Desenvolupament sensorial i cognitiu: etapes i factors influents

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 389,77 KB

El desenvolupament sensorial

El desenvolupament sensorial és el desenvolupament cognitiu i motor.

Els sentits

Els sentits són els òrgans per on entren les primeres informacions de l'entorn.

La intel·ligència

La intel·ligència es va desenvolupant a partir de la informació que rebem dels diferents sentits i de l'exploració motriu.

Psicologia evolutiva

Psicologia evolutiva: és la branca de la psicologia que analitza i observa les diferents etapes del desenvolupament humà.

Desenvolupament

Desenvolupament: és un procés de canvi en el comportament, en el pensament i en l'afectivitat.

Creixement

Creixement: és el procés al llarg del qual augmenten tant la grandària del cos com la funció o la complexitat de l'organisme.

Maduració

Maduració: són els canvis biològics que es produeixen en l'ésser humà que permetran l'adquisició de noves capacitats.

Aprenentatge

Aprenentatge: és la repetició de comportaments amb conseqüències positives i evitació dels comportaments que comporten conseqüències negatives o neutres. Implica canvis en el comportament.

Edat cronològica

Edat cronològica: és l'edat de la persona que va determinada en base als anys, mesos i dies de vida.

Edat madurativa

Edat madurativa: és l'evolució real de la persona.

Períodes sensibles

Períodes sensibles: són moments específics en la vida on s'adquireixen certes capacitats de forma quasi inconscient i permeten a l'infant posar-se en relació amb el món extern de manera excepcionalment intensa.

Sensació

Sensació: la mateixa per a tothom però després ho percep de forma diferent. Captació d'estímuls del medi o de l'organisme a través dels òrgans sensorials. Tres fases: Estimulació, transmissió i projecció.

Percepció

Percepció: és un procés mental que interpreta i organitza les sensacions rebudes a través dels òrgans sensorials. És un procés selectiu.Tres fases: Selecció, organització i interpretació.

Factors que intervenen en el procés sensorio-perceptiu

Factors que intervenen en el procés sensorio-perceptiu: Factors subjectius, Factors culturals, socials i educatius, Factors psico-fisiològics.


p><p><strong style=Hipogèusia: pèrdua lleu de la capacitat gustativa.

Agèusia: pèrdua gairebé total per detectar diferents sabors.

Paragèusia: confusió en la percepció dels sabors.

TÀCTIL

Alteracions del tàctil:

Parestèsis: Sensacions errònies desagradables

Hiperestèsis: sensacions intensificades

Hipoestèsies: sensacions afeblides

Anestèsies: Sensacions anul·lades per complet.


VISTA

Alteracions de la visió: Defectes de refracció la imatge no arriba a la retina de forma correcta.

Miopia: es veuen bé els objectes propers.

Hipermetropia: es veuen bé els objectes llunyans.

Astigmatisme: visió borrosa i distorsió de les formes.

Defectes de mobilitat: Estrabisme:pèrdua paral·lelisme normal de l'ull.

Defectes de recepció: Daltonisme: alteració en la percepció de colors.

Altres alteracions: Ambliopia: disminució de la visió o de l'agudesa visual en un dels sos ulls.Diversitat funcional visual: disminució patent de la capacitat de la visió.

Segons el grau de pèrdua visual: Ceguesa total, ceguesa parcial, baixa visió i debilitat visual.

Tipus de diversitat funcional visual: Total, profunda severa i moderada.

Intervenció educativa: proporcionar informació a través del llenguatge oral i el tacte principalment.

Adaptacions: ajudes òptiques, ubicar a l'alumne en les primeres files i sistemes de comunicació alternatius (Braille).

OÏDA

Alteracions de la oïda:

Sordesa total: pèrdua d'audició per destrucció bilateral de les estructures acústiques).

Hipoacusia: pèrdua d'audició unilateral o bilateral, que es dona en diferents graus.

Intervenció educativa:

L'enfocament monolingüe: utilitza el llenguatge oral com a instrument d'aprenentatge.

L'enfocament bilingüe: Utilitza llenguatge de signes i oral.

OLFACTE

Alteracions de l'olfacte: Anòsmia: pèrdua de l'olfacte total o parcial. Hipoòsmia: capacitat disminuïda de l'olor. Hiperòsmia: Augment anormal de l'olfacte. Fantòsmia.

Entradas relacionadas: