Desenvolupament Lector Infantil: Símbols, Narrativa i Literatura
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,96 KB
Aspectes Clau del Desenvolupament Lector
- L'adquisició de sistemes de símbols.
- La lectura de la imatge.
- La consciència narrativa: desenvolupament i expectatives dels personatges.
- L'ampliació de l'experiència (temes): realisme, fantasia, humor, idealització i la representació de la realitat social.
Fases d'Adquisició dels Sistemes de Símbols
- Reconeixement d'imatges i objectes (al voltant de l'any i mig).
- Reconeixement dels pares en fotografies.
- Els llibres ajuden a comprendre que imatges i paraules representen el món real.
- Exploració d'imatges estàtiques per a la comprensió i identificació.
- La imatge facilita la transmissió d'informació sense necessitat de text escrit complex.
- L'accés al llenguatge escrit impulsa la simbolització de la realitat en infants.
Comprensió del Símbol en la Infància
- A partir del reconeixement del símbol, l'infant identifica i comprèn el món real.
- Comença a emetre judicis de valor sobre les imatges segons la seva cultura (bo, dolent, etc.).
- Les imatges transmeten informació, evitant l'ús excessiu de la paraula, que requereix més concentració i memòria a llarg termini.
- L'inici del llenguatge escrit fomenta la simbolització de la realitat.
Procediments del Text Escrit per a la Lectura
- Ús de paraules o frases repetitives: faciliten la identificació.
- Ús de models narratius molt visibles.
- Contes acumulatius: creixen i decreixen amb elements repetitius.
- Ús de seqüències familiars: dies de la setmana, estacions, jerarquies.
- Cançons i textos rimats: fan el text previsible i reconeixible.
Procés d'Adquisició de la Consciència Narrativa
Als dos anys:
- Identifiquen la narració d'històries com un ús especial del llenguatge.
- Aquest coneixement es desenvolupa fins a reconèixer les històries com un mitjà per parlar del món real o imaginar-ne d'altres.
- Progrés gradual en les característiques formals de la història:
El desenvolupament narratiu:
- Inicialment, els infants reconeixen i anomenen el contingut de les imatges, veient les històries com a episodis desconnectats.
- A poc a poc, estableixen nexes causals entre les accions, integrant els esdeveniments en un esquema narratiu.
Característiques dels Llibres per al Desenvolupament Narratiu
- Les històries han de ser curtes i poc complexes per no sobrepassar la capacitat de concentració i memòria.
- El llibre es comprèn millor amb pocs personatges, arguments amb models de repetició i textos de menys de dues mil paraules. La il·lustració no ha de limitar-se a repetir la informació verbal.
- Fixar l'ordre dels esdeveniments amb cançons o rimes, ja que són recordables, repetibles i anticipatives.
La Literatura com a Forma Social Compartida
- La consciència narrativa: inclou les expectatives sobre els personatges.
- Els personatges: formen part del món real dels infants i romanen com a herència cultural compartida amb els adults.
Animals Humanitzats en Llibres Infantils: Per què?
- Són un tipus de personatge molt freqüent en els llibres infantils.
- Són un recurs per crear distància entre el lector i històries transgressives o emocionalment dures. Per exemple, l'impacte de la mort d'un personatge és menor si no és humà.
- No cal una fórmula d'inici com “hi havia una vegada un conill...” per caracteritzar el món.
L'Humor en les Històries Infantils: Fonaments
- Inversió o transgressió de les normes de funcionament del món que ja dominen.
- Sorgeix en situacions com equivocacions o exageracions.
- Joc de l'absurd: inversió de l'ordre que les paraules donen a la realitat.
Idealització en la Literatura Infantil: Necessitat?
- Els infants accepten una imatge idealitzada d'ells mateixos i del seu món.
- Necessiten una literatura més realista que reflecteixi la seva part menys socialitzada i agressiva.
- La literatura antiautoritària reflecteix la ira dels infants per la seva dependència i manipulació adulta, oferint vies de reconciliació a través de l'humor i la imaginació.
- Temes referits als problemes propis d'aquestes edats (por a la nit, gelosia, etc.).
Obres que Contradiuen Expectatives Socials: Beneficis
- Permeten als infants explorar les conseqüències d'accions prohibides o perilloses des de la comoditat del lector.
- Ajuden els infants a entendre i assimilar els seus problemes, tot i que poden trobar desagradable llegir sobre els seus sentiments.
- Es refereix al joc intel·lectual o moral amb idees i conductes.