Dificultats de l'aprenentatge en lectura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,56 KB

TEMA 3: DIFICULTADES DE APRENDIZAJE

DA EN LECTURA

DOBLE VIA DE LECTURA: RUTA FONOLÒGICA.
També anomenada via indirecta, o auditiva.
●Decodifiquem cada grafema abans de llegir la paraula completa.
●S'empra per llegir paraules poc freqüents, pseudoparaules, o
simplement paraules desconegudes.
●L'empren lectors poc experts o que estan aprenent a llegir.
●És una ruta lenta però exacta.

DOBLE VIA DE LECTURA: RUTA LÈXICA


També anomenada via directa o visual.
●Reconeixem la paraula immediatament sense necessitat de recórrer
a la decodificació grafema a grafema.
●S'empra per llegir paraules d'alta freqüència, o paraules molt
familiars per al lector.
●L'empren lectors experts.
●És una ruta més ràpida, encara que pot arribar a ser menys exacta.

DISLÈXIA FONOLÒGICA


• Deficiència en la integració de lletres i sons, i en la capacitat per al
desenvolupament de l'habilitat fonètica. Dificultats en regles de CGF.
No poden llegir paraules que no hagin vist prèviament.
• Llegeixen la paraula com un tot, com si es tractés d'un dibuix,
mostrant-se incapaços d'identificar els elements (lletres, síl·labes)
que la componen.
Llegeixen utilitzant principalment la via visual o directa i presenten
dificultats en la utilització de la via fonològica o indirecta.
• No aconsegueixen descomposar amb èxit la paraula; fan
xicotetes ínferències a partir d'indicis mínims; errades derivatives
(castell en comptes de castellà) i lexicalitzacions (convertir en
paraula una pseudoparaula; dibuix en comptes de llibuix).
• Substitució de paraules que tot i ser molt diferents en la seva
forma i fonètica tenen similituds al seu significat.

INTERVENCIÓ:


identificació,reconeixement,duració acústica, classificació, descomposició, aillament, manipulació d'unitats, compararacio de paraules,silabes y sons. Fuga de segments, ordre d'elements, manipulació d'unitats de grafemes, silabes y paraules.

DISLÈXIA SUPERFICIAL


• Dificultats per percebre paraules completes com a gestalts o
formes completes. Llegeixen fonèticament aplicant les RCGF.
•Lectura molt lenta posat que encara que hagin llegit la paraula en
altres ocasions els costa el mateix temps que si la veiessin per
primera vegada.
• Dificultats per consolidar les arbitrarietats que presenten les
paraules. Accedeixen al significat de les paraules a partir de la
seva representació fònica, no per la seva forma visual. Dificultats
quan un fonema es pot representar per més d'una grafia b/v; g/j;
c/qu; c/z, etc. Dificultats homòfons i accentuació.
Llegeixen utilitzant la via fonològica o indirecta.
Dificultats en la utilització de la via visual o directa

Intervenció:


estimular l'us de la ruta directa, augmentar la velocitat lectora,cronolectura, rastreig visual...

DA COMPRENSION LECTORA


No sap extraure idees d'un text, inferencies anaforiques, formar macroidees, autorefulacio comprensió, desactivar idees no pertinents intervenció:
ensenyament reciproc, metodologia per a l'entrenament de la comprensió

DA DISGRAFIA


Dificultat per construir correctament les paraules escrites.
Procés invers al que es realitza per llegir. Disgràfics superficials: no cometen errors en paraules regulars però sí en paraules amb ortografia arbitrària (escriuen per la ruta fonològica). Disgràficos fonològics: escriuen pitjor les paraules poc familiars i fatal les pseudoparaules (escriuen per la ruta directa).

Avaluació:


a) Avaluació de processos motors: observar errades d'execució
motriu.
b) Avaluació de processos morfosintàctics: construir frases,
completar textos amb signes de puntuació, emplenar buits o
reescriure un text que se li ha donat de forma telegràfica.
c) Avaluació de processos de planificació: s'avalua demanant-li que
descriga un dibuix, redacte un conte o integre frases.
d) Avaluació de l'escriptura de paraules: dictat de pseudoparaules,
paraules amb particularitats ortogràfiques i
paraules homòfones.
i) Avaluació dels processos de revisió de l'escrit: veure si
corregeix el seu propi treball

DA Composició ESCRITA:


dificultat de autoregulació, Concepció erronea d'escriptura, productivitat reduida errades mecaniques abundants, organizadors grafics.

INTERVENCIÓ:


Ajuda planificació y organizadors grafics

DA DISCALCULIIA:


causes neuroanatomiques, genetiques o neurofuncionals (procesos cognitius: memoria, atenció, llenguatge, viso espacial y procesos metacognitius: predicció, planificació, monotoreig, avaluació, autoconcepte, autoeficacia, motivació i atribucions)

Intervenció:


assistida ordinador

DA Solució DE PROBLEMES:


dificultat en processos cognitius, i processos metacognitius 

Intervenció:


Solve it

Entradas relacionadas: