Didactica de l'educació

Enviado por Cristina y clasificado en Otras materias

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,57 KB

1 Concepte de currículum: es pot definir el currículum com un pla o programa educatiu, prèviament organitzat, per a arribar a unes metes educatives. El currículum des de l'òptica del subjecte educatiu: Des de la perspectiva de l'educant s'entén com el conjunt d'assignatures i activitats que s'han de cursar per a aconseguir una titulació o arribar a uns objectius determinats. Des de la perspectiva de l'educador o docent es considera com la base de la seva intervenció profesional. Per tant, des del punt de vista educacional, es poden conciliar amb dues perspectives i considerar-se com el conjunt de coneixements que s'han de transmetre a partir dels continguts de les màteries. Des d'un punt de vista de procés, com una sèrie d'objectius que arribar a al finalitzar el procés d'aprenentatge, entès aquest últim com un procés de desenvolupament. Política curricular o currículum: altra visió diferent, és la qual s'activa des de l'òptica política per part de l'administració aducativa. 2. Font del currículum: els currículums es configuren a partir de informacions procedents de diferents àmbits de coneixement. darrere de tot currículum existeix, de forma més o menys explícita i inmediata una orientació teòrica que és, al seu torn, síntesi d'una sèrie de posicions sociolo-giques, epistemológiques, pegagogiques i filosòfiques. Bases per elaborar el currículum: a) bases sociològiques: estan vinculades al context social, en el sentit que s'han de disseccionar i incorporar al currículum aquells continguts que són necessaris per a que l'educant pugui convertir-se en un individu actiu i integrat en la societat.  b) bases epistemològiques: són inherents a la pròpia matèria. els especialistes en cada una han de dir sobre aquells continguts que són necessaris, jerarquitzants entre els essencials i els secundaris i establir-hi relacions entre ells. c) bases pedagògiques:  es tracta de determinar quins són els processos psicològics que intervenen en el procés d'enssenyament-aprenentatge. d) bases filosòfiques: el disseny d'un currículum parteix de la determinació de les finalitats últimes que persegueix. 3. Tipus de currículum: - currículum obert i tancat:  s'entén per currículum obert aquell que disposa de certa flexibilitat que permet a educadors o docents modelar la seva conceció final. en canvi en el currículum tancat les possibilitats d'innovació i de concreció de nous continguts són nuls. - currículum explícit i currículum ocult: el currículum explícit és aquell ue prové dels ensenyaments previstos en el currículum i desenvolupats per les programacions. el currículum ocult formen part tots aquells aprenentatges que es produïxen sense intenció, que no estan donats de manera explícita, però són apresos a causa de la interacció amb els docents i altres companys.  - currículum formal i currículum real: el currículum formal és entés com aquell que està escrit i que coincidiria amb el currículum explicít, i el currículum real, que és el qual realment, o de manera efectiva, es duu a la pràctica a l'aula.  4. La llei orgànica d'educacio (LOE): la base per a establir el currículum emana de la llei organica d'educació, de maig de 2006. 4.1. Objectius: els obj són les capacitats, les fites o les finalitats que es pretén aconseguir, els quals guien el procés educatiu o, dit d'altra manera, són les intencions que orienten el disseny i la realitzacíó de les activitats necessàries per a la consecució de les grans finalitats educatives. l'establiment d'objectius suposa un procés previ de reflexíó sobre el que resulta important assolir, i tmb exigència d'explicació envers l'alumnat, el col·lectiu de professionals i la societat. per exemple:  Capacitats motrius (manipular, experimentar...) Capacitats cognitius (raonar, relacionar, compendre...) Capacitats emocionals (valorar, gaudir...) Capacitats socials (participar, dialogar, compartir...) 4.2. competències bàsiques: les competències bàsiques es defineixen com un conjunt de coneixements,  destreses i actituds que es consideren imprescindibles perquè una persona arribi a el seu desenvolupament personal, escolar i social. les competències bàsiques es relacionen amb els ensenyaments mínims de les etapes que constitueixen l'educació bàsica i obligatòria. s'agrupen en vuit: 1: competència en comunicació lingüística. 2: competència matemàtica. 3: competència en el coceixement i la interacció amb el món físic. 4: competència informàtica. 5: competència social i ciutadana. 6: competència cultural i artística. 7: competència per a aprendre a aprendre. 8: autonomia i iniciativa personal.

la incorporació de competències al currículum permet possar l'accent en aquells aprenentatges que es consideren imprescindibles que hagi desenvolupat una persona al finalitzar l'ensenyament obligatoria per a poder assolir la seva realització personal. 4.3. continguts: un contingut de coneixements que l'alumnat ha de treballar per a desenvolupar les capacitats que es proposen en els objectius de casa etapa o cicle. Tipus de continguts: A) Continguts de procediments: (saber fer) són aquelles habilitats, estratègies, destreses o tècniques degudament seqüenciades i organitzades, que seran utilitzades pels alumnes i les alumnes en el seu procés de aprenentatge per a aconseguir una fi. B) Continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals: es refereixen a l'aprenentatge d'un conjunt d'objectes, fets, principis, símbols, nocions, etc... C) Continguts de actitud, valors i normes: fan referènciea a la forma de comportar-se, als ideals i a les pautes o regles que regeixen les conductes de les persones. 4.4. Estratègies metodològiques i criteris d'avaluació (maneres de treballar): estan constituides pel conjunt de normes i decisions que organitzen l'acció didàctica, amb l'objectiu de facilitar el desenvolupament del processos de ensenyaments-aprenentatge expressats en les intencions educatives. És important saber determinar si es van aconseguint els objectius plantejats. és necessari establir uns criteris d'avaluació que permetin valorar si els processos d'aprenentage de l'alumnat, compleixen amb els objectius per als quals han estat dissenyats. - Objectius concrets de la matèria, àrea o assignatura. - La contribució de la matèria, àrea o assignatura a l'adquisició de les àrees. - Els continguts per matèries, àrees o assignatures. - Els mètodes pedagògics. - Criteris d'avaluació. 4.5. El desenvolupament curricular: en funció de les tipologies que hem vist, el currículum educatiu en el nostre país es pot qualificar com descentralitzat i obert. - Descentralitzat: en el sentit que requereix de les comunitats autònomes i dels centres docents la tasca de desenvolupar i completar el disseny del currículum i assegurar el seu deselvolupament efectiu. - Obert; en la consideració que les normes generals necessitan de la intervenció última dels diferents professionals de l'educació per a la seva configuració definitiva i la seva posada en pràctica. aquest caràcter obert i descentralitzat del currículum determina el desenvolupament curricular, entès, aquest, com el procés d'adaptació, adequació i contextualització del currículum fins a la seva aplicació efectiva a l'aula. 4.5.1. primer nivell de concreció: la primera de les baules parteix del ensenyaments mínims o aspectes  bàsics amb la finalitat de garantir una formació comuna i garantir l'homologació de títols. aquest aspectes bàsics seran comuns per a totes les comunitats autònomes. 4.5.2. segon nivell: els centres docents desenvoluparan i complementaran el currículum de les diferents etapes i els diversos cicles en ús de la seva autonmia a tavés d'una proposta pedagògica, tmb anomenada projecte curricular de centre. 4.5.3. El tercer nivell: es plasma en l'aula mitjançant la elaboració de programes o progrmaacions d'aula adaptades a la seva realitat escolar. en aquest nivell s'ha de precisar amb més detall el què (contingut/objectius), el quan (temps), i el com (en activitats). el professor o educadors seran els encarregats de realitzar aquesta última adequació. 5. El currículum d'educació infantil: l'edud infantil constitueïx una etapa educativa amb una identitat pròpia que atén a nens i nenes des del naixement fins als sis anys i té ca`racter voluntari. s'organitza en dos cicles, el primer fins als tres anys i el segons de tres a sis anys, i ambdós cicles responen a una intencionalitat educativa. 6. l'ed infantil en les lleis educatives: La LEG (llei general d'educació) de 1970, estableix el sistema que es desenvoluparà a través dels nivels d'educació preescolar, educació general bàsica, batx i educació universitaria i de FP i de l'educació permanent d'adults. La LOGSE (llei organica general del sistema educatiu) de 1990, va introduir canvis qualitatius molt importants; primera llei descentralitzada, al permetre que les diferents comunitats autònomes gestionessinels centres educatius i poguessin redactar un percentatge molt important del currículum escolar. va ampliar l'obligatorietat i la gratuïtat de l'ensenyament fins als setze anys, coincidint amb l'edat del món laboral. La LOCE (llei organica de qualitat d'educació) del 2002., va poposar una reordenació del sistema educatiu que modificava en diversos elements els principis pedagògics que havien fonamentat la LOGSE, però aquesta llei no es va a arribar a implantar. 8. Ensenyaments mínims: per al primer cicle no es parla de currículum sió de continguts educatius qe determinen les autoritats educatives de la seva comunitat autònoma. en el primer cicle els ensenyaments monims es limiten a la interpretació dels principis generals. 8.1. Pricnipis generals: fa referència a l'etapa de l'edud infantil i la seva distribució en cicles, així com al seu caracter educatiu i voluntari.

Entradas relacionadas: