Diferencia entre habit i rutina

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,33 KB

HABILITAT:


És la Adestresa d´execució.És la capacitat de resoldre una situació determinada de la millor manera i en el menor temps possible.

HÀBIT:

Hi ha un hàbit quan l´individu executa una conducta apresa prèviament en el moment oportú,de manera adequada i sense necessitat d´un control extern.És l´automatització relativa d´una acció.Són constants i flexibles i donen identitat personal.La diferència entre habilitat i hàbit,és que la primera suposa la qualitat de l´execució mentre que l´hàbit és l´aplicació d´una habilitat.RUTINA:És l´automatització dels hàbits.L´adquisició d´hàbits és possible després d´un procés repetitiu i rutinari de cada acció.L´educador ha d´establir clarament el moment,l´ocasió,els recursos i els llocs d´execució d´aquest hàbit tantes vegades con sigui possible.La repetició innecessària pot provocar avorriment.

AUTONOMIA:

És l´objectiu final del procés d´adquisició de qualsevol hàbit.Autonomia significa prescindir de l´ajuda d´altres per prendre decisions i resoldre situacions quotidianes.L´autonomia depèn tant de les capacitats com de les característiques de l´entorn.

EXISTÈNCIA DE CAPACITATS BÀSIQUES:

Abans d´iniciar qualsevol aprenentatge cal assegurar-se que hi ha les capacitats necessàries per assolir-lo.

Habilitats d´execució:

Són les capacitats relacionades amb la motricitat.Habilitats de planificació:Són les habilitats de tipus més cognitiu,que es refereix a la comprensió i al reconeixement de les accions que comporta cada hàbit.Entendre i aprendre és el que garantirà que l´hàbit s´adquirid correctament, per lo que hi ha autonomia.

ELS ESPAIS I ELS INSTRUMENTS:

Per començar el procés d´aprenentatge d´un hàbit,és important la cura dels aspectes externs amb que està relacionat.Segons les característiques,la grandària i el nombre dels instruments variarà el grau de dificultat en l´execució.En l´inici de l´aprenentatge del control d´esfínters, per exemple,el nen després requerirà ajuda durant uns mesos per desvestir-se i vestir-se,etc.Cal tenir en compte les necessitats d´espais i instruments per l´adquisició de cada hàbit: -Per als hàbits relacionats amb l´alimentació el mobiliari ha de ser l´adequat. -Per als hàbits de descans o repòs en les aules infantils han d´haver zones tranquiles i protegides. -Per als hàbits d´higiene i vestit els infants necessiten un lavabo amb sanitaris adequats a la seva alçada.

RELACIÓ AFECTIVA:

Els hàbits s´adquireixen per imitació i jugant.L´adult ha de garantir que l´afecte està per damunt de qualsevol conflicte que sorgeixi durant l´aprenentatge.L´afectivitat facilitarà la comunicació entre l´adult i l´infant.L´autoritat aporta seguretat i estabilitat a la relació,ajuda a l´infant a saber que poden esperar de les persones adultes i per aconseguir-ho les persones adultes han de mostrar-se constants i sistemàtiques en la seva conducta i exigència.

QUOTIDIANITAT:

L´adquisició d´un hàbit implica quotidianitat,es a dir,la realització del procés dins de l´entorn natural on es desenvolupa l´individu,de manera que el procés sigui més fàcil i eficaç.En el dia a dia es creen moments de referència temporal en el que es repeteixen activitats que creen seguretat en les relacions amb els altres i amb l´entorn.

INTERRELACIÓ FAMÍLIA-ESCOLA:

La majoria dels hàbits impliquen una intervenció conjunta escola-família.Com que l´aprenentatge s´inicia a l´escola o a casa,els dos agents han de coordinar-se i seguir la mateixa metodologia per facilitar l´adquisició de l´hàbit.En els primers mesos els adults són els encarregats de satisfer les necessitats dels infants.Ha d´haver coordinació a l´hora de llevar els bolquers entre la família i l´escola.Hi ha dues formes de transmissió d´informació,individual o grupal.En l´individual es recorre a l´informe o a l´entrevista,encara que es recomanable comunicats a través de les agendes.Quan es grupal es recorre a les reunions de classe o als comunicats per escrit.

ADQUISICIÓ D´HÀBITS I MULTIDIVERSITAT:

A les aules conviuen cultures diferents per lo que és important reconèixer que qualsevol hàbit porta una serie d´exigències de correcció,de normes i valors concrets de cada cultura.

PROGRAMACIÓ:

Cal partir de la base que l´adquisició d´un hàbit és un aprenentatge a llarg termini.Les persones adultes han de ser constants i sistemàtiques en les propostes en que exigeixen usar l´hàbit.Un hàbit no està adquirit quan el nen és capaç de realitzar una activitat sol sinò quan reconeix les situacions en què ha de realitzar-la i ho fa sense que ningú l´inciti o l´obligui a fer-ho.En la programació de l´hàbit cal tenir en compte els següents elements: -Valoració del grau de dificultat -Accions en què és descompon -L´ordre d´execució -Temps que requereix l´execució completa -Quantes vegades s´ha de dur a terme durant tot el dia -Instruments que cal utilitzar.S´han de marcar objectius i per lo tant escollir la conducta que es vulgui convertir en hàbit.També cal seleccionar els continguts,els aspectes conceptuals,procediments,actituds...El plantejament educatiu respondrà a una programació que impliqui tota l´etapa de l´educació infantil: -Primer cicle(0-3anys):L´educador estableix el temps i el moment que dedicarà a satisfer les necessitats de l´infant.Al final del cicle ha de deixar temps per a que adquirixca l´hàbit.Una de les tècniques més utilitzades en aquest període és l´aprenentatge observacional d´A Bandura. -Segon cicle(3-6anys):Es comparteix l´adquisició d´hàbits amb l´inici de l´aprenentatge de continguts escolars.

FASES DE L´APRENENTATGE D´UN

HÀBIT:


Preparació:Suposa l´anàlisi de tots els aspectes que tenen a veure en l´aprenentatge.Aprenentatge:Es la fase en què es mostra l´hàbit.Automatització:Suposa l´acceptació de la normativa implícita en l´hàbit,és a dir,la seva execució i millora.Consolidació:Implica l´aplicació autònoma de l´hàbit cada vegada que la situació ho requereixi.


TEMPORALITZACIÓ EN LA PROGRAMACIÓ D´UN HÀBIT:

-
Alternar períodes de vigília amb períodes de son.-Alternar activitats d´adquisició d´hàbits amb les de joc i treball lúdic.-Planificar activitats integrades.-Realitzar-les de manera estable i pautada.-No convertir els hàbits en activitats mecàniques.-Comptar el temps que es dedica al treball.-Respetar els ritmes de cada persona.-Plantejar les activitats de manera individual.AVALUACIÓ:Un dels instruments més utilitzats en l´avaluació de l´hàbit és la pauta d´observació.Qualsevol instrument d´avaluació que es vulgui utilitzar ha de recollir que s´està avaluant, quan s´ha dut a terme i sobre qui s´ha dut a terme.

HABITS RELACIONATS AMB L´ALIMENTACIÓ:(CONSIDERACIONS PREVIES)

Per a treballar l´alimentació és recomanable:-No voler acabar abans-Realitzar rituals,com cançons,música...-És important avaluar en quina situació madurativa es troba cada infant-Tenir en compte que durant aquest període es produeixen canvis molt importants:-Canvi d´aliments:El pas de l´alimentació líquida a sòlida-Canvi del lloc on es menja-Canvi en la manera de menjar.

(ADQUISICIÓ DELS HÀBITS RELACIONATS AMB L´ALIMENTACIÓ)

El procés de l´alimentació suposa l´adquisició d´uns hàbits diferents i cal analitzar-los a partir de 5blocs:-Comportament a la taula-Autonomia en la ingestió d´aliments-Utilització dels coberts-Correcció amb la beguda-Participació en la preparació de l´entorn.

(1-3)

Comp.Taula:-Menjar assegut en 1taula adequada-Al final d´aquesta etapa ha de menjar sol-Introduir aliments sense triturar-Prescindir del pitet-Gaudir de la companyia dels altres.Útil.Coberts:-Al final de l´etapa ha d´utilitzar la forquilla i la cullera.Correcció beguda:-Passa de beure en biberó a utilitzar got.-El biberó ha de quedar limitada a la nit i al final usar-lo de manera esporàdica.Preparació d´aliments:-Cal mantenir-lo fora de la cuina.Participació en la preparació de l´entorn:-Pot posar objectes a la taula i treure´ls.

(3-6)

Comport:-Estar assegut a la taula fins que acabe-No ha de fer ximpleries menjant.Utilització coberts:-Control correcte dels coberts-El domini oculomanual encara no és òptim.Correcció beguda:-Ja no utilitza biberó-Agafa el got amb una mà i sense tacar-se-En finalitzar l´etapa ha de ser capaç de servir aigua.

(+6)

Comport:-Ha de ser correcte sense requerir control extern-Estar assegut fins que acabe.Utilització coberts:Aquesta àrea s´assimila cap als 13 ó 14 anys.-Saber utilitzar tots els coberts correctament-Resoldre qualsevol tipus de situació sense problemes.Correcció beguda:Cap als 10 ó 11 anys ja ha de consumir de manera correcta les begudes.-A partir dels 12 ó 13anys pot tastar les begudes de l´adult-A partir dels 14anys ha d´entendre que ha de moderar el consum de les begudes de l´adult.Preparació d´aliments:Cap als 16anys ha de resoldre clarament la preparació d´aliments.-Pot passar d´elaborar plats senzills a preparar tot un menú-La seva evolució depén en practicar i participar en el que se li hajen oferit.Participació en la preparació de l´entorn:-Ajudar a preparar,recollir i netejar la taula.

(OBJECTIUS)(1-3)-

Fer servir la cullera-Utilitzar la forquilla-Fer servir el got-Deixar la taula neta-Mastegar amb la boca tancada-Dur plats i gots-Esperar el torn per ser servit-Menjar de tot-Demanar la quantitat que vol-Recollir la taula-Fer servir el tovalló-Rentar-se les mans abans i després de menjar(3-6)-

Controlar les porcions que es fica a la boca-Separar els objectes que es troben entre el menjar,ossos,etc.-Utilitzar gavinet-Pelar les fruites-Rentar-se les dents-Servir els altres-Parar i desparar la taula-Diferenciar els aliments-Valorar els aliments-Diferenciar sabors.

HÀBITS RELACIONATS AMB EL DESCANS I EL SON:

El descans està relacionat amb el benestar i la satut.Es necessàri per a que el sistema nerviós recuperi el desgast d´energia i així acumular també energies.Descansar suposa 2accions bàsiques:dormir i despertar-se.L´educador els ha de motivar per a que aprenguin a dormir sols.La majoria de problemes relacionats amb el son que presenten els nens són no poder conciliar el son.Per a evitar-ho es pot incidir en: -El problema de la separació:Evitar que el nen pense que el moment de dormir siga un moment de separació. -Els problemes relacionats amb l´adquisició de l´hàbit de dormir pròpiament dit:Cal tenir en compte per a un bon aprenentatge de l´hàbit el següent:-Horari:Cal ajustar-lo al ritme biològic del nadò-Realitzar activitats que es relacionen al moment d´anar a dormir-Mantenir condicions que faciliten la conciliació del son-Mantenir pautes d´actuació clares-Respectar les característiques individuals.

LA PROGRAMACIÓ DE L´HÀBIT:

Abans de dormir:Ha de realitzar les activitats quotidianes d´abans de dormir.Durant el temps de descans:Recollir les observacions que s´han treballat.Després de dormir:Despertar-los poc a poc.

(CONSIDERACIONS PREVIES)

Cal pendre una serie de mesures:-Ensenyar a l´infant a aceptar per què ha de dormir-Ajudar-lo a relaxar-se-Ajudar-lo a vèncer la por a la foscor-Ensenyar-lo a identificar quan i per què està cansat-Ajudar-lo a entendre que no tots els infants van a dormir a la mateixa hora-Procurar una estabilitat ambiental-Ajudar-lo quan es desperta per a que se situe en la realitat.

(ADQUISICIÓ DELS HÀBITS RELACIONATS AMB EL DESCANS I EL SON)

(1-3)


Despertar:-Durant els primers mesos se sol despertar intranquil-Si camina,pot buscar companyia-Cap als 3anys pot estar despert i buscar maneres per entretenir-se sense molestar.Dormir:-Durant els primers mesos no hauria de necessitar ajuda per a dormir-A partir dels 6mesos hauria de canviar d´habitació-Durant els 2primers anys pot fer servir el xumet-Durant aquesta fase encara podem ajudar-lo cantant-li o amb contes.

Entradas relacionadas: