Dictadura de Primo de Rivera (1923-1930)
Enviado por Chuletator online y clasificado en Historia
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,18 KB
El Directori Civil (1925-1930)
Presidit per Primo de Rivera, aquest període dóna a entendre que la Dictadura no és transitòria.
Mesures del Directori Civil:
- Formació de la Unión Patriótica, sense una ideologia clara, pretenia proporcionar una base social de suport al règim.
- Institucionalització del Somatén, una força armada de suport a l'exèrcit en conflictes interns.
- Fundació del Consell de Treball (1926), que regulava salaris, condicions laborals i negociació entre patrons i obrers sota la vigilància de l'Estat.
- Convocatòria de l'Assemblea Nacional Consultiva (1927), un organisme consultiu format per representants de les corporacions, pretenia substituir la Constitució democràtica sense èxit.
A més, es van prohibir els símbols catalans. De tots els problemes d'Espanya, Primo de Rivera només va poder solucionar el del Marroc.
L'Actuació Anticatalanista de la Dictadura
- Setembre de 1923: Decret per a la repressió del separatisme, prohibint institucions catalanes públiques i privades.
- Dissolució de la Mancomunitat el 1925.
- Censura de premsa i publicació de llibres.
L'Oposició a la Dictadura
- Republicans: Organitzen campanyes de desprestigi amb figures com Manuel Azaña o Niceto Alcalá Zamora.
- Exèrcit: Intent fallit de cop d'Estat.
- Intel·lectuals: Critiquen la dictadura i la censura de premsa, com Miguel de Unamuno. Els universitaris convoquen vagues, il·legals per als partits polítics.
- Catalanistes: Francesc Macià intenta un cop d'Estat des de Prats de Molló, fracassant i sent detingut, fet que va donar visibilitat a la situació de Catalunya.
- Obrers: Constitueixen la FAI (Federación Anarquista Ibérica) el 1927, un grup de control dins de la CNT per evitar pactes amb el govern.
- PSOE: Es posa en contacte amb grups republicans per posar fi a la dictadura.