Dinàmiques de Grup: Tècniques i Avantatges

Enviado por ojitos y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,89 KB

Dinàmiques de Grup

Kurt Lewin i la Dinàmica de Grup

Les dinàmiques de grup han estat estudiades per diverses corrents. L'autor més representatiu és Kurt Lewin, considerat el fundador de la psicologia moderna i creador de la dinàmica de grup. També va ser creador dels tallers de sensibilització, que se centren en els sentiments de les persones. Es formen grups entre 8 i 12 persones que no es coneixen, amb una durada de 90 minuts.

El Psicodrama de Jacob Moreno

El representant del psicodrama és Jacob Moreno. És una forma de psicoteràpia al teatre, en què els pacients són actors que representen diverses situacions.

Tècniques de Discussió o Obtenció d'Idees

Assemblea

L'assemblea és una activitat que pot complir moltes funcions.

Brainstorming o Pluja d'Idees

El brainstorming, o pluja d'idees, és una dinàmica on tot el grup participa i aporta les seves idees. Aquesta dinàmica s'ha de començar explicant les regles:

  • No s'han de posar límits a la discussió d'un problema.
  • Les idees no han de ser criticades durant el procés, s'ha d'esperar al final.
  • Ha d'haver algú que controli el procés i eviti els problemes.

Una vegada explicades les regles, s'ha de plantejar el problema a solucionar i els participants van llançant idees per solucionar-lo. L'animador les anirà anotant a la pissarra; no participa, sinó que coordina.

Avantatges:

  • En poc temps s'obtenen gran varietat d'idees.
  • Fomenta la participació de tots.
  • S'estimula la creativitat.
  • Afavoreix la cohesió del grup i desenvolupa el sentit de respecte cap a altres idees i cap a la resta del grup.

Rotllana

Divisió de petits grups per facilitar la discussió. La persona que coordina redacta les preguntes sobre el tema a discutir i les fa arribar als participants en targetes. Cada grup discuteix un tema a fi d'arribar a una solució. Finalment, els informadors de cada equip extreuen la conclusió final.

Avantatges:

  • Dóna al grup l'oportunitat d'informar sobre els seus interessos, necessitats i suggeriments.
  • Augment de la intervenció.
  • Encoratja la divisió del treball i la responsabilitat mitjançant una tècnica ràpida.

El Debat

Es proposa després d'una activitat d'interès i no necessita moderador.

Regles:

  • Qualsevol pot intervenir.
  • Hi ha que intervenir aixecant la mà.
  • Hi ha un temps limitat.
  • S'ha de ser objectiu.
  • No canviar de tema.
  • S'han d'evitar referències personals.
  • Per acabar, s'ha de permetre el diàleg.

Avantatges:

  • És una tècnica que permet expressar-se a tots els participants.
  • Favoreix l'intercanvi de posicions.

Taula Rodona

Consisteix en estudiar un problema en grups de 7 o 8 persones. Ha d'haver un moderador, un director i s'arribarà a una conclusió. Pot durar entre 20 i 60 minuts.

Avantatges:

  • Intercanvi d'idees.
  • Propicia la participació.

Philips 66

Son grups de 6 persones que han de discutir un tema durant 6 minuts i han d'arribar a una conclusió als 5 minuts. El secretari escriu la síntesi i els altres ho aproven.

Avantatges:

  • Facilita la participació activa de tots els membres del grup.
  • Desenvolupa la capacitat de síntesi.
  • S'aconsegueixen diferents punts de vista.
  • Ajuda a superar les inhibicions.

Tècnica de Risc

És una estratègia de simulació que té l'objectiu de reduir riscos, temors desconeguts i inseguretats a partir de la lliure expressió dels participants. La idea és diferenciar entre les pors subjectives i les pors reals.

Estudi de Casos

Estudiar un cas concret que pot tenir diferents solucions (fins a 20 persones).

4 fases:

  • Preliminar: es presenta el cas.
  • Eclosiva: explosió d'opinions, impressions, judicis. Es posen en evidència els punts de vista dels altres.
  • D'anàlisi: es torna als fets i amb la informació disponible s'analitzen objectivament, sense prejudicis, i amb sentit comú.
  • Conceptualització: es formulen els principis concrets d'acció aplicables a situacions semblants.

Avantatges: Desenvolupa el pensament, l'empatia i millora la comprensió.

Role-Playing

És una variant del psicodrama. Consisteix en representar un paper en una situació concreta de la realitat. Es fa seguint un rol, que és un paper que s'ha d'interpretar el més real possible. En quant al desenvolupament de la dinàmica, s'ha de definir els objectius que es proposaran. A l'escenari només s'utilitzen taules i cadires. Per posar-ho en pràctica, es recomana que els actors disposin d'uns minuts per a situar-se al seu rol. La durada pot ser entre 15-20 minuts.

Avantatges:

  • Tots participen.
  • Permet desenvolupar i experimentar situacions de risc limitat.
  • Es potencia l'empatia.
  • Permet conèixer actituds pròpies davant situacions que poden influir en la vida personal.
  • Es treballen continguts aptitudinals.

Oxford

Serveix per crear grups de forma aleatòria, perquè es canviïn els grups de treball.

Passos:

  • Es determina el nombre de grups.
  • Es formen els grups i s'enumeren.
  • S'uneixen els números iguals.

Collage

Per crear trios o parelles.

Passos:

  • S'elabora un collage.
  • A cada tira s'escriu una frase coneguda que parteixi de dos sintagmes i s'escriuen tantes com grups hi hagi.
  • Es parteixen per la meitat.
  • Tots els participants agafen una i es va a trobar amb la seva meitat.

La Finestra de Johari

És una eina útil per explicar i representar la dinàmica de les comunicacions interpersonals i la seva repercussió en la persona. Consisteix en una matriu que mostra de manera gràfica els processos de comunicació i interacció d'un grup. Té dues dimensions (el jo i el grup): el que es coneix i allò que es desconeix, i ofereix 4 àrees en un diagrama.

  • Àrea oberta: allò que conec de mi mateix i que els altres també coneixen.
  • Àrea oculta: allò que jo conec de mi però els altres ignoren.
  • Àrea cega: el que jo ignoro de mi, però els altres sí que veuen.
  • Àrea desconeguda: jo i els altres ignorem.

Això és dinàmic i canvia constantment a partir de les relacions interpersonals i la vida en el grup. L'àrea oberta augmenta de mida quan augmenta la confiança i la interrelació entre els membres, això comporta l'aprenentatge interpersonal.

Entradas relacionadas: