. La direcció estratègica és doncs el procés de gestió d'una estratègia empresarial que s'ha d'adaptar a un entorn canviant i a una competència que reacciona, i tenint com a finalitat principal assolir l'èxit de l'empresa, mitjançant la millora de la seva posició competitiva o per la resolució de problemes que amenacen l'empresa.

Abans de definir qualsevol estratègia, s'ha de fer un anàlisi estratègica de:

  • Entorn econòmic, social, polític o tecnològic: amenaces i oportunitats.
  • Capacitat estratègica: recursos i capacitats de l'empresa. Evitar punts febles i potenciar fortaleses.
  • Expectatives promotors: objectius i metes a assolir.

Nivells d'Estratègia

Estratègies Corporatives: són aquelles que s'encarreguen de prendre decisions relacionades amb l'objectiu o abast global de l'empresa i es caracteritzen per establir el marc de referència per la resta de totes les decisions, ser globals (aplicades per grans empreses) i de dimensió temporal a llarg termini.

Estratègies de Negoci: fan referència a aspectes més concrets (com definir els elements que poden fer més competitius els productes) i es caracteritzen per tenir un abast més concret, pel que fa al producte que l'empresa vol potenciar o de la unitat de negoci que es vol desenvolupar o fer més competitiva (PIMES) i de dimensió temporal a mitjà termini.

Estratègies Operatives o Funcionals: gestionen de manera eficient els recursos de l'empresa i es caracteritzen per estar relacionades amb el dia a dia, ser específiques i de dimensió temporal a curt termini.

Procés de Disseny i Pressa de Decisions Estratègiques

L'empresa pren la decisió estratègica de desenvolupar una sèrie de mesures de caràcter estratègic per assolir una sèrie d'objectius a escala corporativa o a escala de negoci. Per això s'ha de tenir en compte les diverses etapes que caracteritzen aquest procés estratègic:

  1. Definició d'Objectius: objectius concrets que es volen assolir.
  2. Avaluació dels Recursos Interns: recursos disponibles per assolir objectius.
  3. Avaluació dels Recursos Externs: analitzar elements de l'entorn que poden influir en l'èxit de l'empresa.
  4. Anàlisi de l'Entorn Competitiu: estudi de la competència. Si sabem la estratègia de la competència, podem ajustar millor la nostra. Això implica anàlisi extern de les forces competitives dintre de l'entorn de negoci. Així doncs, la situació competitiva d'una empresa depèn de cinc variables:
    • Amenaces de nous competidors: facilitat de nous competidors per posicionar-se al mercat, aquesta amenaça és limitada en funció de l'existència de barreres d'entrada o de sortida per als nous competidors.
    • Amenaces de productes substitutius: aquests poden fer competència als existents, de forma que no només haurà de competir amb les empreses amb productes semblants, sinó també amb empreses d'altres sectors.
    • Grau de rivalitat dels competidors: molta competència o molts competidors poden determinar l'èxit del negoci i les seves expectatives de futur.
    • Poder de negociació dels proveïdors: capacitat que tenen els proveïdors per determinar les característiques de compravenda, com el preu dels productes, la qualitat, etc.
    • Poder de negociació dels clients: força que tenen els clients a l'hora d'imposar condicions en les variables de la compravenda, com el preu dels productes, la qualitat, etc.
  5. Elaboració dels Escenaris de Futur: imaginar diversos escenaris (optimista, neutre i pessimista) i definir les accions estratègiques que es durien a terme en cada un dels casos.
  6. Formulació de l'Estratègia: definir i determinar l'estratègia.
  7. Avaluació de les Alternatives Estratègiques: definir estratègies suplementàries com alternatives.
  8. Eines Estratègiques: planificació i execució d'estratègies.
  9. Control Estratègic: observar el grau d'assoliment de l'estratègia i definir correccions a implantar.

Entradas relacionadas: