Desenvolupament Lector Infantil: Símbols, Narrativa i Literatura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,96 KB

Aspectes Clau del Desenvolupament Lector

  • L'adquisició de sistemes de símbols.
  • La lectura de la imatge.
  • La consciència narrativa: desenvolupament i expectatives dels personatges.
  • L'ampliació de l'experiència (temes): realisme, fantasia, humor, idealització i la representació de la realitat social.

Fases d'Adquisició dels Sistemes de Símbols

  • Reconeixement d'imatges i objectes (al voltant de l'any i mig).
  • Reconeixement dels pares en fotografies.
  • Els llibres ajuden a comprendre que imatges i paraules representen el món real.
  • Exploració d'imatges estàtiques per a la comprensió i identificació.
  • La imatge facilita la transmissió d'informació sense necessitat de text escrit complex.
  • L'accés al llenguatge escrit impulsa la simbolització de la realitat en infants.

Comprensió del Símbol en la Infància

  • A partir del reconeixement del símbol, l'infant identifica i comprèn el món real.
  • Comença a emetre judicis de valor sobre les imatges segons la seva cultura (bo, dolent, etc.).
  • Les imatges transmeten informació, evitant l'ús excessiu de la paraula, que requereix més concentració i memòria a llarg termini.
  • L'inici del llenguatge escrit fomenta la simbolització de la realitat.

Procediments del Text Escrit per a la Lectura

  1. Ús de paraules o frases repetitives: faciliten la identificació.
  2. Ús de models narratius molt visibles.
  3. Contes acumulatius: creixen i decreixen amb elements repetitius.
  4. Ús de seqüències familiars: dies de la setmana, estacions, jerarquies.
  5. Cançons i textos rimats: fan el text previsible i reconeixible.

Procés d'Adquisició de la Consciència Narrativa

Als dos anys:

  • Identifiquen la narració d'històries com un ús especial del llenguatge.
  • Aquest coneixement es desenvolupa fins a reconèixer les històries com un mitjà per parlar del món real o imaginar-ne d'altres.
  • Progrés gradual en les característiques formals de la història:

El desenvolupament narratiu:

  • Inicialment, els infants reconeixen i anomenen el contingut de les imatges, veient les històries com a episodis desconnectats.
  • A poc a poc, estableixen nexes causals entre les accions, integrant els esdeveniments en un esquema narratiu.

Característiques dels Llibres per al Desenvolupament Narratiu

  • Les històries han de ser curtes i poc complexes per no sobrepassar la capacitat de concentració i memòria.
  • El llibre es comprèn millor amb pocs personatges, arguments amb models de repetició i textos de menys de dues mil paraules. La il·lustració no ha de limitar-se a repetir la informació verbal.
  • Fixar l'ordre dels esdeveniments amb cançons o rimes, ja que són recordables, repetibles i anticipatives.

La Literatura com a Forma Social Compartida

  • La consciència narrativa: inclou les expectatives sobre els personatges.
  • Els personatges: formen part del món real dels infants i romanen com a herència cultural compartida amb els adults.

Animals Humanitzats en Llibres Infantils: Per què?

  • Són un tipus de personatge molt freqüent en els llibres infantils.
  • Són un recurs per crear distància entre el lector i històries transgressives o emocionalment dures. Per exemple, l'impacte de la mort d'un personatge és menor si no és humà.
  • No cal una fórmula d'inici com “hi havia una vegada un conill...” per caracteritzar el món.

L'Humor en les Històries Infantils: Fonaments

  • Inversió o transgressió de les normes de funcionament del món que ja dominen.
  • Sorgeix en situacions com equivocacions o exageracions.
  • Joc de l'absurd: inversió de l'ordre que les paraules donen a la realitat.

Idealització en la Literatura Infantil: Necessitat?

  • Els infants accepten una imatge idealitzada d'ells mateixos i del seu món.
  • Necessiten una literatura més realista que reflecteixi la seva part menys socialitzada i agressiva.
  • La literatura antiautoritària reflecteix la ira dels infants per la seva dependència i manipulació adulta, oferint vies de reconciliació a través de l'humor i la imaginació.
  • Temes referits als problemes propis d'aquestes edats (por a la nit, gelosia, etc.).

Obres que Contradiuen Expectatives Socials: Beneficis

  • Permeten als infants explorar les conseqüències d'accions prohibides o perilloses des de la comoditat del lector.
  • Ajuden els infants a entendre i assimilar els seus problemes, tot i que poden trobar desagradable llegir sobre els seus sentiments.
  • Es refereix al joc intel·lectual o moral amb idees i conductes.

Entradas relacionadas: