Didàctica de l'Educació Infantil: Solucions EAC1

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,01 KB

Formació Professional

CFGS Educació Infantil

Mòdul 2.1: Didàctica de l'educació infantil

EAC1 - Solució (Curs 2009-10 / 1r semestre)
Enunciat i respostes

1. Evolució del concepte d'infància

El concepte d'infància i d'infant ha anat evolucionant al llarg dels segles. Aquesta evolució s'explica per diverses causes socioeconòmiques, com ara la transformació del model familiar, el pensament de la modernitat i el pas del món rural a l'urbà. Les ciències humanes també han contribuït a aquesta evolució:

  • Antropologia: Ser infant té a veure amb la cultura, i la infància és una construcció determinada sociohistòricament.
  • Pedagogia: Formulacions pedagògiques centrades en l'infant.
  • Medicina: Pren consciència de les particularitats dels infants.
  • Psicologia: Infants com a subjectes competents i actius que es desenvolupen com a resultat de la seva activitat en un medi organitzat per l'adult.

Respecte a la concepció actual d'infant, se'l concep com un subjecte de drets i un ésser social actiu i creatiu, amb potencial cognitiu i afectiu. Està preparat per anar descobrint les seves possibilitats psíquiques, afectives i socials, amb l'ajut i la informació dels adults que l'envolten, i també dels altres infants.

2. Teories del desenvolupament

EnunciatTeories
Els factors orgànics i els ambientals intervenen en el desenvolupament psíquicTeories constructivistes
La maduració és el motor de desenvolupamentTeories maduracionistes o innatistes
La carència del vincle afectiu entre el nadó i la seva mare té conseqüències molt greus per a l'infantTeories etologistes
El factor més important en el desenvolupament és el medi ambientTeories conductistes
En la formació de la personalitat, la infància, com a període conflictiu, té gran transcendènciaTeories psicoanalítiques

3. Concepte d'educació

a) L'educació al llarg de la vida

En Josep, que va deixar l'escola als 14 anys, no va deixar d'educar-se. L'educació és un procés permanent i inacabat al llarg de tota la vida. Va més enllà de l'educació formal rebuda a l'escola. En Josep, de forma activa i influenciat pel context, continua el seu perfeccionament personal per a la seva inserció en la societat.

b) Definició personal d'educació

L'educació és... (Definició personal de l'alumne/a). Aquesta definició es refereix als trets característics de l'educació descrits a les pàgines 20 i 21 del material, com ara la seva naturalesa dinàmica, la seva finalitat de perfeccionament individual i la seva inserció social.

4. Funcions de l'educació infantil

  • Educativa: Contribueix al desenvolupament integral de l'infant: físic, intel·lectual, afectiu i social.
  • Social: Facilita la conciliació de la vida familiar i laboral dels pares.
  • De guarda i cura: Atenció a les necessitats bàsiques dels infants (alimentació, higiene...).
  • Preparatòria: Prepara l'infant per a etapes posteriors d'escolarització.
  • Compensadora i preventiva de desigualtats: Compensa dèficits d'ambients desfavorits i prevé futures dificultats.

5. Tipologies d'intervenció educativa

a) Diferències entre educació formal, no formal i informal

  • Formal vs. No formal: L'educació formal s'imparteix dins del sistema educatiu oficial i atorga titulacions. La no formal es desenvolupa fora d'aquest sistema.
  • No formal vs. Informal: L'educació no formal és intencional, estructurada i organitzada, mentre que la informal s'adquireix a través d'experiències quotidianes sense intencionalitat ni estructura.

b) Exemples de cada tipus d'intervenció

Situació/ContextTipus d'intervenció
Pare explicant un conte al seu fill abans de dormirI
Acadèmia de balls de salóNF
Llar d'infantsF
Veure un documental a la TVI
Formació professional a distànciaF
Una tertúlia d'amicsI
AutoescolaNF
Lectura d'una novel·laI
Estudis de batxilleratF
Gimnàs on s'imparteixen classes de natacióNF

6. Autors i aportacions pedagògiques

Idea/aportacióAutor
Creia en la bondat natural humana i proposava una educació naturalJ. J. Rousseau
Considerat el creador de la didàcticaComenius
Fundà el primer KindergartenF. Fröbel
Destacava la importància de l'educació afectivo-emocional i la intuïcióPestalozzi
Defensava el valor educatiu de les activitats de la vida pràcticaM. Montessori
Dóna molta importància a les activitats expressives i comunicativesL. Malaguzzi
Introdueix els principis de la globalització i l'interèsO. Decroly
Va crear les primeres escoles infantils d'EscòciaR. Owen
Proposa educar els infants en la llibertat i rebutja la repressióA. S. Neill
Impulsor del parvulari a EspanyaP. Montesino
L'acollida matinal, la simplicitat dels materials i el joc a l'aire lliureGermanes Agazzi
Dirigí les guarderies de guerra durant la Guerra Civil EspanyolaDolors Canals
Importància del cant, la conversa, el joc i els materials de jocF. Fröbel
Defensa un model pedagògic obert, flexible i comunitariL. Malaguzzi
Destaca la importància de l'activitat independent i la intimitatE. Pikler

7. Materials didàctics per racons (2-3 anys)

PedagogNom del racóMaterials
Maria MontessoriEducació sensorialTorre rosa, cilindres, encaixos sòlids, etc.
Ovide DecrolyRacó de la naturaPlantes, animals, materials naturals, etc.
Germanes AgazziRacó de materials quotidiansCistells, teles, botons, etc.

8. Exemples d'activitats segons Decroly (2-3 anys) - Els animals de granja

  • Observació: Visita a una granja per observar els animals.
  • Associació: Ordenar imatges d'animals per mida (gran, mitjà, petit).
  • Expressió: Conversar sobre els animals observats a la granja.

Entradas relacionadas:

Etiquetas:
Destaca la importància de l’activitat independent de l’ infant i la intimitat durant les atencions com a factors bàsics per afavorir el desenvolupament dels infants més petits. Quins elements de la pedagogia de Montessori, Agazzi, Decroly, Pikler eac racons montessori importancia de activitat independent i intimitat per al desemvolupament EAC1 solució eac didactica de l'educacio infantil educacio infantil eac Didàctica Va defensar l'educació dels infants dels 0 als 3 anys com a primera etapa del sistema educatiu català i va definir les característiques d'un model d'escola bressol de qualitat en el nostre país. desenvolupament motor eacs 2009 desenvolupament cognitiu i motor funcions de l'educació infantil pedagogia decroly activitat exemple activitat decroly dirigí les anomenades guarderies de guerra, modernitzà la formació dels educadors i establí un model per a l’educació dels infants de 0 a 3 anys, en el període de la guerra civil espanyola. els materials i les activitats d' en decroly defensava el valor educatiu de les activitats o exercicis de la vida pràctica en l’educació dels més petits. considerat el creador de la didàctica, defensà l’educació integral dels infants. solucions eacs educacio infantil educació infantil sistema cognitiu i motor Creia en la bondat natural humana, i proposava una educació natural, respectuosa amb l’espontaneïtat i les necessitats dels infants. eac1 atencio i cura de l'alimentacio dels infants 1752M02B1 Didàctica de l'educació infantil L.Malaguzzi wikiteca desenvolupament eac teoria etologista teories etologistes Dóna molta importància en la seva pràctica educativa a les activitats expressives i comunicatives que permeten als infants desenvolupar els seus “cent llenguatges”. eac1 educació infantil 1752M02B1 EAC2