Desenvolupament sexual: teories i etapes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,64 KB

Desenvolupament sexual

- el desenvolupament sexual comprèn la interacció d’un conjunt de processos psicològics relacionats amb:

  • La identitat i l’orientació sexual.

  • Els rols de gènere.

  • El desig i l’atracció sexual, el plaer, l’amor, la passió i, en general, tot allò relacionat amb la sexualitat.

En la formació de la sexualitat psicològica, tindran importància molts factors: ambientals, culturals, familiars, etc.

Gènere i sexe

  • Diferències de sexe: Són les derivades de les diferències físiques i biològiques que es presenten entre un ésser masculí i un ésser femení.

  • El sexe està determinat per naturalesa.

  • Diferències de gènere: Estan basades en tradicions, valors o creences que pressuposen actuacions i comportaments diferents per a cada sexe.

  • No són necessàriament compartides per totes les cultures.

  • El gènere és una categoria construïda.

Diferenciació sexual i de gènere en la infància

- als pocs mesos de néixer, els bebès poden apreciar que les cares i les veus masculines són diferents de les femenines.

- a partir dels 2 anys poden, per exemple:

  • Utilitzar paraules diferents segons el sexe de la persona.

  • Classificar en categories les persones del seu entorn.

  • Assignar activitats i conductes segons el sexe.

  • Assignar joguines, colors, tipus de vestits...

  • Mostrar preferència per joguines tipificades al seu gènere.

- als 3 anys tendeixen a:

  • Jugar a representar rols de gènere.

  • Relacionar‐se més amb companyies del seu mateix sexe.

- als 4 solen tenir judicis formats sobre quins han de ser els seus jocs i les seves joguines segons el seu sexe.

Estereotips i rols

  • Estereotip de gènere. Creença, generalment admesa, que existeixen unes característiques i comportaments apropiats per als homes i uns altres per a les dones.

  • Rols de gènere. Manifestacions dels estereotips de gènere en les tasques diàries.

  • Els estereotips i rols de gènere es planifiquen des d’abans del naixement.

  • Quan creixin s’esperarà que es comportin de manera diferent, d’acord al seu gènere, i que les seves activitats siguin diferents.

  • També es reprodueixen en les activitats, les conductes o les ocupacions.

  • Se segueixen perpetuant durant el procés de socialització i en els ensenyaments escolars.

Teories explicatives

  • Teories psicoanalítiques. Incideixen en la importància que exerceix en el nen o la nena la identificació amb la figura parental del mateix sexe.

  • Teories de l’aprenentatge social. Destaquen el paper que els premis i els càstigs, així com l’observació i el modelatge, exerceixen en l’adquisició de conductes adequades per a cada sexe.

  • Teories cognitives. Insisteixen en la importància de la socialització de nens i nenes, després d’haver quedat fermament categoritzats com a home o dona.

Les teories psicoanalítiques. S. Freud

  • Fase oral (des de 0 a 2 anys): l’activitat està en satisfer les seves necessitats orals (mamar, beure...). Aquesta fase va unida a l’instint vital d’autoconservació.

  • Fase anal (entre els 2 i els 3 anys): l’activitat està en la defecació. es caracteritza pel control d’esfínters i la lluita per l’autonomia.

  • Fase fàl·lica (entre 3 i 5 anys): explora i descobreix els seus òrgans genitals com a font de plaure. Atracció per la diferència entre el seu sexe i el sexe oposat. Comportaments característics:

  • Complex d’èdip.

  • Complex d’electra.

  • Complex de castració.

  • Superada aquesta etapa, s’adquireix la identitat de gènere.

- fase de latència (entre 6 i 11 anys):

  • L’interès sexual disminueix.

  • Fase de paralització del desenvolupament sexual.

- fase genital:

  • Es comencen a produir una sèrie de canvis hormonals que marquen la fi del desenvolupament sexual del nen i la nena.

  • La libido deixa de centrar‐se en els pares per dirigir‐se a una altra persona.

Entradas relacionadas: