Desenvolupament de les nocions matemàtiques a l'escola bressol
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,36 KB
Quantitat
S’adquireix posteriorment a concepte de qualitat. A l’escola bressol no es dissenyen activitats exclusivament per a qualificar, s’aprofiten situacions. Amb el dinar es treballa molt el concepte.
Sensacions
Reconeixement de les parts del cos. Joc heulistic. Concepte: 1,2, molt, poc..
Experimentació amb materials amb alguna difèrencia. Concepre: un i altres, iguals…
Educadors/es quantifiquen les seves accions: “poso tres goments”
Demanen a l’infant quina quantitat vol i posen: “tres peres”
Demanem a l’infant que quantifiqui amb l’acció “agafa 3 maduixes”
Despres li demanem que ho verbalitzi: “quantes maduixes has agafat?”
Nombre
El nombre representa de manera simbòlica les quantitats d’objectes i és abstracte, no manté cap relació amb la realitat. Mitjançant la comparació, l’agrupament, la igualació i el recompte, comencen a comprendre la noció de nombre. La sequencia per arribar a la noció de nombre passa per començar a comparar agrupaments amb diferents quantitats d’objectes. Després s’ordenen els conjunts d’objectes i s’estableixen correspondències un a un i per últim es passen a comptar els diferents objectes d’un agrupament.
Als 4-5 anys: el nen en un 1r moment no té noció de conservació del nombre perquè encara que la forma variï, la quantitat no i l’infant no ho sap diferenciar.
Als 5-6 anys: l’infant ja sap comparar el nombre de cada recipient i farà comparacions a nivell visual però seguirà pensant que en el recipient petit hi ha menys.
Als 6 anys: l’infant ja fa agrupaments equivalents a un nombre donat i conserva la permanència.
Segons Mialaret:
Als 2 anys: noció 1 i 2 (diferència)
Als 3 anys: noció de 2.
Als 4 anys: noció de 3,4,5 i 0
Als 5 anys: noció fins al 9.
Mesura
Comparació de dues quantitats d’una mateixa magnitud. Establir nocions bàsiques relacionades amb la mesura, treballant per contrastar: de longitud, de superfície, de volum i de pes. IMPORTANT: la millor manera d’introduir la mesura és fer-ho per contrastos (ex: cosa gran i cosa petita).
Espai
Estan relacionades amb el propi esquema corporal i la pròpia motricitat. Per orientar-se en l’espai, cal orientar-se en el propi cos i trobar els punts relacionats amb les tres dimensions: damunt/a sota, davant/darrere, a un costat o a l’altre.
Nocions d’orientació estàtica: davant/darrere, dalt/abaix, a un costat/a l’altre
Vivenciar la direccionalitat que neix del propi cos: endavant, cap amunt.
Dominar i denominar les nocions bàsiques relacionades amb la topologia: dins/fora
Situar els objectes en l’espai i reconèixer la posició que ocupen (sota, davant, etc) i la distància (lluny, a prop)
Temps
No és un objecte, és una abstracció. L’infant ho interioritza a través de les activitats quotidianes i rutines. Amb ajuda de la persona adulta, el nen o nena verbalitzen les paraules que es refereixen al temps (ara, abans de dinar..). Els infants en un principi viuen sense necessitat de mesurar-lo fins als 3 anys (a partir dels 3, comencen a assimilar-ho). Quan estan interioritzant els conceptes és convenient introduir aspectes relacionats amb ell (lent/ràpid). Els infants viuen el ARA (el moment)