DIÀLEG MENO de Plató
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,42 KB
PLATÓ: Física COSMOLOGIA
Plató es pregunta per què el món sensible es una copia del món intel·ligible i
Ell suggereix algunes hipotesis: - podria ser causat per l'atzar – podria ser
Perquè el món intel·ligible actua en el sensible.
Va Arribar a una única hipotesis raonable que era que hi ha un ser intel·ligent (un agent còsmic) anomenat Demiur (que no el podem demostrar) que te uns poders I ha comprés el món de les idees i l'ha plasmat en el món físic de maenra que Ha creat l'ordre. Aquest ordre del cosmos, és global: total i es el cosmos Geocèntric.
Teoria Del coneixement
Explicació empírica: és aquella que tenim una sensació,
Aquesta sensació a través d'un filtratge es queda amb lo comú de les idees i
Llavors es guarda en la ment i quan torna a apareixer aquesta sensació busca en
El record i ho recorda. Explicació innatista: és aquella en que tenim
Unes idees i quan tenim una sensació, tenim el record de la idea i sabem
Identificar que és.
Arguments:
MENÓ
Defenssa
L'explicació innata perquè si tu li fas preguntes correctes i ben fetes a una
Persona que desconeix del tema, aquesta persona acabarà trobant tot sol la
Resporta. Es a dir, haurà recordat el que ell havia adquirit abans de néixer.
Ho tenim a la ànima: com que la fem recordar ho sap.
FEDÓ
Defensa L'explicació innata negant l'empírica ja que la sensació que agafem no són Perfectes, sinó imperfectes i solament la idea és perfecta. Els sentiments, són Imperfectes i els coneixements perfectes i algo perfecte no pot sortir d'una Altra imperfecta. La causa ha de ser superior o igual a l'efecte. Per tant, els Coneixements ja els tenim a la ment des de que neixem.
L’obra de Plató es desplega
En quatre períodes:
Període socràtic
Les
Primeres obres de Plató són els diàlegs socràtics, anomenats així perquè
Reflecteixen més el pensament de Sòcrates que el del propi Plató, que encara no
Té un pensament del tot independent del mestre. Diàlegs més importants:
Apologia de Sòcrates, Critó, Eutrifó, Protàgoras.
Període de transició
Plató comença a expressar-hi el seu propi pensament i no tant el de Sòcrates.
Diàlegs: Menó, Gòrgias, Cràtil.
Període de Maduresa
Expressió plena del pensament platònic. Diàlegs: La República, Fedó, Fedre,
Convit.
Període de vellesa
Revisió crítica del seu pensament. Diàlegs: Timeu, Teetet, Parmènides, Sofista, Les Lleis.
Finalitat Política de la Filosofia Platònica
Tot filòsof té un fi per a que
L’impulsi a estudiar la filosofia. Plató explica les seves vivències polítiques
A partir les quals treu unes conclusions finals.
Plató va dedicar la seva vida a La filosofía primerament per aprendre i poder exercir algun càrrec a la Política però després es va adonar de que li agradava la filosofia i estava fet Per això, sobretot té un punt de referència que és el seu mèstre, educador que Era molt fidel i honest (Sòcrates) ja que lluitava pels drets dels ciutadans.
Vivència política;
Democràcia on no hi participa,
Perquè no te l’edat. Tirania dels 30 li demanen la participació en el govern,
Ell al tenir inexperiència, tenia una plena confiança amb la justícia però al
Final veu que és un govern amb moltes injustícies. (Sòcrates). Democràcia
Restaurada, encara té el desig de dedicar-se als assumptes polítics, però amb
Poc entusiasme, hi ha injustícies tot i moderat. (mort de Sòcrates)
Conclusions polítiques que en Té Plató; A partir d’experiències diu que és molt difícil d’administrar els Assumptes públics amb justícia per a tots, que a més hi ha un mal govern i per Tenir una justícia és necessari una reforma. Per tant plató arriba Filósòficament, creu que un govern serà just si el governa un filòsof perquè Són els més savis, i són els que tenen una visió de justícia.
La democràcia restaurada Recupera les mateixes lleis d’abans. Està sota la denominació d’Esparta. Un Estat amb democràcia està bé, però al mateix moment creu que pot ser molt cruel També ja que a base de vots van portar al seu mèstre a la mort. Per això, està Decebut de la democràcia.
Busquem un govern just, una societat justa que funcioni. Es planteja una metodologia per trobar un govern Just. Mètode que busquen; hauria de ser una persona capaç, però diuen que ells No són aquestes persones tot i així ho intentaràn.
ORIGEN DE LA POLIS
Ciutat,
és la societat organitzada, un Estat, que ens compara la societat i
L’individual per comprendre la justícia. Si aquesta comparació és certa, vol
Dir que hi haurà justícia a tots dos llocs. La justícia s’aplica només a persones
Perquè la natura no pot ser justa o injusta. Definim justícia a allò que és un
Conjunt de persones que viuen juntes amb la finalitat de viure sense problemes,
Amb una igualtat. Però és impossible trobar una justícia perfecta, per tant
Només podrem aconseguir-ne una que s’apropi a ella.
Dividim la justícia en dos; Individual i social.
La justícia individual la Trobarem a través de la justícia social perquè així serà més fàcil. La Finalitat serà saber que és la justícia universal, en general. Veient com és Desenvolupa una ciutat comprendrem com neix la justícia i la injustícia. Mirarem el gran per llegir lo petit, per descodificar. La raó necessita l’ajut De la de la credibilitat i imaginació, amb ajuda del gran podrem descodificar Lo petit.
Plató utilitza Sòcrates com a Personatge literari per expressar les idees durant un període. A partir del Període de transició va començar a expressar les seves idees.
Buscarem la justícia universal A través de la justícia individual i després a la social. Fa una simulació, Construirà una ciutat, per veure en aquest procés que és la justícia.
Origen de la ciutat
Una
Persona sola no pot ser autosuficient perquè no té les necessitats per poder-se
Satisfer del tot, per tant necessita ajuda d’altres individus. Quan un humà
Neix, apren i això demostra que no hi ha autosuficiència perquè si al nèixer
Ens haguéssim de criar sols, no podríem, moriríem. Per tant els primers anys
Són on aprenem lo basic I lo fonamental. L’ésser humà que neix de tal manera
Que està programat per viure a una societat. La paraula que va utilitzar Plató
és innata.
Va veure clar que som animals Socials, és a dir que no podem viure sense una perspectiva social interna. L’home és social per naturalesa, no és autosuficient!
Una societat és un conjunt de Persones que s’ajunten. La societat és l’origen d’un estat, perquè l’ésser humà Neix en societat. Desde que hi ha l’home hi ha la societat. (per Plató una Societat mínim de 4-5 persones.
Necessitat i tasques de la polis
A la societat no hi ha una forma exacta de tasques,
Però en aquesta societat que haurà creat Plató, hi ha d’haver una divisió de
Feina, ja que així a part de que s’estalviaria temps, una persona no pot fer
Totes les feines alhora ni fer-les tant perfectes com cada un individu
S’especialitzés en algun ‘’ofici’’. Cadascú té una especialitat, unes qualitats
Diferents que dominem.
El treball s’ha d’organitzar Segons les habilitats, la capacitat natural de l’humà. Com hi dediquem més Temps, tindrem més eficàcia. Guanyem temps si ens repartim la feina, I fem Millor feina, així guanyem oportunitats. S’ha de fer les coses quan toca. Si Distribuim tasques, potser perdem el temps llavors no serà quan toca fer la Feina. La distribució del treball és fonamental. D’aquesta manera contribuïm a Viure més bé en una societat.
Sobirania – sistema d’autogovern.
Els primers humans ja viuen en Societat. Plató diu que l’espai i la matèria existeixen desde sempre i sempre Existiràn. Però la matèria existeix de manera desordenada. L’ordre només és Possible en una acció intel·ligent (els humans)
Adaptació – mutació, diferència que neix i s’adapta millor en Diferents aspectes.
És una cadena de necessitats la Qual necessitem una division de treballs. Per Plató, cadascú domina un ofici. És necessari els aliments, l’habitatge, el metge, els artesans, la vestimenta. Els animals per pagesia, transport per ramaders, teixidor per la roba. Segons Plató les societats primitives eren vegetarianes. Però s’equivoca, perquè els Humans som omnívors i carnívors, provenim d’espècies herbivòres I carnívores.
Necessitarem a les polis: (cada Un té la seva capacitat i qualitat)
-
Comerciants encarregats
D’importar i exportar. (De tal lloc portar-lo al poble)
-
Encarregats marítims (mariners)
Han de tenir capacitat d’orientació.
-
Mercaders ven els
Productes del pagès, Artésà etc. (compra al pagès i ho ven a la plaça per
Exemple) Han de tenir la capacitat de comunicar.
-
Assalariat feina de
Descarregar. Han de tenir la capacitat de força física.
-
Ramader
ha de tenir la facilitat amb els animals.