Desenvolupament sexual: teories i etapes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,64 KB
Desenvolupament sexual
- el desenvolupament sexual comprèn la interacció d’un conjunt de processos psicològics relacionats amb:
La identitat i l’orientació sexual.
Els rols de gènere.
El desig i l’atracció sexual, el plaer, l’amor, la passió i, en general, tot allò relacionat amb la sexualitat.
En la formació de la sexualitat psicològica, tindran importància molts factors: ambientals, culturals, familiars, etc.
Gènere i sexe
Diferències de sexe: Són les derivades de les diferències físiques i biològiques que es presenten entre un ésser masculí i un ésser femení.
El sexe està determinat per naturalesa.
Diferències de gènere: Estan basades en tradicions, valors o creences que pressuposen actuacions i comportaments diferents per a cada sexe.
No són necessàriament compartides per totes les cultures.
El gènere és una categoria construïda.
Diferenciació sexual i de gènere en la infància
- als pocs mesos de néixer, els bebès poden apreciar que les cares i les veus masculines són diferents de les femenines.
- a partir dels 2 anys poden, per exemple:
Utilitzar paraules diferents segons el sexe de la persona.
Classificar en categories les persones del seu entorn.
Assignar activitats i conductes segons el sexe.
Assignar joguines, colors, tipus de vestits...
Mostrar preferència per joguines tipificades al seu gènere.
- als 3 anys tendeixen a:
Jugar a representar rols de gènere.
Relacionar‐se més amb companyies del seu mateix sexe.
- als 4 solen tenir judicis formats sobre quins han de ser els seus jocs i les seves joguines segons el seu sexe.
Estereotips i rols
Estereotip de gènere. Creença, generalment admesa, que existeixen unes característiques i comportaments apropiats per als homes i uns altres per a les dones.
Rols de gènere. Manifestacions dels estereotips de gènere en les tasques diàries.
Els estereotips i rols de gènere es planifiquen des d’abans del naixement.
Quan creixin s’esperarà que es comportin de manera diferent, d’acord al seu gènere, i que les seves activitats siguin diferents.
També es reprodueixen en les activitats, les conductes o les ocupacions.
Se segueixen perpetuant durant el procés de socialització i en els ensenyaments escolars.
Teories explicatives
Teories psicoanalítiques. Incideixen en la importància que exerceix en el nen o la nena la identificació amb la figura parental del mateix sexe.
Teories de l’aprenentatge social. Destaquen el paper que els premis i els càstigs, així com l’observació i el modelatge, exerceixen en l’adquisició de conductes adequades per a cada sexe.
Teories cognitives. Insisteixen en la importància de la socialització de nens i nenes, després d’haver quedat fermament categoritzats com a home o dona.
Les teories psicoanalítiques. S. Freud
Fase oral (des de 0 a 2 anys): l’activitat està en satisfer les seves necessitats orals (mamar, beure...). Aquesta fase va unida a l’instint vital d’autoconservació.
Fase anal (entre els 2 i els 3 anys): l’activitat està en la defecació. es caracteritza pel control d’esfínters i la lluita per l’autonomia.
Fase fàl·lica (entre 3 i 5 anys): explora i descobreix els seus òrgans genitals com a font de plaure. Atracció per la diferència entre el seu sexe i el sexe oposat. Comportaments característics:
Complex d’èdip.
Complex d’electra.
Complex de castració.
Superada aquesta etapa, s’adquireix la identitat de gènere.
- fase de latència (entre 6 i 11 anys):
L’interès sexual disminueix.
Fase de paralització del desenvolupament sexual.
- fase genital:
Es comencen a produir una sèrie de canvis hormonals que marquen la fi del desenvolupament sexual del nen i la nena.
La libido deixa de centrar‐se en els pares per dirigir‐se a una altra persona.